گفت وگو♦ سینمای جهان

نویسنده
امیر عزتی

po_ezati_01.jpg

راجر ویلیام کورمن – معروف به سلطان فیلم های کم هزینه - در آستانه هشتمین دهه از زندگی اش هنوز پرکار است و حاضر نیست موقعیت و شهرت خود به عنوان پدرخوانده سینمای مستقل آمریکا را به راحتی از کف بدهد. ترجمه گفت و گوئی از اورا می خوانید.

inter_1_b.jpg

مصاحبه با راجر کورمن؛ سلطان فیلم های کم هزینه

به تکنولوژی دیجیتال اعتقاد دارم

راجر ویلیام کورمن متولد ۵ آپریل ۱۹۲۶ که در رشته مهندسی تحصیل کرده بود، توانست بعد از ورود به کمپانی فاکس قرن بیستم شغلی به عنوان تحلیلگر قصه دست و پا کند. اولین فیلمش را در مقام فیلمنامه نویس و تهیه کننده در ۱۹۵۳ به نام تله پلیس در بزرگراه [به کارگردانی ناتان جوران] تولید کند. از این زمان تا بازنشستگی رسمی اش در ۱۹۷۱ بیش از یک دوجین فیلم –اغلب درطول شش یا هفت روز- کارگردانی کرد و به زودی شهرتی مثبت در زمینه تولید سریع و کم خرج فیلم به دست آورد.

فیلمبرداری The Little Shop of Horrors در مدت دو روز او را به سلطان بلامنازع فیلم های درجه ۲ مفتخر کرد و همکاری اش با وینسنت پرایس در برگردان سینمایی قصه های مشهور ادگار آلن پو او را تا حد یک مولف هوشمند ارتقاء داد. شرکت تهیه فیلمش New World و سپس Concordeتبدیل به خانه اول کارگردان هایی چون جیمز کامرون، پیتر باگدانوویچ، جو دانته، جاناتان دم و بازیگرانی مانند ران هاوراد، ساندرا بولاک، تامی لی جونز، لیزا کودرو، جنیفر لا هویت، آنجی دیکنسون، ویلیام شاتنر، سیلوستر استالونه و جان کاراداین شد که بعدها یا به شهرت رسیدند یا زمانی که در حال فراموش شدن بودند با حضور در فیلمی به تهیه کنندگی او ستاره بختشان دوباره روشنی گرفت.

بسیاری از بزرگان سینمای مدرن و مستقل آمریکا با حمایت های او بود که توانستند پا به عرصه سینما بگذارند واز درس های کورمن در زمینه تولید ارزان بسیار آموختند. خیل عظیمی از این

فیلمسازها هنوز از تاثیر مثبت کورمن بر کارنامه هنری شان سخن می گویند. کورمن که در۱۹۵۴ با دستمزد ۳۵۰۰ دلار اولین فیلم خود را کارگردانی کرد، تا امروز بیش از ۴۰۰ فیلم تهیه کرده و از این بابت نیز صاحب رکورد محسوب می شود.

از سال ۲۰۰۰ به این طرف تهیه کنندگی بیش از ۳۰ فیلم را بر عهده گرفتید. خسته کننده نیست؟

بله، تقریباً. دو استودیو داشتم: یکی در لس آنجلس و دیگری در آیووا. استودیوی لس آنجلس را چند سال قبل فروختم. از طرف دیگر در کشورهای دیگر هم کار کردم. یک گروه خیلی قوی دارم که با من کار می کنند. سال هاست با هم کار می کنیم. کار من هدایت و کنترل آنهاست، البته قسمت اعظم افراد گروه را من انتخاب و منصوب می کنم.

در کنار تهیه کنندگی، فیلم های خاصی را هم کشف و معرفی می کنید. مثلاً فیلم فرار از افغانستان که در سال ۲۰۰۰ ساخته شده بود…

تهیه فیلم Arena ساخته کارگردان جوان روسی تیمور بکمامبتوف را عهده دار شده بودم. نمایش افتتاحیه فیلم در قزاقستان بود. فکر کنم تنها تهیه کننده هالیوودی باشم که نمایش افتتاحیه فیلم اش را در قزاقستان ترتیب می دهد. بکمامبتوف در مراسم افتتاحیه به من گفت که فیلمی نیمه مستند و نیمه داستانی در افغانستان ساخته است. البته فیلم را موقعی که در قزاقستان بود و دقیقاً در همان زمان که جنگ در افغانستان شروع شد؛ ساخته بود… من به او گفتم که اگر این فیلم را دوباره تدوین کنیم، عنوان خوبی برایش دارم: فرار از افغانستان. بکمامبتوف تدوین گر فیلم هم بود. بعد از یک سفر هوایی طولانی خودمان را در اتاق تدوین زندانی کردیم و تمام شب مشغول تدوین دوباره فیلم شدیم. این طوری بود که فیلم فرار از افغانستان شکل گرفت.

اگر به دهه ۱۹۷۰ برگردیم، در آن دوره فیلم های کارگردان هایی مثل اسکورسیزی و کاپولا را که در آغاز راه بودند و بعدها به شهرت زیادی رسیدند، را تهیه کردید. شما در شکل گیری سینمای مستقل آمریکا نقش مهمی بازی کردید و در کشف استعدادها قابلیت خاصی دارید…

در دهه ۱۹۶۰ بیشتر کارگردانی می کردم و از پخش فیلم هایم ناراضی بودم. همزمان شروع به خسته شدن هم کردم. در طول ۵۰ سال نزدیک به ۶۰ فیلم کارگردانی کرده بودم. این طوری بود که تصمیم گرفتم کارگردانی را یک سالی تعطیل کنم. شرکت تهیه و پخش خودم را تاسیس کردم. وقتی شرکت به موفقیت رسید، تصمیم گرفتم به این کار ادامه بدهم. فکر کردم چون سینماگران جوان زیادی را در هالیوود می شناسم، کارگردان های زیادی وجود دارند که تمایل داشته باشند فیلم اول شان را با من کار کنند و این کار سودآور خواهد بود.

inter_2_b.jpg

آیا می توانیم بگوییم که فیلم فرشتگان وحشی که در سال ۱۹۶۶ کارگردانی کردید، منبع الهام فیلم های جدید آمریکایی مثل Easy Rider است؟

بله، Easy Rider با الهام از فرشتگان وحشی و لغزش ساخته شد. حتی گروه سازنده فیلم هم ها تقریباً یکی است. پیتر فاندا بازیگر اصلی فرشتگان وحشی بود و در لغزش بازیگر نقش مکمل. لغزش را جک نیکلسون نوشته بود که در آن زمان کارنامه بازیگری موفقی نداشت، اما از نظر نویسندگی به نظر من آدم استعدادی بود. به این شکل کارمان را ادامه دادیم و Easy Rider متولد شد.