تصمیم آمریکا و انگلیس برای حمله به حکومت اسد

نویسنده

» گزارشی از ایونینگ استاندارد

دیوید کامرون، امروز اعلام کرد اعضای پارلمان به دلیل بحران سوریه فراخوانده شده اند ، این درحالی است که بریتانیا و آمریکا مشغول طرح حمله نظامی علیه حکومت بشار اسد به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی هستند.

نمایندگان مجلس تعطیلات تابستانی خود را نیمه کاره گذاشته و چهار روز زودتر برای بحث و گفتگو و رای گیری روز پنجشنبه به وست مینستر رفته اند.

فرستادگان غربی به چهره های مخالفین سوری حاضر در استانبول گفته اند که حمله نظامی احتمالا تا چند روز دیگر صورت می گیرد.

نخست وزیر با شکستن مسائل عرفی، برای اعلام این موضوع از توئیتر استفاده کرد: “رئیس مجلس درخواست من را قبول کرد و از نمایندگان خواست تا در مراسم رای گیری روز پنجشنبه حاضر شوند. این یک پاسخ قاطع از سوی دولت و نمایندگان به حملات شیمیایی است.”

این اقدام قمار بزرگی برای آقای کامرون است زیرا اگر شکست بخورد، برای او بسیار دشوار است که از ارتش برای مقابله با حکومت اسد که مشکوک به استفاده از سلاح شیمیایی است، استفاده کند.

رای مجلس عوام برای دولت الزامی ایجاد نمی کند اما دولت به “نظر پارلمان احترام می گذارد”

حمله نظامی توسط آمریکا و انگلیس هدایت می شود. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، گفت که کشورش به محض اینکه تصمیم گرفته شود، آماده حمله است.

روسیه، متحد اصلی اسد و ایران علیه حمله نظامی هشدار داده اند.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که حکومت سوریه از همه توانایی هایش برای دفاع استفاده خواهد کرد و بار دیگر استفاده حکومت از سلاح شیمیایی را قویا تکذیب کرد.

نمایندگان پارلمان و کارشناسان حقوق بین المللی بر سر حمله نظامی به سوریه بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل، دچار اختلاف شده اند.

اما دولت انگلستان اصرار دارد که هر نوع اقدام نظامی پایبند به قوانین بین المللی است.

آقای کامرون که برای بازگشت به لندن تعطیلات خود در کرنوال را کوتاه کرد، همه طرفداران خود و اعضای حزب کارگر را متقاعد کرده است که حمله به سوریه، حتی به صورت محدود، در جهت منافع بریتانیا خواهد بود.

دوگلاس الکساندر، وزیر امورخارجه در سایه، تاکید کرد که حزب کارگر انگلستان به دولت “چک سفید” داده اما هدف آن جلوگیری از استفاده دوباره از سلاح شیمیایی است.

نیک کلگ، معاون نخست وزیر طرفدار “پاسخ قوی” به حکومت سوریه است.

نخست وزیر انگلستان فردا با اعضای شورای امنیت جلسه دارد که در آن در مورد گزینه حمله نظامی و حمایت های قانونی از آن تبادل نظر خواهند کرد.

او در آخرین تماس تلفنی اش با رهبران جهان با کوین راد، نخست وزیر استرالیا گفتگو کرد. کوین راد نیز انگشت اتهام خود را به سمت حکومت اسد نشانه رفته است.

 نخست وزیری انگلستان تاکید کرد که حمله نظامی پاسخی “مناسب” خواهد بود.

سخنگوی رسمی نخست وزیر، افزود: “ما درحال حاضر مشغول بررسی هستیم که پاسخ مناسب چیست و نیروهای نظامی ما بعنوان بخشی از این پاسخ، در حال برنامه ریزی احتمالی هستند.ما بررسی می کنیم که چگونه به استفاده از سلاح شیمیایی پایان بدهیم زیرا استفاده از سلاح شیمیایی یک عمل شنیع و بر خلاف همه قوانین بین المللی است.”

با وجود هشدار های روسیه و ایران، حمله نظامی محدود به سوریه قریب الوقوع است.

زیر دریایی انگلیس مجهز به موشک، آخر هفته در جبرالطارق مستقر شده و ممکن است در کنار ناوهای جنگی آمریکا به سمت سواحل سوریه برود.

آمریکا به کشورهای جهان فشار آورده تا علیه حمله شیمیایی در دمشق که منجر به کشته شدن صدها نفر ازجمله تعداد زیادی کودک شده است، اقدام کنند.

سامانتا پاور،سفیر آمریکا در سازمان ملل، در توئیتر خود نوشته است: “بر اساس تصاویر بدست آمده از یک خانواده که همگی کشته شده اند، حکم مشخص است: اسد از سلاح شیمیایی علیه شهروندانش استفاده کرده و این نقض قوانین بین المللی است”.

باراک اوباما گفته استفاده از سلاح شیمیایی “خط قرمز” اوست و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده که به تصمیم رئیس جمهور آمریکا عمل خواهد کرد.

آمریکا به اسد هشدار داده که حکومت او مسبب استفاده از سلاح شیمیایی در هفته گذشته است و آقای کری آن را “وقاحت اخلاقی” توصیف کرده است.

اما زمانی که اوباما اعلام کرد  شواهدی وجود دارد که حمله شیمیایی در حد وسیع مانند آنچه در قتل عام حلبچه در سال 1988 رخ داد، صورت گرفته است، حکومت سوریه او را به دروغگویی متهم کرد.

بازرسان سازمان ملل در حال حاضر در دمشق هستند و در مورد استفاده از سلاح شیمیایی تحقیق می کنند.

دولت انگلیس از دستور حمله نظامی قبل از کامل شدن تحقیقات بازرسان خودداری می کند. شواهدی از استفاده از گاز سارین و سلاح های شیمیایی دیگر بدست آمده اما نمی شود کسی را که دست به حمله شیمیایی زده است شناسایی کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان، تاکید می کند که تاخیر 5 روزه اسد برای صدور مجوز بازرسی کارشناسان سازمان ملل به این دلیل است که شواهد را از بین ببرد.

نیروهای واکنش سریع نیروی دریایی انگلستان مشغول انجام مانور در دریایی مدیترانه هستند. ده ناو در سواحل آلبانی قرار دارند. همچنین ده کشتی محافظ نیز به آنجا رفته است. اما هیچ یک از این ناو ها دارای موشک های زمینی یا موشک ضد هوایی نیستند.

نیروی دریایی محل استقرار زیر دریایی خود را اعلام نکرد.

ایران امروز هشدار داد که حمله نظامی به سوریه منجر به درگیری و به آتش کشیده شدن منطقه می شود.

تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلستان، حکومت اسد را به “دوران سیاه صدام” تشبیه کرد.

تونی بلر که انگلستان را وارد جنگ در افغانستان و عراق کرد، امروز گفت که زمان آن رسیده است که از مردم سوریه دفاع کنیم.

ایونینگ استاندارد، 27 اوت