پشیمانی الله کرم از اشغال سفارت بریتانیا

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با معرفی کاردار تهران در لندن

همزمان با معرفی کاردار ایران در بریتانیا و آغاز کار سفارت ایران در این لندن، حسین الله کرم از سرکردگان گروه موسوم به “انصار حزب الله” که در بین عموم به “لباس شخصی ها” شهرت دارند، از نحوه حمله به سفارت بریتانیا در سال ۹۰ که منجر به تیرگی روابط تهران-لندن شد، ابراز پشیمانی کرد.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، حسین الله کرم گفته است: “می پذیریم که باید به روش های دیگری عمل می کردیم. یک فرد انقلابی بر اساس اصول و عوامل مشخص یک تفکر یا ایدئولوژی یا اندیشه دینی عمل می کند اما افراطیون بر اساس مسائل شخصی و گروهی و جناحی عمل می‌کنند و عمدتا منافع خاص رو در نظر می گیرند”.

او افزوده است: “اینکه روشهای بهتری میتوانست برای برخورد وجود داشته باشد صحیح است و باید از این روشها استفاده می شد. اما کسانی که باید روشهای درست را انجام می دادند انجام ندادند و این حرکت در پی این کوتاهی اتفاق افتاد. نمایندگان مجلس باید قبل از این حرکت می کردند. وقتی که قانونگذار به وظیفه خود عمل نمی کند جوانهای انقلابی باید چیکار کنند؟ بروند به کجا شکایت کنند؟حرکت انقلابی هم اگر نادرست باشد می تواند توسط رهبر انقلابی مورد نقد قرار بگیرد و افراد هم می پذیرند آنرا و ماهم می پذیریم که باید به روش‌های دیگری عمل می کردیم”.(لینک)

ابراز پشیمانی این سرکرده گروه فشار در حالیست که پس از ماجرای حمله بسیجی ها به سفارت بریتانیا در تهران، آیت الله خامنه ای از نحوه عمل در این حرکت انتقاد کرده بود.

او گفته بود: “در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [انگلیس]، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان [به داخل سفارتخانه] درست نبود. من اجتماعات دانشجویی را تائید می کنم، اما با تندروی در این اجتماعات مخالفم”.(لینک)

ابراز نارضایتی رهبر ایران ایران از بالارفتن از دیوار سفارت، نخستین سیگنال حکومت ایران برای آغاز فرآیندی بود که امروز به تبادل کاردار و بازگشایی سفارت خانه ها انجامیده است.

حسین الله کرم که اینک عنوان دکتر را هم یدک می کشد همان حزب الهی خشنی است که در دهه هفتاد دست کم در یک مورد نزدیک بود مدیر یک مجله فنی را از بالای ساختمانی در خیابان انقلاب به بیرون پرتاب کند. او در سوابق انقلابی خود این افتخار را دارد که مطابق افشاگری چند تن از بریدگان از این گروه خشن، علی خامنه ای در جمع آن ها و در حالی که محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران جنگ هم حضور داشته با عتاب به وی گفته “شما شمشیر مرا کند نکنید بگذارید تیز باشد، الله شمشیر من است…”

این دورانی بود که الله کرم با بهم ریختن تجمع های مجوزدار صدای دولت هاشمی را بلند کرده بود و با لباس سردای سپاه در صحنه ها ظاهر می شد و روزنامه ها نیز وی را سردار می خواندند و محسن رضایی زیر فشار دولت در مصاحبه ای گفته بود الله کرم دیگر در سپاه پاسداران سمتی ندارد.

حسین الله کرم که در سال های اخیر خود را در مقام بالاتر و رهبر معنوی حزب الله می داند در حالی از عملکرد ضعیف مجلس در قبال تعطیل کردن سفارت بریتانیا در زمان حمله نیروهای بسیجی انتقاد کرده که همزمان با جنجال تبلیغاتی تندروهای مجلس که قصد به تصویب رساندن طرحی با عنوان “کاهش روابط با انگلیس” را داشتند، گفته بود: “شمار زیادی از آقازاده‌ها برای ادامه تحصیل به انگلیس رفتند اما این موضوع پیچیدگی‌هایی دارد. ممکن است سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از این افراد سو‌‌استفاده کنند.”

در همان زمان، سایت رجانیوز، تعداد فرزندان مقامات که در انگلستان زندگی می کنند را ۴۰۰ تن اعلام کرد و نوشت: “در حال حاضر حدود ۴۰۰ آقازاده در انگلستان در حال تحصیل هستند که به گفته اکثر کارشناسان مسائل امنیتی، ‌بیشتر از افراد عادی در معرض خطر جهت بهره‌برداری سرویس‌های جاسوسی قرار دارند. ‌چراکه دستگاه‌های اطلاعاتی غربی به خصوص MI۶ انگلیس برای تربیت جاسوسان و جمع آوری اخبار از پوشش‌های مختلف فرهنگی، ‌اقتصادی، ‌سیاسی و ‌اجتماعی ‌استفاده می‌کنند”.(لینک)

 پس از روی کار آمدن دولت روحانی و تمایل دولت جدید ایران و بریتانیا به تنش‌زدایی با کشورهای غربی، ایران با دولت بریتانیا به توافق رسید در قبال بازگشایی سفارت‌هایشان، خسارت‌هایی که حزب اللهی ها به ساختمان سفارت 

حصول توافق هسته‌ای از جمله محرک‌هایی بود که در وقوع این سلسله توافقات مؤثر بوده است. مجید تخت روانچی، معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه ایران نیز پرداخت غرامت را تایید کرد ولی اظهار داشت هیچ‌گونه عذرخواهی صورت نخواهد گرفت. سفارت بریتانیا نهایتا با سفر فیلیپ هاموند در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۴ به شکل رسمی بازگشایی شد.