ایران سایت پارچین را پاکسازی کرده

نویسنده

» مقاله لوس آنجلس تایمز در باره یک تخلف دیگر

یک گروه فکری در واشنگتن با استفاده از عکس های ماهواره ای گفته است که ایران دوساختمان موجود در پادگان نظامی پارچین را، که بازرسان هسته ای بین المللی گفته بودند محل آزمایش های هسته ای ایران است، تخریب کرده.

موسسه علوم و امنیت بین المللی نتیجه گیری های خود را از مقایسه عکس های ماهواره ای 3 آوریل و 25 مه به دست آورده است. این عکس ها وجود تجهیزات سنگین را در این مجموعه نشان می دهد و حذف دو ساختمان جانبی را که محل احتمالی آزمایشات هسته ای بوده است را مشخص می کند.

عکس های دیجیتال گلوب که در اختیار این موسسه قرار داده شده نشان می دهد که دو ساختمان در پادگان پارچین که قبلا وجود داشته است در عکس های 25 ماه مه ناپدید شده اند. در گزارش این موسسه گفته شده که پاک کردن این دو ساختمان بخشی از”ادامه پاکسازی” این مکان است که ظن آن می رود که ایران آثار انفجار آزمایشی را که گفته می شود 9 سال پیش صورت گرفته درآنجا انجام داده باشد.

دیوید آلبرایت، رئیس و محقق این موسسه گفت: “این فعالیت ها سوء ظن بیشتری در مورد تلاش های ایران برای نابود کردن آثار نظامی برنامه هسته ای خود بوجود می آورد.” این موسسه نقش مشاور دولت آمریکا را در امور هسته ای ایران دارد.

در گزارش موسسه گفته شده که آژانس بین المللی انرژی هسته ای نتوانسته است مجوز بازدید از این مکان را به دست آورد.

آژانس هسته ای در زمینه این گزارش اظهار نظر نکرده است.

آمریکا و اسرائیل و متحدان آن می گویند تهران در حال آماده شدن برای تولید سلاح هسته است. ایران می گوید غنی سازی اورانیوم این کشور برای مقاصد غیر نظامی و صلح آمیز انجام می شود. رئیس جمهور ایران در مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه تکرار کرده است که توانایی های هسته ای کشورش در خدمت تولید انرژی و تحقیقات پزشکی است.

پیش از ملاقات هفته گذشته مقامات ایرانی و نمایندگان کشورهای 5+1 در بغداد، یکی از نمایندگان مجلس ایران گفته بود تهران ممکن است اجازه بازدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس بدهد. ولی مذاکرات دو روزه بغداد به توافقی در این زمنیه نیانجامید و قرار شد ادامه مذاکرات 18 و 19 ژوئن در مسکو انجام شود.

گزارش موسسه علوم و امنیتی بین المللی می گوید: “عکس های اخیر این نگرانی را بوجود آورده است که ایران در حال پاکسازی سایت پارچین از آثار انفجار هسته ای، قبل از بازدید بازرسان آژانس از این سایت باشد.” در گزارش همچنین آمده است که “ممکن است تخریب دو ساختمان از سوی دیگر نشانه آن باشد که ایران خیال ندارد به این زودی به بازرسان اجازه بازدید بدهد.”

بازرسان سازمان ملل در سال 2005 از سایت پارچین، واقع در جنوب غربی تهران بازدید کردند ولی از مکانی که بعدا غرب به عنوان مکان فعالیت هسته ای به آن مظنون شد، بازدید نکردند. از آن زمان تا کنون بازرسان سازمان ملل اجازه بازدید از این سایت را نداشته اند؛ تهران می گوید سایت پارچین یک سایت معمولی نظامی است و در حوزه مکان های قابل رویت توسط بازرسان آژانس قرار نمی گیرد.

منبع : لوس آنجلس تایمز – 2 ژوئن