پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

 

مردم معمولی در کافه عشقه

 

مردم معمولی

نویسنده: علیرضا میر اسدالله

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۷۹

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۴

مردم معمولی جزء آن دسته از مخلوقاتی هستند که همه جا دیده می‌شوند. در حال گذر از خیابان، در حال خرید، در حال مطالعه،

در حال صحبت با یکدیگر، در حال گریه و غم یا شادی و بازی… اما اگر شما در شناختن آن‌ها دچار مشکل هستید.

این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.

 

 

کافه عشقه

نویسنده: علیرضا لبش

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۱۲۸

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

نویسنده کتاب، علیرضا لبش، دامنه مطالعات وسیعی دارد. نویسنده در این مجموعه نظریات علمی، مانند نظریه نیوتن و مباحث فلسفی را در معرض رویکرد خود به طنز یعنی طنز اجتماعی در می‌آورد.

وی همچنان به قصه‌های رایج در فرهنگ عامه نیز توجه دارد از باب مثال می‌توان به داستان “آدمی که بختش خوابیده” اشاره کرد. بینش اصلی داستان برگرفته از قصه‌ای در فرهنگ مردم است که نویسنده به طرزی هوشمندانه و جالب توجه فضاهای کهن و روستایی را وارد زندگی معاصر و جدید کرده است.

از این دست می‌توان به داستان “خاطرات پینوکیو” اشاره کرد که به طرزی موجز و مختصر طرح اصلی از زندگی و ماجرای پینوکیو را در تضاد با باور‌ها و ارزش‌های رایج جامعه معاصر بیان می‌کند. در این داستان پینوکیو به پدر ژپتو اصرار می‌کند که اجازه بدهد او برود و مبل و صندلی شود زیرا: “الان هر کسی هم که واقعا دکتر است از ترس تهمت تقلبی بودن مدرکش را انکار می‌کند”.

 

 

حالیوود

نویسنده: امید مهدی‌نژاد

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۱۱۹

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

کتاب در فصل اول خود با عنوان “روی پرده” به معرفی طنزآمیز چند فیلم سینمایی پرداخته است و آن‌ها را به همراه خلاصه‌ای از داستانشان به خواننده معرفی می‌کند. تقاطع سئول، راه‌آب، پالام پولوم پیلیش، مزقون در تاریکی، مسائل مربوطه، الیزابت در مظلومیت مفرط، دلدادگان، چندمین وسوسه، اتاق بغلی و عطر جالب سپیده‌دمان عناوین آثاری هستند که نویسنده برای معرفی آن‌ها را انتخاب کرده است.

دومین فصل از این کتاب هم به شوخی با سینمای جنگ اختصاص یافته و در آن یک بسته سینمایی به اسم “پورتال جامع سینمای جنگ” به خواننده معرفی می‌شود. نویسنده همچنین در فصل سوم از این کتاب هم طرح‌هایی برای چند فیلم انتخاباتی ارائه داده است.

فصل چهارم این کتاب هم شامل متن یک فیلمنامه ماورایی معناگرا به نام “شهود سبز اثیری، زیر باران معنویت” است و در فصل پنجم به طرح ساخت یک برنامه زنده تلویزیونی ویژه شب سال نو با عنوان “بهار در سیما” پرداخته شده است.

فصل آخر هم که ضمیمه کتاب شده است، متن یک بخشنامه برای برنامه‌سازان تلویزیون در ماه مبارک رمضان است که با عنوان “کشک، حوری، بامیه یا معنوی‌سازی تضمینی” منتشر شده است…

 

 

ضد حالات

نویسنده: سعید بیابانکی

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۱۱۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

این کتاب اولین کتاب نثر سعید بیابانکی است که در بردارنده مجموعه نوشته‌های طنزآمیز این شاعر معاصر است. علاوه بر نثر طنز، در انتهای کتاب شعرهای طنز بیابانکی که به صورت تک‌بیت نیز آورده شده که مصرعی از آن از شعر حافظ بوده و بیابانکی با تصرف در آن جلوه طنزآمیزی به بیت داده است.

