نگرانی اصولگرایان از انتخابات آینده مجلس

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» فراکسیون حامی دولت تشکیل نشود بهتر است

پس از آنکه مشاور ارشد حسن روحانی به طور صریح ماهیت سیاسی اکثریت مجلس نهم را متفاوت و در تقابل با دولت یازدهم عنوان کرد، اصولگرایان تندرو و رسانه های وابسته به نهادهای نظامی مرتبا مطالبی درباره تشکیل یا عدم تشکیل یک فراکسیون جدید حامی دولت در مجلس منتشر و دولت و اصلاح طلبان را به تلاش برای ایجاد شکاف میان اصولگرایان و برنامه ریزی برای تصاحب مجلس آینده متهم می کنند.

در همین ارتباط روح الله حسینیان از اصولگرایان تندروی مجلس طی گفت و گویی با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران گفت: “من تصور می‌کنم که چنین فراکسیونی به هیچ عنوان در مجلس شورای اسلامی شکل نخواهد گرفت و تمام تلاش‌ها در این رابطه شکست خواهد خورد چرا که فضا و زمینه به وجود آمدن چنین تشکلی در داخل مجلس مهیا نیست.”

رییس منصوب آیت الله خامنه ای در مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین در ادامه اظهار کرد: “هم اکنون بسیاری از حامیان دولت در داخل مجلس تبدیل به منتقدان آن شده‌اند بنابراین تشکیل چنین فراکسیونی در شرایط فعلی دور از ذهن است.”

این اظهارات روح الله حسینیان درحالی است که ۴ بهمن ماه ابراهیم نکو، یکی از اعضای مجلس طی اظهاراتی که در خبرگزاری فارس منتشر شد، از تشکیل فراکسیون حامیان دولت توسط تعدادی از اعضای فراکسیون “رهروان ولایت” خبرداده بود.

ابراهیم نکو گفته بود: “تاکنون عناوین مختلفی برای این فراکسیون جدید مطرح شده که از جمله آن می‌توان به فراکسیون اعتدال، فراکسیون تدبیر و… اشاره کرد اما تا کنون نام مشخصی برای این فراکسیون در نظر گرفته نشده است. “

پیش تر نیز در آبان ماه سال جاری شریف حسینی عضو هیات رییسه مجلس در همین ارتباط گفته بود: “با توجه به اینکه دولت اعتدال روی کار آمده و اصولگرایان در دو فراکسیون سیاسی (فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت) مجلس حضور دارند دولت جدید به عنوان اعتدال، فراکسیونی که نماینده آراء و افکار سیاسی اش باشد ندارد به همین دلیل عده ای در تلاش برای تشکیل فراکسیون جدید هستند.”

7 بهمن ماه اما جواد جهانگیر زاده از اعضای فراکسیون “رهروان ولایت” مجلس طی اظهاراتی این موضوع را رد کرد و گفت: “احتمال تشکیل چنین فراکسیونی در مجلس ضعیف است چرا که بعید می‌دانم برخی بخواهند در حمایت از دولت یک فراکسیون کم تعداد و بسیار محدود را تشکیل دهند. تصور می‌کنم آقای روحانی نیز راضی نباشد که یک فراکسیون محدود در حمایت از دولت در مجلس تشکیل شود.”

وی البته اضافه کرده بود که “بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، برخی نمایندگان اصلاح‌طلب که البته از حامیان فتنه نیستند، تلاش کردند، فراکسیون حامیان دولت را در مجلس تشکیل دهند و البته برخی‌ افراطیون و حامیان فتنه نیز در این مسیر آنها را کمک می‌کنند.”

او که به علی لاریجانی نزدیک است در اظهارات خود تلاش برای تشکیل یک فراکسیون حامی دولت در مجلس را دارای انگیزه انتخاباتی دانسته و مدعی شده بود: “وقتی برخی به صراحت از رئیس‌ مجلس دهم نام‌ می‌برند و در حالی که بیش از ۲ سال به انتخابات باقی مانده برای تشکیل فراکسیون دولتی تلاش می‌کنند، چطور می‌توان گفت که این افراد انگیزه‌ای غیر از انتخابات مجلس دارند.”

اشاره وی به اظهارات محمدرضا تابش عضو اصلاح طلب مجلس بود که در گفت و گویی با هفته نامه اصولگرای مثلث از تغییر صددرصدی آرایش سیاسی مجلس آینده خبرداده و اعلام کرده بود اگر علی اکبر ناطق نوری رییس مجلس پنجم که از حامیان حسن روحانی است در انتخابات مجلس آینده کاندیدا شود سرلیست اصلاح طلبان خواهد بود و هزینه های سنگینی را به اصولگرایان تحمیل خواهد کرد.

محمدرضا تابش البته این امر را مشروط به عملکرد دولت حسن روحانی و اینکه “برگزار کنندگان انتخابات خصوصا هیات نظارت بر انتخابات به نحو شایسته ای عمل کنند” کرده بود.

