فاجعه انسانی در حال وقوع است

نویسنده
فیروزه متین

» "برکات" گرانی از نگاه وزیر اقتصاد

در حالی که شهروندان با بحران گرانی مواد غذایی و دارو دست به گریبان اند و محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی هم گفته که “کار بیشتری از ما ساخته نیست”، شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمد نژاد از “فواید گرانی” سخن گفته و افزایش گردشگری داخلی و رشد کشاورزی را از مصادیق برکات گرانی دانسته است.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، حسینی در همایش سالانه سیاستهای پولی و مالی گفته است: “در سال 91 برغم آنکه عایدات حاصل از درآمد نفت و همچنین درآمدهای گمرکی کاهش یافت، دولت توانست از طریق اصلاح ساختار هزینه ها و روش های تامین مالی آثار نامطلوب تحریم اقتصادی را کاهش دهد. در سال 91 نرخ تورم به 30.5 درصد رسید که رقم بالایی است و به فشار بیشتر بر طبقات آسیب پذیر منجر شده است. با توجه به افزایش نرخ ارز سفرهای خارجی ایرانیان کاهش و گردشگری داخل رونق یافت به طوریکه آمار سفرهای خارج از کشور از 21 میلیون و 700 نفر در سال 90 به 18 میلیون و 300 هزار نفر در سال 91 رسیده است. همچنین تکانه های ارزی در سالهای 89 تا 92 اثر مثبتی بر نرخ رشد در بخش کشاورزی گذاشته است”.

این اظهارات در حالیست که نبود ارز برای ترخیص دارو، که البته همچنان برای واردات خودرو صرف می شود، از نظر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، منجر به “فاجعه انسانی” شده و بحران بی سابقه ای را برای شهروندان در پی داشته است.

در همین حال روز گذشته خبرگزاری های داخلی از به زیر خط فقر رفتن بیش از یک و 700 هزار “سالمند” خبر داده اند.

فاجعه انسانی ناشی از گرانی در حوزه درمان در حدی است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه “سهم حوزه سلامت از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور در سال جاری بسیار ناچیز است”، گفته: “در ماده ۹۰ قانون برنامه توسعه چهارم آمده است که شمار افرادی که بر اثر هزینه های درمان به زیر خط فقر می روند باید از ۳ به یک درصد برسد اما الان ۱۴ درصد شده است این یک فاجعه انسانی است. وقتی جداول چند سال گذشته را می بینیم درمی یابیم سهم حوزه سلامت روز به روز کمتر شده اما سهم دیگر سازمانها بیشتر شده است. به نظر می آید نه تنها دید سلامت نگر در دولت وجود ندارد بلکه یک نگاه منفی هم هست. همان طور که یکی از کاندیداها گفته سهم بودجه بهداشت و درمان را کاهش می دهم.”

او افزوده است: “امسال میزان درآمد اختصاصی دولت از همه وزارتخانه ها ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که متاسفانه از وزارت بهداشت حدود ۸ هزار میلیارد تومان برداشته می شود. عنوان کردند بیمارستانها را با درآمدهای اختصاصی اداره کنند به همین علت برخلاف قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم که پیش بینی شده بود پرداختی از جیب مردم به ۳۰ درصد برسد الان به جرات می توان گفت سهم پرداختی مردم حدود ۷۰ درصد است”.

وی ادامه داده است: “دولتها هیچ وقت مشاوران خوبی نداشتند و اصلا اعتقادی به این مسائل نداشتند. علت اصلی هم این است که کسانی که در مسئولیت اجرایی هستند به ویژه در مسئولیتهای کلان خودشان دغدغه سلامت و بیماری را نداشتند. چون همواره از بیمه های تکمیلی با تعرفه های زیاد بخش خصوصی استفاده کرده اند هیچ وقت خودشان احساس نکردند اگر بیمار شوند به چه مشکلاتی دچار می شوند چون به راحتی تعرفه های بخش خصوصی را پرداخت کرده اند. تا زمانی که این تبعیض وجود دارد و مسئولان همه قوا خود را تافته جدا بافته می دانند این مشکل برطرف نمی شود در حقیقت یک نوع بی عدالتی مطلق وجود دارد اگر نماینده مجلس، آقای وزیر و رئیس جمهور مثل مردم خدمات بگیرند مشکلات را درک می کنند”.

همچنین حسین نحوی نژاد رئیس دبیرخانه شورای عالی سالمندان هم به ایسنا گفته است: “در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار سالمند فقیر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و 200 هزار سالمند فقیر و معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که همگی زیر خط فقر هستند”.

این شرایط در حالیست که محمود بهمنی هم از ناتوانی حکومت در مهار قیمت ها و وضعیت ارز خبر داده و آنطور که جهان نیوز نوشته، گفته است: “تورم متناسب با نقدینگی در رقم ۳۰.۵ درصد در پایان سال گذشته مهار شد اما این رقم بسیار بالاست، پس چه کنیم؟ بانک مرکزی سعی کرد تا نرخ تورم را کاهش دهد سعی کردیم آن را کاهش دهیم ولی توان‌مان در همین حد اجازه داد”.

با این حال روز گذشته فهرست 7 خودرو جدید که می توانند با ارز مبادله ای به کشور وارد شوند منتشر شد و بار دیگر در اوج بحران انسانی گرانی و قحطی دارو، آنچه که از بنادر کشور وارد می شود باز هم خودرو های لوکس خواهد بود.