لغو تصمیم اسرائیل برای حمله به ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از مخالفت ها با نتانیاهو

اورشلیم – شامگاه دوشنبه برنامه ای در یکی از تلویزیون های اسرائیل روی آنتن رفت که از دستور آماده باش نخست وزیر اسرائیل و وزیر دفاع این کشور برای حمله به تاسیسات اتمی ایران در سال ۲۰۱۱ خبر می داد. که این دستور از سوی مقامات امنیتی عالیرتبه اسرائیل مورد حمایت قرار نمی گیرد.

کانال دو تلویزیون خصوصی اسرائیل در پیش نمایش این برنامه اشاره ای به این موضوع نکرده است که آیا در نهایت تصمیم برای حمله به ایران اتخاذ شده است یا نه.

گرچه خاطرنشان می کند که دستور آماده باش بلافاصله با مخالفت ژنرال گابی اشکنازی – فرمانده ارتش اسرائیل- روبرو می شود. او هشدار می دهد دشمنان اسرائیل به اقدام متقابل دست می زنند و این به خودی خود منجر به یک جنگ خواهد شد.

“وقتی این آکارادئون را بنوازی از آن صدا در خواهد آمد.“در آن برهه این جمله اشکنازی خطاب به مقامات اسرائیل بوده است: “این کاری نیست که بدون آنکه مطمئن باشید آخرش به یک جنگ ختم می شود انجام دهید.”

همچنین مئیر داگان رئیس سازمان جاسوسی موساد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و ایهود باراک وزیر دفاع را متهم به دست زدن به اقدامی غیرقانونی می کند چرا که آن ها برای اخذ این تصمیم روال معمول در هیات وزیران را طی نکرده بودند.

کانال تلویزیونی اوودا به نقل از داگان نوشته است: “به سادگی تلاش می کردند که تصمیم برای جنگ را بدزدند.”

مارک رگو سخنگوی بنیامین نتانیاهو گفته است تا زمانی که این برنامه به صورت کامل نمایش داده نشود از هر اظهار نظری خودداری خواهد کرد.

گزیده ای از این برنامه نشان می دهد که در آن باراک می گوید اشکنازی به او خاطرنشان کرده است که ارتش از پس چنین حمله ای برنخواهد آمد.

اشکنازی این ادعا را رد کرده و گفته است به جای چنین جمله ای به باراک گفته است که حمله در چنین مقطعی “یک اشتباه استراتژیک” خواهد بود.

امکان جویا شدن نظر این دو مقام پیشین اسرائیل در این مورد میسر نشده است.

اسرائیل باور ندارد برنامه اتمی تهران صلح آمیز است و برای تولید انرژی و ساخت ایزوتوپ های پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کشور ایران اتمی را تهدیدی برای بقای خود قلمداد می کند چرا که زرادخانه های نظامی ایران قادر به ضربه زدن به دولت یهود است. از سوی دیگر ایران از گروه های شبه نظامی مخالف اسرائیل حمایت می کند و مدام برای نابودی اسرائیل فراخوان می دهد.

نتانیاهو مکررا گفته است که استفاده از زور علیه ایران باید به عنوان گزینه ای جدی قلمداد شود و گفته است فرصت جهان برای بازداشتن ایران از ساخت بمب تابستان سال آینده به پایان می رسد.

منبع : واشنگتن پست، پنجم نوامبر