این اثر، در بردارنده موضوعات مختلفی است که شاعر آن‌ها را دست‌مایه طنز خود کرده و با نثری طنزآمیز بیان کرده است و شامل چند داستان کوتاه طنز، نثرهای طنزآمیز، اندر حکایت شاعری، مجموعه کامل ابیات حافظ + من و چند شعر طنز منتشر نشده است…

 

 

فقط محض جر و بحث

نویسنده: راجر مک گاف

مترجم: یگانه وصالی - وحید روزبهانی

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۱۵۲

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

این سروده‌ها همگی با نگاه طنزآمیز شاعر همراه شده‌اند. طنز مگاف، طنزی تلخ است که مسایل اجتماعی و روزمره را در برمی‌گیرد؛ البته تعدادی از کارهای این شاعر از درونمایه عاطفی برخوردارند اما همین سروده‌ها نیز رگه‌هایی طنزگونه دارند.

کتاب مقدمه‌ای به قلم مگاف دارد. او در این مقدمه ضمن ابراز رضایتمندی از ترجمه و انتشار اشعارش به زبان فارسی، درباره زندگی‌ خود و چگونگی فعالیتش در عرصه شعر توضیحاتی داده است.

در اغلب شعرهای او یک بازی زبانی بسیار شیطنت‌آمیز دیده می‌شود. این مساله امر ترجمه را بسیار دشوار کرده بود. تعداد شعرهایی که انتخاب و در این کتاب ترجمه شده‌اند نیز براساس قابلیت ترجمه‌پذیری‌ آن‌ها به زبان فارسی انتخاب شده‌اند تا ظرافت این سروده‌های طنز در زبان فارسی حفظ شود.

مگاف متولد ۹ نوامبر ۱۹۳۷ است. سرودن شعر را از دوران تحصیل در دانشگاه آغاز کرده است، اما پس از پیوستن به آدریان هنری و برایان پتن و انتشار دو مجموعه شعر مشترک با آنان، به شهرت بسیاری دست می‌یابد. مگاف از مشهور‌ترین شاعران طنز‌پرداز ادبیات انگلیسی‌زبان است. وی جایزه ادبی کالماندلی (۱۹۸۳) و دکترای افتخاری دانشگاه رائه همپتون و لیورپول را به خود اختصاص داده است.

 

 

اقتصاد سیاسی ایران

نویسنده: محمد علی همایون کاتوزیان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۴۴۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۸

بررسی مستند و مستدل و کارشناسانه‌ای از تحولات اقتصاد ایران از اوان مشروطه تا انقلاب اسلامی به موازات گزارشی تاریخی از فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی ایران در این دوران. نویسنده این دوران را به چهار مرحله تقسیم می‌کند.

نخست دورهٔ مشروطه که تحت عنوان دولت و انقلاب بررسی می‌شود. سپس دورهٔ سلطنت رضاشاه که زیر عنوان دولت و ضدانقلاب بدان می‌پردازد. پس از آن، بخش فترت، دموکراسی و دیکتاتوری است دربارهٔ رویدادهاو اوضاع زمان اشغال ایران در جنگ دوم و دمکراسی متعافب آنکه به دیکتاتوری انجامید.

آخرین مرحله دورهٔ استبداد نفتی و توسعهٔ اقتصادی است که سال‌های ۳۲ تا ۵۷ را در برمی گیرد و نویسنده استبداد و تظاهر به مدرنیسم را ویژگی آن می‌شمارد.

علم اقتصاد به خاطر وارداتی بودن نظریه‌پردازی در ایران از بحران بی‌هویتی رنج می‌برد.

کتاب حاضر بر آن است با بیانی ساده، مدرن و رسا جامع‌ترین تحلیل‌های اقتصادی کار بردی را در اختیار خواننده قرار دهد.

