انتخابات در میانه چالش ها

نویسنده

» گزارش گاردین در باره معضلات حکومت ایران

ایران در میان بحران اقتصادی و سیاسی داخلی و نگرانی از رویارویی با غرب بر سر برنامه هسته ای خود، به سمت چیزی می رود که مقامات بلند پایه کشور از آن به عنوان «حساس ترین» انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی نام می برند.

بیش از 5000 نفر خود را برای انتخابات مجلس در ماه مارس نامزد کرده اند که اولین انتخابات ملی پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در سال 2009 به شمار می آید.

قرار است شورای نگهبان، پس از بررسی صلاحیت نامزد های ثبت نام کرده، این هفته فهرستی از نامزدهای مورد قبول رژیم ایران را منتشر کند. در گذشته این شورا بسیاری از نامزد ها را، از جمله برخی نمایندگان مجلس را از شرکت مجدد در انتخابت محروم کرده است.

در حالیکه کمتر از دو ماه به این انتخابات باقی مانده است، رهبران تهران سعی دارند هرگونه یادآوری وقایع پس از انتخابات سال 2009 را از اذهان پاک کنند، در حالیکه گروه های وسیعی از مخالفان انتخابات را تحریم کرده اند.

مقامات علنا از چالش های پیش رو سخن گفته اند؛ آیت الله خامنه ای، رهبر مذهبی کشور هشدار داده است که انتخابات ممکن است امنیتی ملی را به خطر بیاندازد و خواستار وحدت ملی شده است.

او اذعان  دارد که “انتخابات همواره برای کشور ما مهم بوده است.” او از مردم خواسته است مراقب باشند این چالش امنیت کشور را به خطر نیاندازد. وزیر اطلاعات ایران نیز با تکرار سخنان رهبر ایران گفته است که این انتخابات “حساس ترین انتخابات تاریخ جمهموری اسلامی است.”

احمد سلامتیان، نماینده سابق مجلس ایران، که در پاریس زندگی می کند معتقد است که این انتخابات تهیدی به مراتب بزرگتر از سه سال پیش برای رژیم در بر دارد.

در سال 2009 مساله رقابت کلیه جناح های سیاسی در چهار چوب جمهوری اسلامی بود. ولی از آن زمان تا کنون رژیم دایره را تنگ تر کرده است؛ به عبارت دیگر در عدم حضور مخالفان، رای گیری جدید به صورت رقابتی میان یک حلقه بسته به شمار می آید.

معلوم نیست چه تعداد از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند زیرا به نظر می رسد آنها انتخابات را تحریم کرده اند، ولی برخی به عنوان نامزد مستقل ممکن است وارد رقابت شوند.

بسیاری از گروه های مخالف گفته اند انتخابات را تحریم می کنند. میر حسن موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان، از ماه فوریه در حبس خانگی قرار دارند.

تحلیلگران معتقدند رژیم سعی می کند نامزد های خود را به عنوان اصلاح طلب معرفی کند. مقامات گفته اند هر گونه کوشش از سوی مخالفان برای تحریم انتخابات را به عنوان جرم تلقی خواهند کرد.

بسیاری از ناظران انتخابات مارس را صحنه نبرد حامیان احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و خامنه ای می دانند. آنان می گویند خامنه ای سعی می کند جلوی نامزد های حامی احمدی نژاد را به عنوان “جریان انحرافی” بگیرد.

سلامتیان می گوید “ممکن است تصور کنید اصلاح طلبان از صحنه سیاسی حذف شده اند ولی به جنبش های خاورمیانه نگاه کنید؛ خواهید دید آنهایی که قدرت را دردست گرفته اند، در آخرین انتخابات دیکتاتورها حضور نداشتند.”

حسین قاضیان، یک جامعه شناس ایرانی مقیم آمریکا معتقد است احمدی نژاد ظرف دو سال گذشته سعی کرده است چهره دیگری از خود نشان دهد. “او سعی کرده است با فاصله گرفتن از رهبری، حامیان خود را حفظ کند و در عین حال به دنبال حامیانی در بین گروه های جدید، ازجمله منتقدین رژیم و اصلاح طلبان و افراد بی تفاوت، باشد.”

به گفته قاضیان، رژیم به راحتی نخواهد توانست احمدی نژاد را ساکت کند زیرا “او دو سرمایه مهم دارد: اول استعداد اقداماتی غیر منتظره و دوم اینکه از مخالفان خود حق السکوت گرفته است که در هر لحظه ممکن است رازهای آنها را بر ملا سازد.”

انتخابات در حالی از راه می رسد که جمهوری اسلامی با نارضایتی روزافزون اقتصادی روبروست. از نظر بین المللی هم ایران تحت فشار قرار گرفته است و اخیرا تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است.

به گفته سلامتیان با تهدید به بستن تنگه هرمز ایران می خواهد با استفاده از جو نظامی و امنیتی حاکم بر منطقه به سرکوب نارضایی داخلی در آستانه انتخابات بپردازد. او گفت: “جمهوری اسلامی تا کنون هیچگاه تا این اندازه برای ادامه حیات خود به ارتش و نیروهای امنیتی وابسته نبوده است.”

منبع: گاردین – 7 ژانویه