یادآوری چند نکته به نظریه پرداز خشونت

نویسنده
فیروزه متین

» مصباح: روحانی قسی القلب و بلا است

سخنان انتقاد آمیز حسن روحانی در خصوص مخالفان توافقنامه ژنو که از آنها با عنوان “مشتی بی سواد” یاد کرد، خشم مصباح یزدی، پدر معنوی جناح پایداری که مخاطبان اصلی انتقادات روحانی بودند را بر انگیخت. وی در اظهاراتی که در موسسه اش، یعنی “موسسه امام خمینی” ایراد کرد، حسن روحانی را، بدون به کار بردن اسم، به “قساوت قلب” و “دروغگویی” متهم کرد.

فایل صوتی اظهارات مصباح بلافاصله در رسانه ها بازتاب یافت و در روز جمعه به عنوان اصلی بیشتر رسانه هاتبدیل شد.

مصباح گفته است: “اینها می‌گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می‌گویند، طاقت یک جمله را ندارند. علما و بزرگان که وارث انبیاء هستند، خانواده‌های شهدا شما را نصیحت می‌کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می‌دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می‌فروشید، خون‌های هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می‌دهید تا این که چند روزی چند دلاری که از پول های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل. یک روز، جهاد نظامی است روز دیگر جهاد اقتصادی. هر روز یک شکل از فتنه و بلا پیش می آید. آنها که دل شان قساوت ندارد، توبه می کنند و به نصیحت انبیا گوش می دهند اما آنها که قسی القلب هستند می گویند شما را چه به این کارها؟ شما را چه به اقتصاد و سیاست؟ بی سوادها!”

اظهارات مصباح یزدی با واکنش هایی در سطح رسانه های نزدیک به دولت مواجه شده و از جمله سایت “انتخاب” در اینباره نوشته است: “اول، ای کاش همگان تابع واقعی ولایت فقیه بودیم و با شنیدن صدای ایشان می دانستیم که حمایت مقام معظم رهبری از دولت نشان دهنده موضع ولایت فقیه است و این وظیفه بر دوش همه است تا از دولت حمایت تا از وضعیت خطیر کنونی عبور کنیم نه آنکه چند قدم فراتر از ایشان بگذاریم و جلوتر از ایشان راه برویم. دوم رئیس جمهور در مصاحبه زنده تلویزیونی نیز فرمودند درب انتقاد باز است و انتقاد سازنده با جان دل پذیرفته است،روحانی در دیدار با دانشگاهیان از آنها خواسته بود اعلام موضع کنند و سخن بگویند و دولت را تنها نگذارند. سوم آقای مصباح با شنیدن سخنان چند سال گذشته و مواضع کنونی شما احساس یک بوم و چند هوا به ما دست می دهد. جناب ایشان حداقل نگاهی به صحبت های خود و حمایت های تام خود از دولت کریمه سابق بیندازند و اگر مسئول فشارهای فعلی و وضعیت کنونی کشور خود را نیافتند بعد این گونه بر اسب انتقاد بتازند و همگان را مورد عتاب قرار دهند”.

سایت “سلام نو” نیز در مطلبی با عنوان “جایگاه دوگانه ریاست جمهوری در نزد مصباح یزدی” آورده : “آیت‌الله مصباح یزدی اخیرا گفته است: خون‌های هزاران شهید را به باد می‌دهید تا اینکه چند روزی چند دلاری از پول های خودتان را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل. وی در ادامه گفت: اینها می‌گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می‌گویند، طاقت یک جمله را ندارند. وی در حالی به رئیس جمهور نسبت دروغگویی می‌دهد که در گذشته اظهارات جالبی را در خصوص مقام ریاست جمهوری بر زبان آورده بود. مصباح یزدی در تاریخ ۲۰ مردادماه سال ۱۳۸۸ پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سوی رهبری گفته بود: به دلیل آنکه ولایت فقیه دارای پرتویی از «انوار امام زمان» است و چون «مردم» نیز او را جانشین این امام می دانند، «اطاعت از او همچون اطاعت از امام عصر و لذا وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خدا»ست!”

سایت “اعتدال نیوز” هم در واکنش به سخنان مصباح یزدی “چند نکته” را به وی که به نظریه پرداز خشونت شهرت دارد، یادآور شده و نوشته: “سیاست خارجی نظام تنها حول یک محور «عزت» نمی گرددکه به بهانه مذاکره و توافق از «فروش» آن سخن به میان بیاید. راهبرد نظام در سیاست خارجی محورهای سه گانه «عزت، مصلحت و حکمت» است و پس از انتخاب روحانی راهکار «نرمش قهرمانانه» نیز در کنار آن راهبرد قرار گرفته است. به فرض که نظام درآینده در میزان نرمش و انعطاف خود تجدید نظر کند، آن سه (عزت،مصلحت و حکمت) اما تغییر پذیر نیستند. ضمن اینکه اگر این تلاش برای بازپس گرفتن پول خودمان باشد چرا نکوهیدنی است؟ مگر ما شیعه بانویی نیستیم که بی آنکه نگران اتهام مطالبه حقوق مادی خود شود از «حق فدک» دفاع کرد؟”

