شرح

نویسنده
پیام رهنما

نگاهی به زندگی اصغر الهی

سالمگری نویسنده سالمگری

اصغر الهی جمعه گذشته به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان قلب تهران درگذشت. نویسنده و روانپزشک فقید در سال‌های اخیر به شدت از بیماری قلبی رنج می‌برد و پیش‌تر (در طول 9 سال گذشته) دو بار دیگر هم دچار حمله قلبی شده بود که هر بار با کمک به موقع همسرش از مرگ نجات یافته بود.اصغر الهی از جمله نویسندگانی بود که در سال های حکومت دولت محمود احمدی نژاد مورد خشم وزارت ارشاد قرار گرفته و آثار وی از جمله رمان “سالمرگی” در مرحله چاپ مجدد توقیف شد.

اصغر الهی آثار بسیاری دارد که برخی از‌ آن‌ها هنوز منتشر نشده‌اند. رمان «در باد می‌میرم» و مجموعه‌‌های داستان «دخترکی با چشمان سیاه مشوش»، «بانوی اول»، «قیامت»، «مرد دوم»، «بیمارستان ملی»، «ما اینیم»، «دریا مرا بلعید» و «شعبده‌بازان درد و لبخند» آثار منتشرنشده‌ی اصغر الهی هستند.همچنین کتاب «در شعر فارسی جایی برایش نیست» و مجموعه‌ی داستان «در راه انتشارات ناروند» دو کتابی هستند که اقبال دریافت مجوز نشر را نداشته‌اند. رمان «رؤیا تا رؤیا»ی الهی هم که در آمریکا منتشر شده، اجازه‌ی نشر نگرفته است.به گفته نزدیکان الهی کتاب «دانش‌نامه‌ی روان‌پزشکی و روان‌شناسی» از آثار بسیار مهم این نویسنده است که او تا حرف الف آن را نوشته بود که نیمه‌کاره باقی ماند.

پیکراصغر الهی روز دوشنبه 15 خردادماه از مقابل انستیتو روان‌پزشکی تشییع و در قطعه‌ی 5، شماره‌ی 72 بهشت سکینه‌ی کرج به خاک سپرده شد. کمی آن طرف‌تر از او، ایرج قادری هنرمند و محمود اعتمادزاده (م. ا. به آذین) نویسنده در خاک خفته‌اند. 

در مراسم خاک‌سپاری الهی، علی‌اشرف درویشیان،‌ اسدالله امرایی، سعید سلطانی،‌ مسرور نعمتی، جلیل مستشاری، غلامحسین صدری افشار، جزایری، احمد محیط و محمدرضا طاهری سخن گفتند اسدالله عمادی و دکتر بلهری ـ رییس انستیتو روان‌پزشکی تهران ـ از این نویسنده و روان‌پزشک فقید سخن گفتند. 

جزایری، از دوستان اصغر الهی، در سخنانی درباره‌ی او گفت: اصغر از همان روزهای آغازین دانشجویی در اعتراضات فعال بود و چون بیمار بود، هر بار که ما با هم محاکمه می‌شدیم، حکم زندان او تعلیق می‌شد. 

الهی سال‌های طولانی را برای خدمت به انسانیت صرف کرد.

ما روزهای تلخ و شیرین فراوانی داشتیم. در جلسات دکتر شریعتی در مشهد شرکت می‌کردیم. الهی دوست مهربان و عزیزی بود که او را از دست دادیم. او مرد بزرگواری بود که همه زندگی‌اش را برای پیش‌برد عقاید انسانی‌اش صرف کرد. 
غلامحسین صدری افشار نیز در این مراسم گفت: الهی شخصیتی چندبعدی داشت که علاوه بر تخصص روان‌پزشکی، رمان‌نویس، شاعر و روزنامه‌نگار بود و در آغاز انقلاب همراه با دکتر عشایری و محیط، مجله روان‌شناسی «بازتاب» را منتشر می‌کرد. او فعال اجتماعی بود و در فکر بهروزی و پیشرفت مردم بود. 

الهی تا آخرین روزهای عمرش می‌نوشت و در روزهای اخر که شخصا نمی‌توانست مطالبی را بنویسد، چیزهایی را می‌گفت و همسرش آن‌ها را می‌نوشت. 


در مراسم تشییع و خاک‌سپاری اصغر الهی، چهره‌های علمی و همچنین ادبی همچون محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد خلیلی، میمنت میرصادقی، علیرضا جباری و محمود معتقدی حضور داشتند.


در همین زمینه قرار است رمان «دخترکی با چشمان سیاهِ مشوش و…» از این نویسنده در تهران توسط انتشارت توس چاپ و منتشر شود.

محسن باقرزاده، مدیر انتشارات توس با اظهار تاسف از درگذشت زنده‌یاد اصغر الهی گفت: به نظرم او یکی از نویسندگان متبحر ما بود که از تخصص خود در حوزه روانپزشکی در داستان‌هایش بهره می‌برد.

چند روز پیش که می‌خواستم نکاتی را درباره این داستان با همسر آقای الهی مطرح کنم، او خبر ناگوار درگذشت الهی را به من داد.

به گفته مدیر انتشارات توس، عنوان آخرین رمان زنده‌یاد اصغر الهی «دخترکی با چشمان سیاهِ مشوش و…» است. این داستان بلند 137 صفحه‌ای درباره آدمی است اهل مشهد که لباس‌هایی را که از جنگ جهانی دوم در کشتی‌های اروپایی باقی مانده، می‌آورده و در خراسان می‌فروخته است.

اصغر الهی، خالق رمان‌های «سالمرگی‌» و «مادرم بی‌بی جان»، مجموعه‌های داستان‌ «بازی»، «قصه‌های پاییزی»، «دیگر سیاوشی نمانده» و «رؤیا تا رؤیا» و نمایشنامه‌ی «قالیباف»، متولد سال 1323 در مشهد بود که 12 خردادماه بر اثر عارضه‌ی قلبی در بیمارستان قلب تهران درگذشت. 


او در سال 1385 موفق به دریافت جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری شد 
الهی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص روان‌پزشکی بود و بین سال‌های 1358 تا 1360 به‌عنوان سردبیر مجله‌ی «بازتاب روان‌شناسی» فعالیت داشت. 


او علاوه بر رمان و داستان‌هایی که نوشته، چند کتاب در زمینه‌ی شناخت مسائل روان‌پزشکی ترجمه و تألیف کرده است.