یکی از رهبران جنبش به خانه بازگشت

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از بازگشت کروبی به خانه

یکی از دو رهبر جنبش اعتراضی ایران در سال ۲۰۰۹، امروز به خانه اش بازگشت. مهدی کروبی، 76 ساله، رئیس سابق مجلس ایران تاکنون در زندان امنیتی بود.

کروبی و دوست دیگرش میرحسین موسوی که او نیز کاندیدای ریاست جمهوری بود، به اتهام تشویق مردم به اعتراض خیابانی به تقلب حکومت در انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، از همان زمان به حبس رفتند.

این اقدام اولین نشانه واکنش به اعتراض این دو مرد بود که در پی آن آنچه “جنبش سبز” خوانده می شود و دشمنان سیاسی این دو به آن “ فتنه” می گویند، بوجود آمد.

پسر کروبی در یک مصاحبه با ایسنا گفته است که اگرچه پدرش به خانه آمده است اما مشخص نیست که چه تصمیمی برای او گرفته شده است.

او گفت: “اقدام برای آمدن کروبی به خانه ده روز پیش آغاز شده و او در طبقه دوم خانه زندگی می کند و ماموران امنتی در طبقه اول. وضعیت امنیتی تغییر نکرده است فقط مکان آن فرق کرده است.”

حسین کروبی می گوید که پدرش اجازه دارد تلویزیون دولتی را تماشا کند اما اجازه دیدن تلویزیون ماهواره ی و استفاده از تلفن و اینترنت را ندارد.

این اقدام در آغاز “دهه فجر” صورت گرفته است که در آن انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران را جشن می گیرند.

از زمان انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، درخواست های زیادی از روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان قرار دارد شد تا موسوی و کروبی را آزاد کنند اما این روند سرعت کمی داشته و شورش های سال ۲۰۰۹ هنوز آرام نشده است.

حسین کروبی گفت: “ما امیدواریم که وضعیت بهتر شود اگرچه می دانیم که توسعه مسائل امنیتی به کندی صورت می گیرد.”

واشنگتن پست، ۲ فوریه