بسیج در انتخابات دخالت نکند‏

نویسنده
محسن خیرخواه

» واکنش اصلاح طلبان به اظهارات فرمانده سپاه

مهدی کروبی و میر حسین موسوی، کاندیداهای اصلاح طلبان دیروز همزمان با ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، به انتقاد از دولت پرداختند. همزمان مهدی کروبی سخنان اخیر فرمانده سپاه را مورد حمله قرار داد، محمد خاتمی به برخی اقدامات رقبای اصلاح طلبان در راستای “جنگ روانی” اشاره کرد و وزیر کشور دولت خاتمی مبتکر ستاد صیانت از آرا، کمیته ای که از سوی اصلاح طلبان پیشنهاد شده است، را آیت الله خمینی معرفی کرد.

 

دبیر کل حزب اعتماد ملی دیروز در حاشیه ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، انگیزه خود از کاندیداتوری را چنین عنوان کرد: “انجام انتخاباتی آزاد بدون دخالت بسیج و نیروهای خودسر”.

 

مهدی کروبی با ذکر این نکته که احمدی نژاد مجری انتخاباتی است که خود او برای پیروزی در آن رقابت خواهد کرد، انتخابات 22 خرداد را امتحانی “بزرگ و ماندگار” توصیف کرد که دولت نهم پیش رو دارد. وی همچنین با یادآوری اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران که بسیج را به دو شاخه “نظامی” و “فرهنگی ” تقسیم و دخالت بخش دوم بسیج در سیاست را مجاز تلقی کرده و گفته کرده بود که بسیجی به معنای عام را نباید با بسیجی که زیر نظر سپاه پاسداران به فعالیت مشغول و به “نیروی نظامی” است اشتباه گرفت، اظهار داشت: “ ظاهرا قرار است روز به روز حرف‌های تازه بشنویم.”

 

کروبی که در هفته های اخیر حملات تندی را متوجه نهادهای دولتی، رسانه ای و نظامی جناح راست کرده است، در ادامه سخنان خود “ قد و قواره” مسئولان اجرایی فعلی را در “حدی” ندانست که بتوانند کشور را اداره کنند.

از سوی دیگر میرحسین موسوی که او نیز برای ثبت نامی مشابه در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافته بود با مهدی کروبی در نقد دولت نهم هم آهنگ شد و “وضعیت کنونی” را در “شان مردم” ندانست و آن را ناشی از “چاره‌جویی‌های شتابزده”، “یک‌شبه‌” و “یک نفره” قلمداد کرد. او همچنین دلیل ثبت نام خود را حمایت از “گردش آزادانه اطلاعات” و دفاع از “آزادی ” بر اساس قانون اساسی معرفی کرد.

 

 آخرین نخست جمهوری اسلامی که از وی به عنوان کاندیدای اصلی اردوگاه اصلاح طلبان یاد می شود، همچنین با اشاره به سیاست های نادرست اقتصادی دولت کنونی افزود: “ آمده‌ام تا حامی مستضعفانی باشم که فشار تورم قامتشان را خم کرده است.”

 

اصولگرایان و انتخابات بی رمق

 

از سوی دیگر محمد خاتمی که با اعضای “گروه یاری” دیدار می کرد، به “نظرسازی” های اصولگرایان اشاره و انگیزه آنان را چنین توصیف کرد: “  می‌خواهند این طور نشان دهند که رایشان بالای 50 درصد است”

خاتمی این اقدام را “جنگی روانی” دانست که زمینه سازاقدامات بعدی خواهد بود.

 

رئیس جمهور پیشین کشور با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان  در وضعیت “بسیار خطیری” قرار گرفته‌اند، راهبرد اصولگرایان را برگزاری انتخاباتی “کم رمق” عنوان کرد تا بتوانند در مرحله اول کار را تمام کنند. وی به سقف رای مشخص جناح راست در میان مردم اشاره و از طرفداران خود در “یاری” خواست تا همه تلاش خود رابرای بالا رفتن تعداد شرکت کنندگان در انتخابات به کار گیرند.

 

تکرار حرف دشمن و اسرائیل

 

این بحث ها در  شرایطی مطرح شد که صادق محصولی،وزیر کشور احمدی نژاد دیروز عمل به قانون و پرهیز مجریان از هرگونه دخالت احتمالی در انتخابات را«سرلوحه کار وزارت کشور در تمامی سطوح» معرفی کرد.

وی در همین ارتباط از رونمایی آنچه  “منشور اخلاقی انتخابات” نامید در پایان این هفته خبر داد. انتشار این منشور در واکنش به اظهارات کاندیداها و روزنامه های اصلاح طلبان است که با تشکیل ستاد “صیانت از آرا” خواستار نظارت جدی بر عملکرد وزارت کشور شده اند. او در عین حال تاکید کرد چنین اظهاراتی مد نظر اسرائیل است. آن هم در حالی که یکی از کسانی که این بحث را مطرح کرده اند، علی اکبر محتشمی پور، وزیر اسبق کشور است که در دفاع از طرح تشکیل “کمیته صیانت از آرا” و در واکنش به ادعای وزارت کشور و شورای نگهبان مبنی بر غیرقانونی بودن این ستاد، بنیانگذار اصلی چنین کمیته ای را آیت الله خمینی معرفی و افزوده بود: “بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوره سوم انتخابات دستور تشکیل کمیته ای با این نام را داده بود.”

 

در همین حال، دبیر شورای نگهبان، روز جمعه ۱۸ شهریور در نماز جمعه تهران، این انتقادات اصلاح طلبان را تکرار “حرف دروغ دشمن” خواند.