دفاع یک روحانی از حقوق بهاییان

نویسنده

» گزارش گاردین

ابراهیم مغرا

اخبار اخیر از ایران امید و خوشبینی فراوانی برای صلح میان ایرانیان، بدون توجه به دین و قومیتشان، ایجاد کرده است. آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، از امامان و محققان بلند مرتبه، از حضور اقلیت بهایی دفاع کرده است. او به ما یادآوری می کند که اسلام دین صلح است و همه آفریده‌های خداوند را به رسمیت می‌شناسد.

در نظر بسیاری، ایران مترادف تعقیب و سرکوب است. مقامات ایرانی به صورت پیوسته اقلیت‌های قومی و مذهبی، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و روشنفکران را هدف قرار می‌دهند و داستان بهاییان تنها گوشه‌ای از این نقض‌ گسترده حقوق بشر است.

بهاییان بزرگترین اقلیت مذهبی ایران با ۳۰۰ هزار پیرو را تشکیل می‌دهند. آن‌ها ده‌ها سال است که زندانی می‌شوند، از تحصیل محروم می‌گردند، زندگی‌شان مورد تهاجم قرار می‌گیرد و اعدام می‌شوند. صدها تن از آنان پس از انقلاب اسلامی ایران اعدام شدند. در حال حاضر بیش از ۱۳۰ بهایی به دلایل دروغین در زندان بسر می‌برند. هفت رهبر سابق آنان، تنها به این خاطر که می‌خواستند نیازهای اولیه جامعه‌شان را برآورده سازند، اکنون دوره محکومیت ۲۰ ساله‌ زندان را می‌گذرانند.

بهاییان از ایمنی حقوقی برخوردار نیستند چراکه قانون دین آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. چنین پیشینه‌ای موضع‌گیری آیت‌الله معصومی تهرانی را قابل‌توجه‌تر می‌کند. این آیت‌الله که خطاط و نقاش است، با استفاده از گفته‌های بهاءالله، بنیانگذار بهاییت در قرن ۱۹، آثار هنری خلق کرده است. خطاطی های او می‌گوید: “با تمام مذاهب با دوستی و وفاق هم‌نشینی کنید که ممکن است عطر خوش خدا را از شما استشمام کنند. به هوش باشید مبادا میان مردمان شعله‌های نادانی مستولی شود.”

آیت‌الله این هدیه را به عنوان “اقدامی نمادین در جهت یادآوری ارزش انسان و اجتناب از نفرت، دشمنی و تبعیض دینی” معرفی کرده است. او همواره با خطاطی نسخی از قرآن، تورات، سروده‌های مذهبی، عهد جدید و کتاب ازرا، از همزیستی صلح‌آمیز بین مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حمایت کرده است.

آیت‌الله معصومی تهرانی به خاطر تلاش‌هایش بارها به زندان افتاده. او که بطور مستقیم با بهائیان ایران صحبت می‌کرد گفت، این هدیه “نمادی از مهر و علاقه از جانب من و تمام هم‌میهنان روشنفکرم” به جامعه‌ای است که در نتیجه “تعصب کور مذهبی، به شکل‌های مختلف رنج کشیده‌اند.”

مذاهب دنیا به منظور پیشرفت تمدن بشری باید در ترویج همزیستی با هم متحد شوند. شش هزار بهایی در انگلیس زندگی می‌کنند؛ این جامعه به خاطر ترویج توازن میان‌مذاهب مورد احترام هستند. بهاییان ایران نیز امید دارند به کشورشان خدمت و در صلح زندگی کنند.

روان ویلیامز، اسقف اعظم کلیسای بریتانیا گفت، این هدیه “رودی درون جهان اسلام در بهترین و خلاقانه‌ترین حالتش محسوب می‌شود.” کریستوفر کاکزوورث، اسقف کاونتری، آنرا “اقدامی بسیار شجاعانه” خواند.

این آیت‌الله در ایران کاری بی‌سابقه کرده است. این روندی است که در ایران رو به رشد است و نمونه های دیگری نیز از دفاع از حقوق تمام ایرانیان وجود دارد. اسلام سابقه دفاع از اقلیت‌ها و دفاع از حقوق مذهبی و آزادی را دارد. خلفای صدر اسلام وقتی در اورشلیم حکمرانی می‌کردند اجازه دادند کلیسای مزار مقدس به عنوان مکانی برای عبادت مسیحیان باقی بماند. آیت‌الله معصومی تهرانی نشان می‌دهد که میراث صلح‌آمیز اسلام فقط تاریخ نیست: باید آینده نیز باشد.

منبع: گاردین - 21 آوریل 2014