مداح مسلح مردم را بخشید!

نویسنده
فیروزه متین

» برابری شهروندان در جمهوری اسلامی

پس از آنکه تیراندازی محمود کریمی، مداح حکومتی، به خودروی یک زوج جوان با واکنش شهروندان در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری رو به رو شد، دستگاه های حکومتی با طرح سناریوهای متعدد و متناقض کوشیدند وی را از کانون توجه افکار عمومی خارج کنند.تا عاقبت خود وی هم به میدان آمد و برای مخالفانش “طلب مغفرت” کرد و برای بقیه هم “حلالیت” طلبید.

این در حالی ست که سخنان احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی که ضارب را شخص کریمی معرفی و اعلام کرد که وی مجوز حمل اسلحه داشته، پرسش های جدیدی را در رسانه ها پدید آورد: مجوز حمل سلاح برای یک مداح از سوی کدام نهاد و به چه دلیلی صادر شده است؟

اما در شرایطی که این پرسش ها بالا گرفته بود، محسنی اژه ای در آخرین نشست خبری خود در مقام سخنگوی قوه قضاییه، مدعی شد که اساسا تیر اندازی از سوی کریمی صورت نگرفته و فردی که همراه او بوده و او نیز مجوز حمل سلاح داشته، تیراندازی کرده است.

او این سخنان را در روزی مطرح کرد که پلیس از پس گرفتن شکایت از محمود کریمی از سوی زوج جوان خبر داده بود.

حالا او نه تنها دیگر ضارب تشخیص داده نشده بلکه به نوشته جام نیوز، پیش از دادگاه “تبرئه” هم شده و در شب قبل از مداحی اش، از دیگر مداحان حکومتی قدردانی و معترضان به اقدام خود را “حلال” کرده است!

به نوشته سایت عقیق که به اخبار مداحان اختصاص دارد، محمود کریمی در امامزاده “علی اکبر” چیذر گفته است: “من کسانی که حلالیت طلبیدند را حلال کردم و برای آنهایی هم که دوست داشتند سر و صدایی راه بیندازند، از درگاه خدا طلب مغفرت می‌کنم. ما از امثال بی بی سی و رادیو اسراییل، توقع رذالت و دروغ داریم. آنها از من محمود کریمی و روضه خوانها و هیاتی ها توقع دروغ ندارند، این یعنی چی؟ یعنی دشمن هم از ما توقع پاکی و عصمت دارد و این یعنی دستگاه سیدالشهدا ع و هیات های معصومین علیهم الصلاة و السلام، ما را به جایی میرسانند که دشمن هم توقع عصمت از ما دارد. حضرت امام حسن عسگری در حدیثی می فرمایند: در مورد آنچه که به تو می بندند و تهمتی که به تو می زنند، ناراحت مباش. چون اگر راست گفته باشند موجب میشود عقوبت آن کار را در دنیا ببینی تا در روز قیامت عقاب تو خفیف تر شود و اگر دروغ و اشتباه بگویند، کانت حسنة لاتعملها، حسنه ای برای تو خواهد بود که اصلا انجامش نداده ای. ایشان فرمودند انصاف اختلافات را از بین میبرد. اگر ما در مملکت خودمان همه منصفانه نقد کنیم و منصفانه حرف بزنیم، اختلافات از بین میرود. بی انصافی سیدالشهدا را به شهادت رساند. آنهایی که سیدالشهدا را کشتند بی انصاف بودند”.

او افزوده است: “البته من از این ماجرا ناراحت نیستم، چون در زمره کانت حسنه لاتعملها قرار می گیرد اما دو موضوع را باید عرض کنم برای دوستانی که اذیت شدند و شاید دلشان لرزید، از آنها عذرخواهی می کنم، چون موضوع من باعث شد که شما ناراحت شوید. از همه ی دوستانی هم که از دستگاه سیدالشهدا حمایت کردند علی الخصوص از حاج آقا منصور ارضی، حاج سعید حدادیان، حاج محمدرضا طاهری، حاج رضا هلالی و… تشکر میکنم. از قول اهل بیت تشکر میکنم؛ چون آنها پای دستگاه سیدالشهدا به میدان آمدند. آن افرادی هم که بی اطلاع یه اخباری را منتشر کردند و از من حلالیت خواستند، حلال کردم و از کسی به دل نمی گیرم. برای آنهایی هم که دنبال موضوعی گشتند تا جنجال درست کنند، از خداوند متعال طلب مغفرت می کنم”.

او درحالی برای رسانه ها و مردم “طلب مغفرت” کرده که هنوز معلوم نیست با چه انگیزه ای به سوی شهروندان بی دفاع اسلحه کشیده شده است.

گفتنیست، محسنی اژه ای هفته پیش در اینباره گفته بود: “ابتدا از رسانه‌ها می‌خواهیم هنگامی که موضوعی این چنینی مطرح می‌شود مقداری خویشتن داری کنند تا ماهیت پرونده مشخص شود. باعث تعجب بسیار است که چطور وقتی ابعاد پرونده مشخص نیست اینگونه قلم فرسایی می‌کنند. این حادثه در تاریخ 5 دیماه و ساعاتی پس از نیمه شب رخ داد سه خودرو که شامل دو خودرو ۲۰۶ و یک خودرو مزدا بوده‌اند در شرق به غرب اتوبان بابایی در حال حرکت بودند و در داخل تونل یکی از این سه خودرو که همراه هم بودند اقدام به سبقت گرفتن می‌کنند و دو خودروی دیگر هم به دنبال آن می‌آیند خودروی آقای کریمی که همراه خانواده بوده پشت این خودروها در حال حرکت بوده و آن طور که شاکی این پرونده اظهار داشته کریمی چند بار با چراغ از او می‌خواهد که کنار برود همچنین شاکی عنوان می‌کند که من از خط وسط کنار آمدم ولی گویا آقای کریمی فکر کرده می‌خواهم جلویش را بگیرم چند تیر هوایی شلیک شد که یک تیر به رکاب راست ماشین برخورد کرد. طبق مستندات پرونده دو خودروی دیگر که از این ماجرا فاصله گرفته بودند مقداری جلوتر متوقف شده و حتی یکی از آنها در خلاف جهت مسیر اتوبان به سمت خودروهای متوقف شده حرکت می‌کند سرنشینان این خودروها در این خصوص با محمود کریمی صحبت می‌کنند و گویا با خوش و بش از هم جدا می‌شوند”.

 

وی در پایان با جود اشاره به اینکه “به زودی و نهایتا تا هفته آینده بازپرس تصمیم نهایی را اعلام می‌کند” نتیجه گیری کرده بود که: “تحقیقات موجود در پرونده نشان می‌دهد با توجه به موقعیت خودروی محمود کریمی و خودرویی که مورد اصابت گلوله قرارگرفته محمود کریمی قادر به تیراندازی نبوده است”.

تا دیروز که سایت جام نیوز در خصوص اظهارات کریمی درباره ماجرای تیراندازی از “درس اخلاقی” او به دیگران سخن گفته و نوشته است: “حاج محمود کریمی، مداح با اخلاص اهل بیت در اولین اظهارنظر عمومی خود پس از حاشیه سازی‏های رسانه‏ای اخیر، در سخنانی اخلاقی با اعلام اینکه در ماجرای خبرسازی ها پیرامون تیراندازی، با اتهام زنی به او ظلم شده استبرای همه طلب مغفرت کردند و از این طریق به همه درس اخلاق دادند”.