فرمانده جدید سپاه تهران کیست؟

نویسنده
مهشید برومند

» یک انتصاب معنادار

در ادامه جابجایی فرماندهان سپاه پاسداران، پس از قرار گرفتن نامشان در فهرست تحریم های سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف برعلیه ناقضان حقوق بشر در ایران، پس از تغییر فرماندهی سپاه سید الشهدا تهران و همچنین معاون سیاسی سپاه پاسداران، این بار فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران با حکم محمدعلی جعفری تغییر کرد.

 خبرگزاری های رسمی کشور و همچنین سایت های وابسته به سپاه پاسداران اعلام کردند که محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران با صدور حکمی سرتیپ پاسدار محسن کاظمینی را به جای حسین همدانی به فرماندهی سپاه محمدرسول الله تهران منصوب کرده است.

حسین همدانی در 19 آبان ماه سال 88 از سوی محمدعلی جعفری به فرماندهی سپاه محمد رسول الله منصوب شده بود. او پیش از آن در جریان انتخابات مناقشه برانگیز 22 خرداد 88 و سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات، جانشین حسین طائب فرمانده کل بسیج بود.

همدانی پیش از فرماندهی سپاه محمدرسول الله در مقاطعی فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله (پیش از تبدیل به سپاه محمدرسول الله)، و معاونت مرکز راهبردی و مشاور عالی فرمانده کل را نیز برعهده داشت. او همچنین یکی از امضا کنندگان نامه تهدید آمیز به سیدمحمدخاتمی پس از اعتراضات 18 تیر 1378 بود.

برکناری حسین همدانی در شرایطی است که از سال گذشته نام او در فهرست سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر در ایران در کنار سایر فرماندهان مورد تحریم قرار گرفته بود.

در چندماه گذشته ابتدا مجتبی ذوالنور جانشین نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه تغییر کرد و عبدالله حاجی صادقی جایگزین وی شد. در آذرماه هم رسانه های وابسته به سپاه پاسداران اعلام کردند سرتیپ پاسدار یدالله جوانی از سمت معاونت سیاسی فرماندهی کل سپاه برکنار و علی اشرف نوری جایگزین او شده است.

در ماه گذشته نیز در پی ایجاد یک سپاه استانی جدید در کرج، سرتیپ پاسدار بهرام حسینی مطلق فرمانده سپاه سیدالشهدای تهران برکنار و به سمت فرماندهی سپاه تازه تاسیس امام حسن مجتبی در کرج منصوب شد. حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه طی حکمی سرتیپ دوم علی نصیری را به سمت فرماندهی سپاه سید الشهدای تهران منصوب کرده بود.

سپاه سید الشهدا به فرماندهی عبدالله عراقی نقش پررنگی در جریان سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات 88 داشت.

 

همراه غایب متوسلیان

اما محسن کاظمینی که اکنون جایگزین حسین همدانی شده است پیش از این “فرماندهی معاونت عملیات کل سپاه پاسداران” را برعهده داشت. او در 27 مردادماه سال 88 در اوج سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از سوی فرمانده کل سپاه به این سمت منصوب شده بود.

محسن کاظمینی از فرماندهان نزدیک به محمدعلی جعفری در سپاه است که پیش از سال 88 فرماندهی سپاه ولی عصر (استان خوزستان) را برعهده داشت. او همچنین در سالهای فرماندهی اش در سپاه خوزستان نقش پررنگی در حوادث خوزستان از جمله بمب گذاری ها و دستگیری های اهواز داشت و چند بارهم از سوی فرمانده کل سپاه و همچنین رهبر جمهوری اسلامی مورد تشویق قرار گرفته بود.

وی که کاشانی و متولد 1340 است، مدت کوتاهی پس از ورود به سپاه پاسداران با احمد متوسلیان (از فرماندهان ناپدید شده سپاه پاسداران در لبنان) همراه و به کردستان اعزام شد و در درگیری های کردستان و به ویژه مریوان در سال 59 نقش مهمی داشت.

 محسن کاظمینی همچنین از جمله فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران است که از ابتدای فعالیت های برون مرزی سپاه پاسداران در عملیات ها و مقاطع مختلف در سوریه و لبنان حضور داشته است. اوسال 61 یکی از کسانی بود که به همراه احمد متوسلیان جهت انجام عملیات برون مرزی در لبنان به سوریه اعزام شد.

کاظمینی یکی از کسانی بود که ابتدا مقرر بود با احمد متوسلیان به لبنان وارد شود اما در زمان انجام عملیات ورود غیبت داشت؛او خود روایت کرده که “قرار بود من راننده باشم و همراه حاجی بروم. چون مسیر را رفته بودم و با آن آشنا بودم. وقتی خواستم راه بیفتم، حاج احمد دوربین خواست. گفتم ندارم. تقی رستگار دارد. تقی هم داشت در زمین چمنی که در زبدانی بود فوتبال بازی می کرد. خودم را به او رساندم و گفتم دوربین را بردار با حاجی برو. آن شب بچه ها به حاجی اصرار کردند که خودش به لبنان نرود و به جای خودش، کسی مثل سعید قاسمی یا دیگران را بفرستد، اما حاجی می گفت باید خودش برود.”

احمد متوسلیان از سال 1360 فرماندهی تیپ 27 محمدرسول الله سپاه که بعدها لشکر شد را برعهده داشت. لشکر محمدرسول الله پس از ادغام با بسیج در دهه گذشته به سپاه محمدرسول الله تهران تغییر کرده که اکنون محمدعلی جعفری فرماندهی آن را به محسن کاظمینی سپرده است.