طرح مشکل، تبیین نارسای‌ها و ارائه راهکارهای اصلاحی و با دقتی کم نظیر در تمامی مفاهیم مورد توجه قرار گرفته است….

 

 

حق به شهر

نویسنده: دیوید هاروی - اندی مری فیلد

مترجم: خسرو کلانتری

ناشر: مهر ویستا

تعداد صفحه: ۱۱۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

حزب وال استریت بخش بزرگی از هر دو حزب را در اختیار دارد. معمولاً پول‌ها را بین این دو حزب پخش می‌کنند تا کنترل سیاسی تامّ خود را حفظ کنند، اهمیّتی ندارد کدام حزب قدرت را در اختیار داشته باشد. این‌بار نگران‌اند که شاید اوباما در قدرت بماند، بنابراین بیش از معمول از جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنند.

اما به گمانم این دلیلِ خیلی خاصّی دارد: می‌دانند مقصّر بوده‌اند و می‌دانند که به لحاظ قانونی می‌توان آن‌ها را روانهٔ زندان کرد. و هرچند اوباما چنین کاری نمی‌کند، اگر جنبشی اجتماعی برخیزد، مانند تسخیر وال‌استریت، که وی را وادار به این کار کند، در مقایسه با رامنی این کار را راحت‌تر انجام می‌دهد. به همین دلیل است که در برابر جنبش تسخیر وال‌استریت که جنبشی کاملاً کوچک و از برخی جنبه‌ها خوش‌خیم است، پلیس چنین واکنش تندی انجام می‌دهد.

نظر می‌رسد باید به نحوی از انحا شکل‌های سازمانی بنا کنیم که رابطهٔ سیّالی بین پایه‌های مشخص مردمی با گرایش‌ها، نیاز‌ها و خواسته‌های مختلف فرهنگی داشته باشند. اما رابطه‌ای بین همهٔ این‌ها و شکل‌های واسطِ سازمان‌دهی و در ‌‌نهایت مجموعهٔ جهانی راهبرد‌ها وجود دارد. یکی از دلایل آنکه مسألهٔ چگونگی سازمان‌دهی کلّ شهر را در نظر می‌گیرم این است که به نظرم شهر مانند “جهان” آن قدر عظیم و آن‌قدر دست‌نایافتنی نیست.

حتی آن قدر عظیم و دست‌نایافتنی مانند سازمان‌دهی کلّ ایالات متحد نیست، بلکه سازمان‌دهی چیزی است که دارای نوعی قلمرو سرزمینی است که تصورش امکان‌پذیر است: نیروی سیاسی که به نمایندگی از شهروندان، نه سرمایه، بر زندگی شهری چیره باشد. بنابراین دلیل آنکه فکر می‌کنم خطهٔ شهری هدفی بسیار مهم و نقطهٔ مبارزه است آن است که کلّاً محلّی نیست و علاوه بر آن چون پیوندهای درون‌شهری و مناسبات بین شهری پیشینهٔ بلندبالای مهمّی دارد.

و از این رو، فکر می‌کنم که چپ باید دربارهٔ سازمان‌دهی در این سطح فکر کند اما واقعاً تلاش چندانی در این زمینه نکرده است…

 

 

رجال و دیپلماتهای عصر قاجار و پهلوی

نویسنده: ریدر بولارد - یاسنت لوئی رابینو - جورج چرچیل

مترجم: غلامحسین میرزا صالح

ناشر: معین

تعداد صفحه: ۴۵۶

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

“رجال و دیپلمات‌های عصر قاجار و پهلوی” مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های “ریدر ویلیام بولارد”، “یاسنت لویی رابینو” و “جورج پرسی چرچیل” از کارمندان سفارت انگلیس در ایران و در دوره‌های قاجار است.

این کتاب در واقع دایره‌المعارفی براساس ترتیب الفبایی است و به معرفی شخصیت‌های سیاسی دو کشور براساس دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های سه نویسنده آن (کارکنان سفارت انگلیس در این دوره‌ها) می‌پردازد.