گزارشی از یک سال حصر

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» از زبان محمدتقی کروبی

“۲۵ بهمن (89) حضور گسترده و غیر قابل پیش بینی مردم مقامات حکومت را دستپاچه و عصبی کرد. گفته شد در گزارش های مقامات کشور و شورای امنیت ملی جمعیت حاضر بین هشتصد هزار تا یک میلیون تخمین زده شد و نماینده رهبری در سپاه بعد ها اعتراف کرد که سپاه و بسیج موضوع را جمع کرد و اگر اجازه شکل گیری راهپیمایی داده می شد از 25 خرداد 88 بدتر می شد.”

این را محمدتقی کروبی نوشته است؛ فرزند ارشد مهدی کروبی، و همزمان با سالروز تظاهرات مردم در 25 بهمن 89 که به حصر خانگی رهبران جنبش سبز و کشته شدن دو دانشجو و زخمی و بازداشت شدن صدها نفر دیگر انجامید.

او به چگونگی شکل گیری تظاهرات 25 بهمن پرداخته و در وبلاگش نوشته است: دعوت 25 بهمن هزینه بسیار سنگینی برای جنبش آزادی خواهی مردم داشت اما صادقانه بگویم این روز پرده ریا و تزویر سیستم موجود را برای بسیاری به نمایش گذاشت.

آقای کروبی همزمان با سالگرد بازداشت خانگی پدرش درباره فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای حضور مردمی در راهپیمایی 25 بهمن توضیح داده: در آستانه دهه فجر مهندس موسوی به دیدار پدر آمد. در این جلسه بیداری، ظلم ستیزی خیزش مردمی منطقه خاورمیانه مورد بحث و گفتگو طرفین قرار گرفت. در نهایت پیشنهاد دعوت به راهپیمایی در جهت حمایت از خیزش های مردمی مطرح شد و مقرر گردید نامه ای با امضای مشترک این دو عزیز به وزارت کشور تنظیم و ارسال گردد. بعد از رایزنی و مشورت پیرامون زمان درخواست راهپیمایی، بیست و پنجم از سوی آنان نهایی شد. لذا نامه ای با امضای کروبی و موسوی تنظیم و تقدیم وزارت کشور شد. این دعوت به سرعت نقل محافل مختلف شد و استقبال مردم به ویژه جوانان زمینه نگرانی حکومت را فراهم کرد. دادستان کل کشور و استاندار تهران و برخی مقامات نظامی نسبت به آن واکنش نشان دادند و برای مردم خط و نشان کشیدند اما هیچ مقامی بطور رسمی پاسخی به این درخواست نداد.

امروز در حالی یکسال از حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی میگذرد که تاکنون هیچ یک از مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی مسئولیت این حصر خانگی را بر عهده نگرفته و در نهایت از آن به عنوان محافظت از جان موسوی و کروبی در مقابل خشم مردم یاد کرده اند.

تاکنون نه حکمی قضایی مبنی بر بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز صادر یا منتشر شده و نه خبری از تشکیل پرونده برای آنها در شعبه ای از دستگاه قضایی و این در حالیست که براساس اعلام فرزندان موسوی و فرزندان کروبی، مدتهاست هیچ خبری از رهبران جنبش سبز در دست نیست و خانواده هایشان در بی خبری به سر می برند.

محمد تقی کروبی در این زمینه نوشته است: کروبی امروز در تنهایی و غربت زندانی است و از حقوق اولیه خود محروم است، از وضعیت سلامت او بی خبریم و نمی دانیم دستور شفاهی حاکمان کی و چگونه تابع یک ضابطه ولو ناعادلانه می گردد.

ارتباط خانواده کروبی با او از زمانی به صورت کامل قطع شد که فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی موضع او را درباره انتخابات آتی مجلس اعلام و به نقل از او اعلام کرد میخواهند انتخابات فرمایشی ترتیب دهند.

دختران موسوی و رهنورد نیز پیش از این خبرداده بودند که کلیه‌ ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با بیرون مسدود شده و خانواده هیچ خبری درباره‌ی وضعیت آنها و اطلاعی از سلامتی ایشان ندارد. قطع کامل ارتباط آنها نیز پس از آن صورت گرفت که دختران موسوی به نقل از او اعلام کردند با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.

فراخوان 25 بهمن از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای اعلام حمایت از جنبش مردم تونس و مصر بود. اکنون در حالی بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز وارد دومین سال خود می شود که انقلاب های مردم مصر و تونس به پیروزی رسیده است و اما آن سو و در ایران، فرزندان رهبران جنبش سبز اعلام کرده اند آنها برخلاف خواست خود و برخلاف قانون یک سال است که در بازداشت به سر می برند و جز تعدادی تماس تلفنی و دیدار محدود،کوتاه و کنترل شده، حق هرگونه ارتباطی با بیرون از آنها سلب شده است. آنها از حقوق قانونی خود محروم مانده اند. تا کنون هیچ شخص مسئولی حتی همین اقدام غیر قانونی راهم بنا بر جایگاه حقوقی خود نپذیرفته است. آنها از نظارت ارگان بی طرف بر خوراک و سلامتی و دارو بی بهره اند. و در مورد امنیت و کجایی مکان نگهداری آنان ابهامات زیادی وجود دارد و این نگرانی‌ها روز به روز برای ما شدیدتر شده است.

آنها افزوده اند: ما و عزیزان مان به این زندان هرچه که باشد خانگی یا غیر خانگی، معترضیم و خواهان پایان دادن به این اقدام ضد انسانی و ضد قانونی هستیم. مسببین اینگونه رفتارها به خوبی می دانند که با اقداماتی چنین، در اراده عزیزان ما در حق خواهی خویش و دفاع از آرمان هایی که میلیون ها هم وطن مان در خیابان ها ابراز کردند و خون خود را نثار نمودند و دهها شهید دادند و دچار حبس وشکنجه و انواع مسایل دیگر شدند و نیزهزاران زندانی که همچنان مقاوم و استوار در حبس اند؛ خللی ایجاد نخواهد کرد.

اما برخورد با رهبران جنبش سبز در این یکساله منحصر به حصر خانگی آنها نبوده؛ اعضای خانواده هایشان نیز از تهدیدها و فشارها در امان نمانده اند. محمد تقی کروبی در این زمینه به بازداشت علی کروبی، فرزند سوم مهدی کروبی و همچنین تلاش ناکام ماموران اطلاعات برای بازداشت سایر فرزندان او اشاره کرده و نوشته: در طی یکسال گذشته ظلم های بسیار بر رهبران جنبش تحمیل شد. دایره این ظلم و تعدی نه تنها آنان بلکه اعضای خانواده را در بر گرفت. متاسفم که بگویم دایره ظلم و تعدی از فرزندان فراتر رفت و بدون توجه به مسئولیت حکومت و شان حکومت داری نوه های خردسال کروبی را هم در بر گرفت.

وب سایت کلمه نیز از تهدید دختران موسوی و رهنورد به بازداشت خبر داده و اعلام کرده ماموران امنیتی که پیش از این بارها دختران میرحسین موسوی را تهدیدهای کاری و جانی کرده بودند این بار تماس گرفته و تهدید نموده اندکه آنها را بازداشت و به زندان یا مکانی منتقل خواهند کرد که هیچ کس از آن خبردار نشود. همچنین یکی از دختران میرحسین از ادامه فعالیت در دانشگاه بازداشته شده است.