مشاور ارشد حسن روحانی نیز ۲۲ دی ماه در گفت و گویی با روزنامه آرمان سئوالات پی در پی برخی اعضای مجلس از وزرای دولت حسن روحانی و دادن اخطارهای مکرر به آنها را برنامه ریزی شده و حاصل جناحی عمل کردن اکثریت اصولگرایان در مجلس نهم دانسته بود.

اکبر ترکان در این گفت و گو تاکید کرده بود: “ماهیت سیاسی مجلس با دولت متفاوت است. چون بسیاری از نمایندگان مجلس طرفدار فکر و جناح آقای روحانی نبودند در حال حاضر بر اساس ماهیت اندیشه سیاسی خود، با دولت تقابل می‌کنند. بنابراین در دولت نگران این گونه برداشت‌ها نیستیم و معتقدیم تقابل برخی نمایندگان و دولت که اکنون تحت عنوان سئوال از وزرا آن هم به تعداد زیاد به جریان افتاده است؛ طبیعی و بر اساس ماهیت سیاسی مجلسیان است.”

وی همچنین همچنین گفته بود: “بسیاری از نمایندگان مجلس نهم به لحاظ سیاسی طرفداران دکتر روحانی نبودند و نیستند و اکنون هم بر اساس مبانی اعتقادی خود عمل می‌کنند. این خط مشی بر اساس رویکرد دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید نیست. بنابراین رفتارشان با دولت طبیعی است. تا آخر دوره هم این نمایندگان محترم در همین مسیر خواهند بود. مردمی که به این نمایندگان رای دادند به رفتار، افکار و عملکرد آنها به دقت نگاه کنند اگر می‌پسندند دور بعد هم این برخورد را با آنها داشته باشند وبه اصطلاح دوباره به این نمایندگان اعتماد کنند، اگر هم نمی‌پسندند برای مجلس آینده فکری کنند.”

 اظهارات تابش و ترکان اما درحالی مطرح می شد که در ۱۲ دی ماه، آنگونه که خبرگزاری های رسمی گزارش کردند، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جمع “نخبگان ارزشی و اصولگرای” گیلان گفته بود: “همدلی، وحدت و انسجام نیروهای دلسوز، ارزشی، انقلابی و اصولگرا در این شرایط لازم و ضروری است. امروز در شرایطی که جریان‌های سیاسی انحرافی دارند افرادی را جذب می‌کنند، برای اینکه جلوی آنها گرفته شود باید نیروهای حزب‌الهی وحدت و انسجام خود را بیشتر کنند.”

وی همچنین تاکید کرده بود: “اصولگرایان حرکت کنند، از گذشته عبرت بگیرند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آنها را برطرف کنند. بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند. البته شورای نگهبان هم با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

22 دی ماه نیز محمدرضا باهنر، عضو هیات رییسه مجلس نهم طی اظهاراتی گفته هایی مشابه احمد جنتی را مطرح کرد. وی با گفتن اینکه “ باید بدانیم بخشی از اصولگراها به روحانی رای دادند و مرز اصلاح طلبی و اصولگرایی در این دوره از انتخابات به هم ریخت” افزوده بود: “خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد؛ یخ اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است؛ برخی فتنه گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به وجود آورند.”

او که در میان دبیران استانهای جمعیت موتلفه اسلامی این اظهارات را مطرح می کرد یکی از نگرانی های همفکران خود را بکار گیری اصلاح طلبان در سطوح مختلف دولت اعلام کرده و گفته بود: “آقای روحانی هیچگاه آدم تشکیلاتی نبوده و به همین دلیل برای خود نیرو نداشته است و پس از پیروزی در انتخابات مجبور بود از نیروهای دیگران استفاده کند و توقع ما نیز این بود که از همه جریانها استفاده کند، هر چند در سطح کلان نیروهای ساختار شکن حضور ندارند؛ اما در مراحل پایین‌تر تندرو های اصلاح طلب حضور دارند.”

روز سه شنبه ۱۵ بهمن نیز ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه طی مقاله ای حامیان دولت در مجلس و کسانی را که به دنبال تشکیل فراکسیون حامی دولت در مجلس هستند دارای “اغراض سیاسی” معرفی کرد و نوشت: “اینکه این فراکسیون با این رویکرد معطوف به قدرت تا چه اندازه بتواند موفق باشد و از اتهام «فراکسیون دولت ساخت» و وکیل الدوله بودن چگونه رها خواهد،‌ دشواری‌ها و ابهاماتی است که باید منتظر فرا رسیدن آینده و گذر زمان بود.”

وبسایت بصیرت همچنین به حامیان دولت توصیه کرده بود: “نمایندگان مدافع دولت اگر بدنبال حمایت از برنامه‌های دولت و ایجاد مجلسی منسجم و هماهنگ با نظرات خود در آینده هستند، بهتر است با عملکرد اعتدالی و تحمل نظرات مختلف در صحن علنی و احترام به حق و وظیفه نمایندگان در نظارت از عملکرد وزیران و امثالهم اجازه دهند مجلس قوانینی در خور نیاز جامعه و کارشناسی شده را به تصویب برساند.”