دفاع روحانی از حقوق زنان

نویسنده

» گزارشی از بی بی سی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواستار فرصت ها و حقوق برابر زن و مرد شد و تبعیض جنسیتی را محکوم کرد.

حسن روحانی در سخنانی بمناسبت روز زن از “کسانی که حضور زنان در جامعه را تهدید می دانند” انتقاد کرد و گفت که ایران برای تثبیت برابری جنسیتی راه درازی در پیش دارد.

آقای روحانی که یک فرد مذهبی میانه رو است در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور ایران شد.

گروه های فعال خارجی معتقدند که قوانین ایران تبعیض علیه زنان است.

آقای روحانی که در “همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ”، سخن می گفت، اظهار داشت: “ما فرهنگ تبعیض جنسیتی را قبول نداریم.”

او در اظهارنظری که از تلویزیون رسمی ایران پخش می شد، گفت: “باید فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر در اختیار زنان گذاشت.”

وی همچنین گفت: “ما طبق معیارهای اسلامی نه مرد را جنس اول و نه زن را جنس دوم می‌دانیم. زنان در کنار مردان و هر دو آنها عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند، نه زن برتر است و نه مرد بالاتر، نه این فرودست و نه آن فرادست است، نه این دون است نه آن عالی است.”

 

بزرگترین اشتباه

با این حال آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران و بزرگترین فرد تصمیم گیرنده در این کشور روز یکشنبه گفته بود که برابری زن و مرد بزرگترین اشتباه غرب است.

او گفت: “عدالت حق است. اما برابری بعضی وقت ها درست است و بعضی وقت ها غلط است.”

وی افزود که “مخالف اشتغال زنان نیست اما این مسئله را نباید با موضوع اصلی که همان نقش زن در خانه و خانواده است، اشتباه گرفت.”

دیده بان حقوق بشر در لندن گفت که در گزارش سال ۲۰۱۳ این سازمان، قوانین ازدواج و طلاق، ارث، حضانت فرزندان و سفربه کشور های خارجی در مورد زنان تبعیض آمیز است.

در ماه مه ۲۰۱۳ یک نهاد قانونی در ایران حکم صادر کرد که زنان نمی توانند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند. با این حال زنان در مجلس حضور دارند.

در سال ۲۰۱۲، تعدادی از دانشگاه های ایران قانونی را تصویب کردند که بموجب آن زنان ازتحصیل در ۸۰ رشته تحصیلی محروم شدند و این به موجی از انتقادات دامن زد.

بی بی سی، ۲۰ آوریل