محمد رفت قاتلش را معرفی کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اسماعیل مختاری در مصاحبه با روز:

خانواده محمد مختاری در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که با گذشت یکسال از جان باختن فرزندشان به شکایت آنها برای معرفی قاتل یا قاتلان او رسیدگی نشده و تنها پاسخی که به آنها داده شده این است که قاتل را پیدا نکرده ایم.

محمد مختاری، دانشجوی 22 ساله مهندسی معدن دانشگاه آزاد شاهرودروز 25 بهمن سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی، براثر اصابت گلوله جان باخت.

25 بهمن سال گذشته مردم در تهران با فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حمایت از جنبش مردم تونس و مصر به خیابان ها آمدند، بسیاری بازداشت شدند و محمد مختاری و صانع ژاله، دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران بر اثر اصابت مستقیم گلوله جان باختند.

 مادر صانع ژاله دیروز پس از یکسال و در آستانه اولین سالگرد جان باختن فرزندش سکوت خود را شکسته و به “روز” گفت: “ما هیچ شکایتی نکردیم؛ سکوت تنها کارمان بوده و درخواست هایی از ما بود که ما انجام ندادیم و برای اینکه مجبور به انجامش نشویم حتی از خیر شکایت هم گذشتیم، هیچ کاری نکردیم و به حرمت خون فرزندم سکوت کردیم. خودشان تماس گرفتند که بیایید دادسرای اوین برای پی گیری پرونده صانع؛ ما نرفتیم و مسکوت گذاشتیم. دلیلش را هم فکر می کنم همه می دانند چیست و نتیجه اش هم مشخص است”.

و اکنون پدر محمد مختاری از پی گیری شکایت خود برای معرفی قاتلان فرزندش به “روز” میگوید و اینکه تاکنون بی نتیجه بوده است.

اسماعیل مختاری توضیح میدهد: هر بار برای پی گیری می رویم می گویند قاتل را پیدا نکرده ایم آخرین بار هم که رفتم گفتند داریم تحقیق میکنیم. یعنی یکسال تمام است دارند تحقیق میکنند. گفتم آخر چطور امکان دارد هر اتفاقی می افتد سریع میگویید عوامل را بازداشت کردیم تا جایی بمبی میگذارند سریع اعلام میکنید که گرفتیم و… حال چطور بچه های ما در روز روشن در خیابان کشته شدند و نتوانستید قاتل و قاتلان را پیدا کنید و همچنان در حال تحقیق هستید؟

او می افزاید: تنها بچه من که نیست؛ این همه بچه ها بعد از انتخابات کشته شدند تا کنون نشده حتی در یک مورد بگویند که قاتل را پیدا کردیم؛ یعنی این همه آدم کشته شد و حتی یک قاتل هم معرفی نشد.

پدر محمد مختاری با اشاره به اصابت گلوله به پیشانی فرزندش می گوید: همان روز اول به ماموران گفتم که گلوله از پشت بام به پسر من شلیک شده. گفتند از کجا چنین میگویی؟ گفتم چون به پیشانی پسرم خورده و شیب پیدا کرده به سمت پایین و در سمت گردن گیر کرده و این نشان میدهد که گلوله از بلندی شلیک شده. در بیمارستان هم گفتند که گلوله را درنیاورده اند اما مشخص بود که درآورده بودند چون سر پسرم را شکافته بودند. از همین گلوله می توان خیلی چیزها را فهمید. به هر حال گلوله شناسه دارد و تاریخ ساخت و نوع و همه چیز آن ثبت می شود؛ اینکه به کدام گروه و ارگانی تحویل داده می شود هم ثبت می شود.از روی همین مسائل می توانند بگویند گلوله در اختیار کدام پادگان یا کدام نهاد بوده.

از آقای مختاری می پرسم با توجه به این اوصاف به نظر میرسد قصد معرفی قاتل فرزندتان را ندارند. می گوید: دقیقا ما هم همین فکر را میکنیم چون اگر بخواهند معرفی کنند به راحتی می توانند خیلی مسائل را روشن کنند. من حتی به قاضی پرونده محمد هم گفتم آخر این همه آدم کشته شد چطور ممکن است حتی یک قاتل پیدا و معرفی نشد؟

پیکر محمد مختاری پس از جان باختن بر روی دستان نیروهای امنیتی و لباس شخصی تشییع شد.رسانه های حکومتی و مقامات جمهوری اسلامی ابتدا مدعی شدند محمد مختاری بسیجی بوده و از او به عنوان بسجی شهید یاد کردند؛ امری که پدر محمد همان زمان در مصاحبه با “روز” رد و صراحتا اعلام کرد فرزندش معترض بوده: “محمد طرفدار سبزها بود. یکسال و نیم بیشتر بود که طرفدار سبزها بود و دستبند سبزی به دستش بسته بود. دستبندی که هیچ وقت از دستش باز نمیکرد اما روز 25 بهمن این دستبند را باز کرد و به دستگیره در بست و رفت”.

از او می پرسم آیا در این یکسال سراغ شما آمده اند که محمد را بسیجی معرفی کنند و..؟ آقای مختاری میگوید: نه. همان شب اول بود که آمدند؛ حتی فردای آن روز هم نیامدند چون فهمیده بودند محمد معترض بوده. آنها فیس بوک محمد را دیده بودند که عکس پروفایلش، پوستر 25 بهمن بود و آخرین جمله اش که نوشته بود “خدایا ایستاده مردن را نصیبم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته‌ام”! محمد ایستاده رفت و آنها هم فهمیدند و دیگر نیامدند هرچند که چند بار از بنیاد شهید زنگ زدند اما من نرفتم و گفتم ما هیچ کاری با شما نداریم.

خانواده صانع ژاله نیز ادعاهای حکومتیان مبنی بر بسیجی بودن فرزندشان را رد کرده اند.

از آقای مختاری می پرسم چند روز دیگر اولین سالگرد جان باختن فرزندتان است آیا حرفی و مساله ای هست که بخواهید مطرح کنید؟ میگوید: چه بگویم؟ چه بگویم من؟ ما فقط خواستار این هستیم که قاتل فرزندم معرفی شود. ما فقط همین را میخواهیم فقط مشخص شود که چه کسی بود؛ دیگر چه می توانیم بخواهیم؟ محمد که رفت و دیگر برنمیگردد اما قاتلش را معرفی کنند. ما که هیچ حرف دیگری نمیزنیم خودمان هم مانده ایم. واقعا چه باید بکنیم لااقل به ما جوابگو باشند؛ نه فقط بچه من، این همه خانواده ها که میخواهند بدانند چرا و چه کسی بچه هایشان را کشت. لااقل جواب دهند مگر بچه های ما چه میخواستند؟ لااقل این را بگویند.

از آقای مختاری همچنین درمورد سالگرد جان باختن فرزندش می پرسم و اینکه آیا مراسمی برای سالگرد برگزار خواهند کرد؟ میگوید که مراسمی خواهند داشت.

خانواده محمد مختاری پیش از این و در سالروز تولد او از رفتن بر سر مزار فرزندشان منع شده بودند. همان زمان اسماعیل مختاری به “روز” گفته بود که از پلیس امنیت او را احضار کرده و خواسته بودند تعهد بدهد که او و خانواده اش به بهشت زهرا و سر خاک فرزندش نخواهند رفت.