نذر بلیت سینما، تصنیف برای آیت‌الله و چند چیز دیگر

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

آواز شجریان برای رفسنجانی

محمدرضا شجریان در حال آماده‌سازی یک تصنیف باشکوه با مضمون و محتوایی درباره خدمات و تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

این خبر ابتدا در سایت تدبیر ۲۴ منتشر شد و سپس سایت‌های امنیتی مانند خبرگزاری فارس آن را باز نشردادند.

بر اساس خبر منتشره “این کار موسیقایی که از چندی پیش و به سفارش معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، ابتدا در جلسه بزرگداشت حافظ که در همین نهاد علمی و آموزشی برگزار گردید، مطرح شد. شجریان بعد از دریافت این پیشنهاد ابتدا با فروتنی نداشتن شرایط مناسب برای خواندن آواز و مشکلات کهولت سن برای حنجره را بهانه‌ای برای نپذیرفتن این پیشنهاد کرده است. اما در ادامه و با توضیح اهمیت این موضوع و اختصاص بودجه‌‌ای در شان استاد آواز ایران، این پیشنهاد در دستور بررسی و برنامه ریزی برای تهیه ترانه مناسب توسط ایشان قرار گرفت.”

بنا بر گزارش خبرنگار تدبیر۲۴، این اثر هم اکنون در مرحله آهنگ‌سازی و تعیین ملودی مناسب توسط گروه هنری محمدرضا شجریان که متشکل از هنرمندان شاخص و چهره‌های برگزیده این موسیقی کشور است، قرار دارد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که هماهنگی‌های لازم با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در این خصوص انجام و مقرر شده است در جلسه ای با مسئولان ارشد دولت و دانشگاه آزاد اسلامی این اثر رونمایی و اجرا شود.

این خبر در نهایت با اعلام موضع شرکت دل‌آواز- شرکت انحصاری پخش آثار شجریان- و طه هاشمی-معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی- تکذیب شد. طه هاشمی در این باره گفته “ تاکنون نه مذاکره‌ای با آقای شجریان در این زمینه شده است و نه آیت الله هاشمی رفسنجانی نیاز به چنین کاری دارد.”

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

درگذشت سردبیر مجله‌ی خواندنی‌ها

سردبیر مجله «خواندنی‌ها» درگذشت. محمود طلوعی- نویسنده و تاریخ‌نگار ایرانی- پنجشنبه ( ۲۹ مرداد ماه) در سن ۸۵ سالگی بر اثر یک سانحه تصادف درگذشت.

علی دهباشی، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله بخارا در گفت‌وگو با ایسنا، محمود طلوعی را یکی از روزنامه‌نگاران برجسته ایران دانست و گفت: او در دوره‌های متفاوت تاریخ مطبوعات معاصر ایران حضور فعال داشت و توانست با سردبیری در مجله «خواندنی‌ها» پیش و پس از کودتای ۲۸ مرداد، سطح این نشریه را ارتقاء دهد.

محمود طلوعی که پیش از انقلاب اسلامی سال‌ها سردبیر مجله «خواندنی‌ها» بود، آثار تاریخی زیادی را در حوزه‌ تاریخ معاصر ایران از خود به جای گذاشت که برای مثال می‌توان به تاریخ در پیشگاه مصدق، زیبای تنها (سرنوشت ثریا)، پدر و پسر (ناگفته‌ها از زندگی پهلوی‌ها)، پوتین تا لنین، چهره‌ها و یادها، آفت جهانی، داستان انقلاب، روزی که جهان دگرگون شد، حدیث نیک و بد، هفت پادشاه، از تزار تا شاه، تاریخ و تصویر، غول‌های قرن، خواندنی های تاریخی، آیینه تاریخ، بازیگران عصر پهلوی از فروغی تا فردوست، زن بر سریر قدرت و از طاووس تا فرح ( جای پای زن در مسیر تاریخ معاصر ایران) اشاره کرد.

 

بهرام بیضایی: نمی‌گویم دل‌تنگم

بهرام بیضایی در پیام ویدئویی خود در این مراسم گفت: “نمی گویم دلتنگم، چون خیلی‌ها خوشحال می‌شوند. خوشحالم که این کتاب به چاپ رسید و امیدوارم که خوانده شود. اگر قرار بود در این کتاب به نتایج دقیق‌تری می‌رسیدیم، باید فصل جدیدتری در کتاب باز می‌کردم و این موجب می‌شد که کتاب بزرگ‌تری فراهم شود و من نمی‌دانم در شرایط کنونی به چاپ چنین کتابی خواهم رسید یا نه.”