این سایت افزوده: “در نگاه آقای مصباح، تحریم های بی رحمانه اقتصادی باید تحمل می شد چون« بلا»ست و رفع آنها ارزش ندارد چون «برای شکم انقلاب نکردیم» و «چند دلار را می خواهند در قبال خون شهیدان بدهند» اما آیا در قبال «بلا» هم نباید تدبیری اندیشید و باید ذره ذره آب شد؟ چرا که «دولت مورد حمایت و تبلیغ ایشان» بی تدبیری را به جایی رسانده بود که به بهانه دور زدن تحریم ها در اقدامی که در تمام تاریخ ایران بی سابقه بوده بخشی از بودجه مملکت را به حساب یک شخص ریختند که معلوم نیست کیست و از کجا آمده و اگر قرار بر انتخاب یکی از بخش خصوصی برای فریفتن تحریم کنندگان بوده او با کدام معیار انتخاب شده بود؟ اگر جهاد اقتصادی بود چرا کثیری از مردم در رنج و ملال و بی دارویی به سر برند و قلیلی با تحریم، کاسبی و تجارت کنند و روز به روز فربه تر شوند؟! آیا این همان «عدل و انصاف» است که «اگر رعایت نشود هر کس به دیگری نگاه می کند و جنس خود را گران می کند و گرانی و تورم ایجاد می کند و دودش به چشم مردم ضعیف می رود مخصوصا کسانی که حقوق ثابت دارند»؟ و راهکار ایشان توصیه به رعایت «عدل و انصاف» است. هجوم برای دریافت سبد کالایی رایگان نشان داد آن همه ادعای عدالت محوری چه به بار آورد و کار از توصیه هایی از این دست گذشته است”.

اعتدال نیوز افزوده است: “از لحن و واژگان آیت الله مصباح یزدی پیداست که از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ناراضی است. نه تنها از نتیجه انتخابات که از روند و اتفاقات قبل از آن و هنگامی که این شایعه در گرفت که صلاحیت نامزد مورد حمایت ایشان- دکتر کامران باقری لنکرانی- تایید نشده و انصراف داد و در پی آن آیت الله و جبهه پایداری از آقای سعید جلیلی حمایت کردند. اما تشکیل جبهه پایداری و ورود به یک مسابقه عرفی به منزله قبول ساز وکارهای سیاست ورزی مدرن است و از آن پس باید نقش اپوزیسیون قانونی را ایفا کنند نه اینکه مدعی انحصاری انقلاب و نظام و عزت کشور شوند. آیا سخنان ایشان به این معنی است که تنها نامزدهای مورد حمایت ایشان، عزت مدارند و دیگران عزت فروش؟”

همزمان با مصباح یزدی، علم الهدی، دیگر روحانی افراطی نزدیک به جبهه پایداری نیز در سخنانی در مشهد گفت: “البته از شخصیت رئیس جمهور این حرف بعید بود چون وی یک شخصیت محترم بوده و سوابقی که از وی داریم در مسئله ادب و اخلاق سوابق درخشانی است و به عنوان قبلا به حساب می‌آمدند. شاید گرفتاری‌ها، و مشکلات مدیریتی اعصاب وی را به هم ریخته و چنین حرفی زده که البته حرف درستی نیست. چرا که منتقدین قرارداد ژنو عمدتا اساتید دانشگاه و عمدتا شخصیت‌هایی هستند که در فناوری هسته‌ای حرف نخست را در کشور می‌زنند. فناوران هسته‌ای آمدند و انتقادات و اشکالاتی بر این توافقنامه وارد کردند و باید به این اشکالات جواب دهد، در کشور ما الحمدالله مردمی با بصیرت و فهمیده وجوددارد که نه از انتقاد جا می‌خورند و نه مسیر خودرا عوض می‌کنند چرا که ولایت را به عنوان تنها نقطه اتکا شناخته و آنقدر به مقام ولایت اعتماد دارند که می‌دانند این قرارداد به هر شکلی که باشد با بصیرت رهبری حل می‌شود. چرا که ببینید مقام معظم رهبری بعد از تالیف سه ساله دستور شکستن پلمب‌ها را دادند و امروز با کمال قدرت این فناوری در کشور به اوج رسیده است. پس با وجود چنین رهبری اضطراب در مردم معنا ندارد. نباید از انتقادها ناراحت شد. باید گذاشت تا انتقادها مطرح شده و اینکه منتقد را مورد اهانت و عملیاتی روانی قرار دهند با ازادی بیان نمی‌سازد. لازمه آزادی بیان این است که هر کسی حرفی می‌زند امنیت داشته باشد”.