تجارت با ایران زیر ذره بین

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز تاثیر تحریم ها در امارات

اندرو انگلند- رولا خلف

امارات متحده عربی مشغول تحقیقات در مورد چندین شرکت است و قصد دارد به دلیل ارتباط آنها با نهادهای ایرانی مشمول تحریم های سازمان ملل، این شرکت ها را تعطیل کند.

این تحقیقات در حالی صورت می گیرند که امارات متحده عربی به عنوان یک کشور کلیدی در صادرات مجدد کالا به ایران، در پی توقف معاملات تجاری غیرقانونی با همسایه خود در خلیج فارس است.

به گفته یک فرد مطلع از تحقیقات صورت گرفته در مورد ایران، ظرف دو سال گذشته بیش از 40 شرکت به دلیل دست داشتن در تجارت ممنوعه با ایران تعطیل شده اند ومجوز کار افراد آن لغو شده است.

فرد یاد شده گفت تمایلی برای ارسال محموله های نسبتا کوچک از طریق مسیر هوایی به ایران به وجود آمده است. مقامات امارات ظرف ماه های اخیر بیش از 30 محموله مشکوک به حمل کالاهای ممنوعه به ایران، اغلب از راه هوایی، را توقیف کرده اند.

  اغلب این کالاها برای صادرات مجدد عازم دوبی، شهر پر رونق تجاری در خلیج فارس، بوده اند. امارات متحده عربی محل زندگی بیش از 8هزار تاجر ایرانی و بین 100 تا 400 هزار شهروند ایرانی است.

تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل که در 10 ژوئن به تصویب رسیده، گروه ها و نهادهای مرتبط با خطوط حمل و نقل کالا و شرکت های تابعه سپاه پاسداران انقلاب را هدف گرفته است.

به گفته ناظران، مسؤولان امارات متحده عربی بر روی معاملات تجاری با ایران خصوصاً مسائل مالی متمرکز شده اند. این درحالی است که  ایرانیان از دشواری انجام تجارت در امارات شکایت دارند.

مسؤولان خدمات مالی دوبی در هفته جاری خواستار هوشیاری در معامله با شرکت های ایرانی شدند و از جمله درخواست کردند “دقت بیشتری در مورد معاملات مالی با بانک مرکزی ایران صرف شود.”

آنها می گویند بانک ها باید در ارتباط با بانک های ایرانی، تمهیدات ارزیابی ریسک و نهایت هوشیاری را در دستور کار قراردهند.

تجار نیز می گویند سختگیری های امارات متحده عربی باعث شده تجار ایرانی از بنادر دیگر در منطقه و یا در کشورهای شرق دور استفاده کنند. 

مرتضی معصوم زاده معاون اجرایی شورای تجارت ایرانیان گفت تحریم های وضع شده علیه بانک های ایرانی به تجارت با ایران لطمه زده است. اسناد اعتباری وی از سوی تأمین کنندگان این اوراق در اروپا و خاور دور پذیرفته نشده و وی مجبور شده تجارت خود را ازطریق پرداخت نقدی پیشاپیش ادامه دهد.

آقای معصوم زاده که یکی از قدیمی ترین شرکت های حمل و نقل دوبی را اداره می کند، گفت: “این مسأله بیش از 70 درصد تجارت ما را از ما گرفته است.”

به گفته شورای تجارت ایرانیان، تأثیر تحریم ها و نیز سقوط بازار ملک در دوبی، حدود 400 شرکت تحت مالکیت ایرانیان در دوبی را مجبور به تعطیلی کرده است.

امارات متحده عربی به همراه سایر کشورهای خلیج فارس به طور فزاینده ای از جاه طلبی های هسته ای ایران نگران شده است. رهبران ابوظبی، پایتخت امارات محده عربی، تندرو تر هستند و درحالیکه دیپلمات های این کشور از پایبندی خود به قطعنامه های سازمان ملل سخن می گویند، این مقامات پا را حتی فراتر از محدوده تحریم ها گذاشته اند.

بسیاری از کالاهایی که برای صادرات مجدد به ایران عازم دوبی می شوند، از شرکت های معتبر اروپایی تهیه می شوند.

فرد آشنا با تحقیقات صورت گرفته در مورد ایران گفت: “تبادل اطلاعات میان قدرت های بزرگ تا حد چشمگیری بهبود یافته است. از سوی دیگر، بانیان تجارت غیرقانونی نیز همیشه دست در کاری تازه دارند و شرکت های پوششی جدید به راه می اندازند.”

 

منبع: فاینشنیال تایمز- 21 ژوئن