وضعیت اعتصابیون ارومیه در سطح هشدار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روز

دو تن از وکلای ۲۸ زندانی سیاسی که امروز در زندان مرکزی ارومیه وارد بیست و هفتمین روز از اعتصاب غذای خود شده‌اند در مصاحبه با روز ضمن ابراز نگرانی ، نسبت به سلامت جسمانی آنها “هشدار” داده‌اند. همزمان حدود ۲۰۰ فعال مدنی و سیاسی با انتشار نامه‌ای از نهادهای جهانی و مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها خواسته‌اند با دفاع از مطابات زندانیان سیاسی ایران، به ویژه زندانیان سیاسی کرد در زندان ارومیه “حمایت و دفاع خود را از عدالت و حقوق‌بشر نشان دهند.”

صالح نیکبخت،‌ وکیل برخی از اعتصاب‌کنندگان، با هشدار در مورد وضعیت سلامتی این دسته از زندانیان به روز می‌گوید از هفته گذشته، مسعود شمس‌نژاد، وکیل مدافع دربند نیز به زندانیان اعتصابی پیوسته است.

آقای شمس‌نژاد آنطور که وکیل او، عثمان مزین در مصاحبه با “روز” می‌گوید “علیرغم اینکه جرم امنیتی دارد اما در بند تبهکاران زندان نگهداری می‌شود.”

مسعود شمس‌نژاد، وکیل مدافع، پیشتر وکالت برخی از زندانیانی را به عهده داشت که اینک برای همراهی با آنها در زندان دست به اعتصاب زده است.او که بیمار است،علاوه بر خواست تفکیک زندانیان، خواهان انتقال به خارج زندان برای ادامه مداواست. طی هفته‌های گذشته تقاضای این وکیل دربند برای انتقال چند کتاب حقوقی به داخل زندان از سوی دادستان رد شده و مکاتبات حقوقی او با رئیس کل دادگستری و هیات حقوق شهروندی ارومیه نیز بی‌پاسخ مانده است.

۲۹ زندانی سیاسی زندان ارومیه از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان در اعتراض به وضعیت نگهداری و عدم تفکیک زندانیان بر اساس جرایم دست به اعتصاب غذا زده اند. روز ۸ آذرماه منصور آروند، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به زندان مهاباد و به دنبال او نیز جعفر افشاری، دیگر زندانی سیاسی کرد به بند کارگری زندان ارومیه منتقل شدند. بدین‌ترتیب با پیوستن مسعود شمس‌نژاد و انتقال این دو زندانی، در حال حاضر تعداد ۲۸ زندانی سیاسی در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

با گذشت ۲۷ روز از این اعتصاب، هنوز مقامات زندان، آنطور که وکلای این زندانیان می‌گویند به “مطالبات به‌حقشان” پاسخی نداده اند.

در بیست‌ودومین روز اعتصاب غذا، هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از “افت نگران‌کننده فشار خون و کاهش وزن” برخی از اعتصاب‌کنندگان و انتقال ۸ تن از آنها به بهداری زندان خبر داده بود.

روز دوشنبه، ۲۴ آذرماه، حدود ۲۰۰ فعال سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به بی‌توجهی مقامات زندان به مطالبات اعتصاب کنندگان از جامعه‌جهانی، سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و تشکلهای مدنی، فعالین سیاسی، مدنی و رسانه‌ها خواسته‌اند به اعتصاب زندانیان سیاسی زندان ارومیه واکنش نشان دهند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز با انتشار بیانیه ای در مورد وضعیت کثیری “از زندانیان عقیدتی و امنیتی بیمار در زندانهای مختلف کشور” از دولت ایران خواسته است “در قبال سلامت و امنیت جانی زندانیان و محصورین مسئولیت بپذیرد.”

۲۸ زندانی زندان ارومیه که گفته‌اند تا تحقق مطالباتشان دست از اعتصاب بر نمی‌دارند خواهان احداث یک بند ویژه زندانیان سیاسی در زندان ۱۵ بندی ارومیه هستند. ماموران زندان به آنها گفته‌اند جای کافی برای چنین پروژه‌ای وجود ندارد، و زندانیان هم در برابر خواهان جابه‌جایی زندانیان سیاسی و گردآوری آنها در همین فضای فعلی شده‌اند.

زندان ارومیه محل نگهداری شماری از زندانیان سیاسی سراسر کشور و به ویژه زندانیان سیاسی کرد است.

این زندان در سالهای گذشته نیز شاهد اعتصاب غذای گروهی زندانیان بوده است.