سحرخیز تاوان انتقاد از خامنه ای را می دهد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز مطرح شد:

فرزند عیسی سحرخیز در مصاحبه با “روز” هشدار داد که جان این روزنامه نگار شاخص ایرانی در خطر است و اگر مسئولان به خواسته های او توجه نکنند دست به اعتصاب دارویی خواهد زد.

آقای سحرخیز به گفته خانواده اش از روز پنج شنبه، 14 مهرماه دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده  در صورت عدم توجه مسئولان، اعتصاب دارویی را نیز آغاز خواهد کرد.

این روزنامه نگار سرشناس از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم شده و در زندان رجایی شهر به سر می برد.

مهدی سحرخیز، فرزند وی در این باره می گوید: “وضعیت پدرم به شدت نگران کننده و جان او در خطر است؛ ما واقعا نگران ایم و رسما هشدار می دهیم که هر اتفاقی برای پدرم بیفتد مسئولیت اش با مسئولان جمهوری اسلامی است”.

او می افزاید: “وضعیت جسمی پدر من به شدت وخیم است؛ غده ای در بدن ایشان پیدا شده که نمی دانیم چیست و نگران ایم که خدای نکرده سرطانی باشد، اجازه درمان هم که نمی دهند، حتی به بیمارستان اعزام نمی کنند که آزمایش و عکس انجام گیرد و مشخص شود که این غده چیست؛ از طرفی پدرم دچار نوسان فشار خون شدید است، سرگیجه و تهوع و سردردهای شدید که حتی به غش کردن هم می کشد ولی باز هم اجازه درمان و اعزام به بیمارستان نمی دهند. 4 مهره کمر و دو مهره گردنش هم جابجا شده”.

به گفته مهدی سحرخیز، پدرش در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت اش و عدم اعزام به بیمارستان، از روز پنج شنبه گذشته، دست به اعتصاب غذا زده است.

او خبر می دهد که “روز پنج شنبه در ملاقات با مادرم، گفته که اعتصابش را شروع کرده و گفته اگر وضع به همین منوال باشد و توجه نکنند اعتصاب غذا را آغاز خواهد کرد؛ ما هم به شدت نگرانیم و نمی دانیم چه باید بکنیم. تلفن های زندانیان سیاسی رجایی شهر که قطع است و پدرم امکان تماس تلفنی ندارد، ملاقات هم که دو هفته در میان است و رسما تا دو هفته دیگر از وضعیت پدرم بی خبر هستیم و نمی دانیم در این مدت چه بلایی سر او می آید. بارها و بارها به دادستان نامه نوشته ایم، مادرم نامه نوشته پی گیری کرده اما دریغ از یک جواب”.

 فرزند عیسی سحرخیز معتقد است کینه شخصی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به پدرش، دلیل عدم رسیدگی به وضعیت  و محروم ماندن او از همه حقوق انسانی و بدیهی به عنوان یک زندانی است. او می گوید: “اگر دقت کرده باشید کسانی که از آقای خامنه ای انتقاد کرده اند بدترین وضعیت را دارند و بدترین رفتارها با آنها صورت می گیرد. پدر من تا کنون نه یک روز به مرخصی آمده نه از همان اول بازداشت که قفسه سینه اش را شکستند اجازه درمان داشته و نه از حقوق یک زندانی بهره مند بوده است. حتی یک بار که وضعیت وخیمی داشت باز اجازه ندادند به بیمارستان منتقل شود و او را در بهداری زندان رجایی شهر جراحی کردند”.

مهدی سحرخیز در عین حال می گوید: “پدرم روحیه اش بسیار عالیست؛ اما خوب! از نظر جسمانی به شدت از پا درآمده و واقعا جانش در خطر است”.

عیسی سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده “اخبار اقتصاد” و ماهنامه توقیف شده “آفتاب” است. او از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است و مدتی به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات حضور داشت که در این جلسات چندین بار با محسنی اژه ای، نماینده وقت قوه قضائیه در این هیات درگیر شد. در جریان یکی از این درگیری ها بود که محسنی اژه ای که اکنون دادستان کل کشور است ابتدا قندانی به سوی سحرخیز پرتاب کرد و پس از گلاویز شدن، او را گاز گرفت؛ این درگیری، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما شکایت سحرخیز از محسنی اژه ای هیچ وقت مورد رسیدگی قرار نگرفت.

عیسی سحرخیز، 24 تیرماه 88 در شمال کشور بازداشت شد و 8 مامور امنیتی او را هنگاک بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند تا جایی که قفسه سینه اش شکست. او با همین وضعیت، راهی سلول انفرادی شد و هیچ گاه اجازه درمان نیافت تا آنجا که همسرش اعلام کرد “دنده شکسته او بد جوش خورده و خیلی اذیت اش می کند”.