بنویسید احمدی‌نژاد در دو ماه آخر چه کرد!

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراض مشاور عالی رییس جمهور:

اقدامات دولت احمدی‌نژاد در دو ماه آخر تصدی دولت٬ پس از اعتراض برخی گروه‌های سیاسی٬ واکنش اطرافیان حسن روحانی را نیز برانگیخته است. اکبر ترکان٬ مشاور عالی حسن روحانی، از معاون اول رییس جمهور خواست تا “دستور بدهند تاریخ این ۴۵ روز را بنویسند”.

وی با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در دولت دهم٬ گفته است: “در این دوره ۴۵ روزه با بیت‌المال چه کردند؟ چه دارایی‌هایی را بخشیدند؟ چه اموالی جابه‌جا شد؟ چه مصوباتی در دولت برای اموال دولتی تصویب شد؟… چقدر استخدام نابجا انجام شد؟ چقدر نقل و انتقال نابجا انجام شد؟ چقدر حکم جدید زدند در این ۴۵ روز؟”

وی همچنین با ذکر این نکته که “تنها جلوی برخی از این اقدامات را ما توانستیم بگیریم”٬ اضافه کرده است که “به نظر من تاریخ این ۴۵ روز را با همین عنوان باید همراه با مستنداتش نوشته و منتشر کرد تا همه ببینند. همه این حکم‌هایی که در این ۴۵ روز زدند را همه ببینند. چه حکم انتصاب فرماندار و بخشدار، چه حکم انتصاب عضویت هیات مدیره شستا، چه حکم انتصاب در مقامات بالا و پایین، چه حکم عزل و نصب مسئولان و مدیران”.

در هفته‌های گذشته٬ گزارش‌های مختلفی از برخی مصوبات دولت احمدی‌نژاد در روزهای آخر فعالیت و همچنین تخلفات مالی دولت منتشر شده بود. در یکی از آخرین موارد از این دست٬ روزنامه جمهوری اسلامی فاش کرده بود که دولت احمدی‌نژاد در ساعات پایانی کار خود٬ مبلغ ۱۶ میلیارد تومان را از حساب بانکی نهاد ریاست جمهوری برداشت و آن را به حساب دانشگاه ایرانیان - متعلق به احمدی‌نژاد - واریز کرده است.

علاوه بر آن در روزهای گذشته چند خبر مربوط به بازداشت یا بازجویی مدیران دولت دهم به اتهام فساد مالی منتشر شده است. گفته می‌شود محمدرضا رحیمی٬ معاون اول دولت دهم٬‌به دلیل متهم بودن در پرونده فساد مالی بیمه ایران٬ بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته است.

دولت احمدی‌نژاد همچنین در آخرین روزهای کاری خود٬ سعید مرتضوی و احسان‌الله یارمحمد را به عضویت در هیات مدیره شستا و همچنین مرتضوی را به عنوان عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد. انتصابی که در نهایت توسط دولت روحانی منتفی شد.

دولت احمدی‌نٰژاد اقدام به تصویب طرحی با عنوان مهر کارآفرین کرده بود که براساس آن قرار بود ۵۰۰ هزار نفر در دولت استخدام شوند. احمدی‌نژاد همچنین پس از برگزاری مراسم تقدیر از عملکرد هشت ساله‌اش در صدا و سیما٬ مجموعه نمایشگاه بین‌المللی کتاب به وسعت بیش از ۸۵ هکتار را به صدا و سیما واگذار کرد. وی همچنین مجوز تاسیس دانشگاهی با عنوان ایرانیان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته بود.

اکنون ترکان پیرامون اقدامات نزدیک به دو ماه اخیر دولت دهم گفته است: “فاصله میان ۲۴ خردادماه تا ۱۲ مردادماه برای خود یک تاریخ است. من امیدوارم که جناب آقای جهانگیری به عنوان معاون اول دستور بدهند تاریخ این ۴۵ روز را بنویسند… تحقیق کنید ببینید در این ۴۵ روز چه کردند؟ به نظر من این ۴۵ روز نمونه کاملی است از آن‌چه دولت نهم و دهم در طول این سال‌ها انجام داده است”.

هفته گذشته اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی٬‌ گفته بود که کشور در شرایط فعلی با کسری بودجه جدی مواجه است: “در دو جلسه ای که با مسئولان دولت محمود احمدی نژاد برگزار شده، بهروز مرادی، معاون راهبردی احمدی نژاد گفته که از ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه مصوب٬ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان این رقم غیرواقعی است در واقع بیش از یک سوم بودجه را غیر واقعی دانستند و گفتند که این بودجه باید به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد. در حالی که در این راستا ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است”.

اتهام‌های مالی به دولت احمدی‌نژاد از سوی اصول‌گرایان نیز مطرح شده بود. خبرگزاری مهر - متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی - با انتشار یادداشتی پیرامون دولت احمدی‌نژاد٬ به ارائه آمارهایی از دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پرداخته و نوشته بود: “بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد ایران معروف به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در دولت دهم شکل گرفت… ارزش پول ملی کشور ظرف مدت یکسال به یک سوم کاهش یافت… حجم نقدینگی کشور که در زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد زیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود، با رشد غیرطبیعی به فراتر از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید… گرانی کالاهای اساسی ظرف مدت یکسال چندین برابر شد… وقوع فساد بزرگ در بیمه ایران، همه را در این باره شوکه کرد… تغییرات پیاپی حلقه اقتصادی دولت به خصوص در چهارسال اول فعالیت، بی‌برنامگی را بیش از پیش نمایان کرد… نرخ تورم که در سال اول فعالیت دولت احمدی نژاد ۱۰.۴ درصد بود، در پایان فعالیتش از مرز ۳۵ درصد عبور کرد و نرخ تورم نقطه به نقطه به فراتر از ۴۵ درصد رسید و تورم مواد خوراکی هم از ۶۰ درصد عبور کرد… بودجه سالیانه کل کشور به دلیل تاخیرات طولانی مدت دولت در ارائه آن به مجلس رکورددار و به جای فروردین، از تیرماه ابلاغ شد… نرخ بیکاری نه تنها ظرف مدت ۸ سال ریشه کن نشد بلکه افزایش هم یافت… رشد اقتصادی ایران پس از سالها منفی شد… در دوران ۸ ساله احمدی‌نژاد کمی بیش از ۵۴۲ هزار شغل ایجاد شد، این در حالی بود که پیش از این دولتمردان اعلام می کردند ۷ میلیون شغل در این سالها ایجاد کرده‌اند”.