در ابتدای این مراسم که به همت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار ‌شد، شهلا لاهیجی ـ مدیر این انتشارات ـ به همکاری توأم با موفقیت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و بهرام بیضایی اشاره کرد و گفت: “امشب شبی است که یکی از درخشان‌ترین آثار بیضایی رونمایی می‌شود، اگرچه من با کلمه‌ی رونمایی چندان موافق نیستم؛ چرا که اصالت کتاب با پوشیدگی در منافات است.”

محمد رضایی راد از دیگر سخنرانان این مراسم بود که سخنانش را با تقسیم‌بندی ادبیات دانشگاهی و ادبیات غیررسمی آغاز کرد: “در تاریخ ما، ادبیات فارسی برای حضور در آکادمی‌ها باید مجوزی از شرایط حاکم بر زمانه نیز دریافت می‌کرد، برای مثال، رودکی از آل سامان مجوز گرفت و حافظ از آل اینجو. همه‌ی این مسائل این واقعیت را بازتاب می‌دهد که تاریخ ادبیات ما برآمده از گفتار مسلط ماست. اما در کنار این ادبیات، ادبیاتی هم در تاریخ ما وجود داشته که تدریس نشده و دچار سرکوب پنهان بوده و «هزار و یک شب» یکی از این موارد بوده است. این کتاب به دلیل چندصدایی بودن و آشکار شدن صداهای سرکوب‌شده جایگاه مهمی در ادبیات حاشیه‌یی ما داشته است؛ کتابی که استوار بودنش به عنصر قصه‌گویی‌اش وابسته است؛ اما متأسفانه یا به ریشه‌ی بنیادین آن توجه نشده است و یا آن را عربی پنداشته‌اند.

بیضایی در«هزار افسان…» به این مسائل توجه نداشته است و کار اصلی‌اش، کشف اصل و منشأ بنیادین «هزار و یک شب» بوده و اهمیت کتاب هم در تولید نظریه است. نکته‌ی جالب این است که بیضایی در کنار ارائه‌ی این نظریه‌ها می‌گوید که این پایان همه‌ی حرف‌ها نیست و کسانی دیگر می‌توانند بر آن بیفزایند.”

در ادامه‌ی مراسم، حمید امجد با بیان این مسأله که بیضایی نیاز به معرفی ندارد، گفت: “ما در این کتاب با تحلیل بنیادین متنی از ادبیات‌مان روبه‌رو هستیم؛ کتابی که وجه مشترکی میان شش اثر پژوهشی و ۱۲۰ اثر هنری بیضایی است و ویژگی اصلی‌اش جامع‌الاطراف بودنش است؛ یعنی در ارائه‌ی نظریه به اسناد تصویری، شفاهی و مکتوب پایبند بوده است.

بیضایی چون دانشمندی سعی کرده تکه‌های گم‌شده‌ی این ادبیات را یافته و کنار هم بگذارد و حتا در بخش‌هایی به کشف دست زده است. او در این کتاب حقیقت‌ها و سندهایی را پیشنهاد می‌دهد و اعلام می‌کند که کدام را یافته و کدام حاصل گمان اوست.

یکی از ویژگی‌های این کار و دیگر کارهای بیضایی، تاریخ‌دانی اوست؛ چرا که در آثارش با زبان خطی روبه‌رو هستیم و نه زمان بازگشت‌پذیر و اسطوره‌یی و همین مسأله زمینه‌ی شناخت تاریخی مخاطب را نیز فراهم می‌کند؛ از این‌روی می‌توان بیضایی را شهرزاد زمانه‌ی ما به شمار آورد.”

پیام ویدئویی بیضایی را در فیس‌بوک روز آنلاین ببینید.

 

بلیت نذری فیلم محمد

تلاش‌ها برای پرفروش کردن فیلم محمد تازه‌ترین ساخته‌ی مجید مجیدی که از چهار شهریور در ۱۴۳ سنیمای کشور اکران می شود،  آغاز شده و طرفداران فیلم از خیرین خواسته‌اند که بلیت‌های این فیلم را بخرند و به صورت نذری بین مردم پخش بکنند.

