اگر حمله کند، چیزی از اسرائیل نمی ماند

نویسنده

» گزارش آ ب ث از دکترین تازه سپاه پاسداران

ژنرال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت که “اگر اسراییل به ما حمله کند، دیگر چیزی از آن باقی نخواهد ماند”. ولی ازسوی دیگر خاطرنشان نمود که نیروهای مسلح ایران حمله را آغاز نخواهند کرد.

جعفری در یک کنفرانس مطبوعاتی که امروز در تهران برگزار شده بود مصرانه گفت که “ایران آغازگر حمله به اسراییل نخواهد بود” و اگر این کشور به خاک ایران حمله کند، “موشک های بسیاری” را به سوی خود گسیل خواهد داشت.

او همچنین گفت: “ما نیازی نداریم که بخاطر نشان دادن توانایی خود آغازگر این مسأله باشیم. پاسخ ایران شدید خواهد بود و معتقدیم که آنها [اسراییلی ها] جنگ را آغاز نخواهند کرد.”

او با اشاره به تهدیدهای اسراییل دایر بر حمله به ایران برای متوقف کردن برنامه اتمی گفت: “اگر نهادهای بین المللی از حمله اسراییل جلوگیری بعمل نیاورند، دیگر دلیلی وجود ندارد که خواستار رعایت پیمان منع تکثیر اتمی باشند. البته این بدین معنی نیست که ایران به دنبال ساخت و تولید سلاح اتمی خواهد رفت.”

ایران به طور مرتب ماهیت نظامی برنامه اتمی خود را تکذیب کرده. جعفری امروز بار دیگر یادآوری کرد که “آیت الله خامنه ای گفته است که سلاح اتمی براساس موازین اسلامی غیرقانونی است”.

جعفری همچنین در برابر رسانه ها گفت که برخلاف آنچه مخالفان و کشورهای حامی شورشگران سوری می گویند، “ایران هیچ گونه حضور نظامی در سوریه ندارد”، ولی پذیرفت که “ایران از حکومت دمشق به لحاظ اقتصادی و مشورتی حمایت می کند”.

او همچنین پذیرفت که برخی سربازان نیروی قدس از شاخه های سپاه پاسداران وظیفه اشاعه انقلاب اسلامی را در خارج از ایران برعهده دارند و “در سوریه نیز حضور دارند”. ولی او افزود: “این بدین معنی نیست که ما در این کشور حضور نظامی داریم.”

او گفت که ایران نمی خواهد در آینده این کشور مداخله کند، “ولی اگر علیه سوریه حمله نظامی شود، ایران ممکن است به کمک دولت بشاراسد بیاید”.

جمهوری اسلامی و حکومت بعثی سوریه بیش از ۳۰ سال است که با هم همکاری استراتژیک دارند.

او در رابطه با مانور دریایی آمریکا به همراه ۲۵ کشور دیگر که در اواخر این ماه در خلیج فارس برگزار می شود گفت: “نیروی دریایی ایران مانور آنها را دنبال می کند، ولی به هرحال ما مدافع هستیم نه مهاجم.”

نیروی دریایی آمریکا طی ماه های اخیر تعداد ناوهای مین روب خود را به ۸ رسانده و یک ناو هواپیمابر دیگر نیز به منطقه وارد شده است.

جعفری در مورد تسلیحات ایران گفت که جمهوری اسلامی پیشرفته ترین تسلیحات را دراختیار دارد و در زمینه تولیدات، بدون اتکا به قراردادهای روسیه و چین، به صورت خودکفا عمل می کند. او ولی پذیرفت که این امور با “همکاری و مشورت” این کشورها انجام می شود.

منبع: آ ب ث، ۱۶ سپتامبر