اکران فیلم محمد تازه‌ترین ساخته‌ی مجید مجیدی از چهار شهریور در ۱۴۳ سینما کشور آغاز می‌شود. دست‌اندرکاران پخش فیلم که شرکتی وابسته به بنیاد مستضعفان است، حتی برای بخش‌هایی از کشور که سینما ندارند، مکان‌هایی را جهت نمایش این فیلم آماده کرده‌اند و حالا بیم از پرفروش‌ نشدن این فیلم باعث شده پیام‌های در فضای مجازی پخش بشود مبنی بر دعوت خیرین به خرید بلیت فیلم و پخش‌ نذری‌اش میان مردم. در پیامی که چند روزی است در تلگرام و وایبر پخش می‌شود آمده: “از آن‌جا که فروش گسترده‌ی فیلم در روزهای نخست اکران، بازتاب خبری گسترده‌ای خواهد داشت؛ لازم است هر یک از ما در توجیه خیرین جهت خرید بلیت این فیلم با تعداد بالا (حداقل هزار بلیط) و پخش آن به صورت نذری در مساجد اقدام کنیم.”

بلیت‌های فیلم محمد با قیمتی بیش‌تر از فیلم‌های دیگر- پردیس‌های سینمایی ده هزار تومان و سینماهای دیگر هشت هزار تومان- در اختیار مردم قرار خواهد گرفت اما براساس شنیده‌ها تسهیلاتی نظیر ۲۵ درصد تخفیف در صورت خرید ۲۵ بلیت برای فروش بلیط‌اش در نظر گرفته شده.

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

کنسرت شجریان؛ از استانبول به قونیه

محمدرضا شجریان که این روزها علی‌رغم نداشتن مجوز اجرای زنده در ایران، کماکان در صدر اخبار موسیقی قرار دارد، به زودی در کشور ترکیه روی صحنه خواهد رفت.

فروش بلیط‌ کنسرت محمدرضا شجریان در استانبول که به پایان رسید، خبر لغو از منتشر شد. سایت دل آواز وابسته به شجریان درباره لغو این برنامه نوشت: “بدین وسیله به اطلاع می‌رساند، متاسفانه امکان اجرای «کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز» در استانبول به دلایل فورس ماژور در تاریخ معین فراهم نیست.” این دلایل فورس ماژور البته اعلام نشد و تنها از خریداران بلیط خواسته شده بود که برای پس گرفتن پول‌شان اقدام کنند تا زمان برگزاری کنسرت در محل و مکان جدید اعلام بشود. خبری که خیلی زود به این شکل اعلام شد: “ محمدرضا شجریان ۲۰ روز بعد از این تاریخ اعلام شده برای کنسرت استانبول در قونیه به اجرای برنامه خواهد پرداخت.”

در این بین سایت‌های تندرو که به دلیل حمایت شجریان از جنبش سبز در موضع دشمنی با او قرار دارند، در این باره نوشته‌ها و تحلیل‌هایی را منتشر کردند مبنی بر لغو کنسرت استانبول به دلیل فروش نرفتن بلیط‌ها. در حالی که پیش از اعلام شده بود نزدیک به سه میلیون دلار برای حضور در این کنسرت از کشور خارج شده است.

 

حذف “فجر” از جشنواره‌ی فیلم

با تصمیم معاونت سینمایی دولت حسن روحانی، جشنواره‌ی فیلم فجر از این پس با نام جشنواره‌ی فیلم ایرانی فعالیت خواهد کرد.

حجت‌الله ایوبی-معاونت سینمایی دولت حسن روحانی- در پاسخ به این سوال که آیا نام بخش بین الملل جشنواره تغییر کرده است، گفت: “به این نتیجه رسیدیم که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و به عنوان سینمایی که منادی یک سلسله ارزش‌ها و اصول است و پای این ارزش‌ها و اصول‌ها ایستاده، جشنواره بزرگی به نام ایران و جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم و همه سینماگرانی که با نگاه ما هم سو هستند در یک جشنواره بزرگ به نام جشنواره فیلم ایران شرکت کنند. در اینجا ایران به معنای نگاه ایرانی است؛ یعنی نگاه ایرانی ما به سینما.”

این تصمیم با اعتراض رسانه‌های تندرو و اصول‌گرا مواجه شد و حتی بخش خبری بیست و سی هم نسبت به آن واکنش نشان داد و گزارشی در این باره پخش کرد و باعث شد ایوبی در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما این بخش خبری را تخریب‌گر خطاب کند.