شلاق‌ و توهین در حضور بازجویان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همسر پیمان عارف: اجرای حکم غیرقانونی بود

همسر پیمان عارف، فعال دانشجویی، در مصاحبه با روز می‌گوید روز یکشنبه قبل از آزادی همسرش حکم ۷۴ ضربه شلاق او در زندان اوین به اتهام “توهین” به محمود احمدی‌نژاد به اجرا در آمده و در مراسم اجرای حکم نیز نماینده دادستان تهران و بازجویان او حضور داشته‌اند.

اجرای حکم پیمان عارف چندمین مورد از اجرای احکام مربوط به مجازات شلاق از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در طول دو ماه گذشته است.به غیر این فعال دانشجویی در این مدت یک فعال زن ستاد میرحسین موسوی در دهمین انتخاب ریاست جمهوری نیز متحمل این مجازات شد.  مرضیه وفامهر بازیگر فیلم “تهران من حراج” هم روز گذشته به اتهام بازی در این فیلم به یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

 

نگرانی از سلامتی پیمان عارف

حکم ۷۴ ضربه شلاق برای پیمان عارف، فعال دانشجویی، روز یکشنبه ۱۷ مهر ماه ساعاتی قبل از آزادی در زندان اوین تهران اجرا شد.

سمیرا جمشیدی، همسر این فعال دانشجویی با تائید این خبر به روز می‌گوید: “امروز روز آزادی همسرم بود. ما انتظار نداشتیم حکم شلاق اجرا شود. حتما عکس‌ها را دیده‌اید. متاسفانه به بد‌ترین شکل و به صورت حدی حکم اجرا شد. کاملا اثرات شلاق بر بدن ایشان مشخص است و ما نگران سلامتی‌اش هستیم.”

همسر این فعال دانشجویی با مناسب توصیف کردن وضعیت روحی آقای عارف می‌گوید: “ما نگرانیم اجرای این حکم عوارض کلیوی در پی داشته باشد. همسرم در حال حاضر در منزل تحت نظر پزشک است و امیدوارم در روزهای آینده بهبود پیدا کند.”

پیمان عارف به اتهام “توهین” به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی از سوی دادگاه انقلاب به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

روز یکشنبه پس از پایان حبس و اجرای حکم شلاق این فعال دانشجویی، در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از او پخش شد که نشان می‌دهد پشت او بر اثر اصابت ضربات تازیانه دچار خونمردگی شدید شده است.

به گفته خانم جمشیدی با اینکه او خواهان حضور در محل اجرای حکم همسرش بوده است، اما مقامات قضایی در ‌‌نهایت اجازه نداده‌اند در محل حضور پیدا کند. او می‌گوید: “حکم همسرم به شدید‌ترین شکل ممکن با حضور بازجویان و نماینده دادستان که با تمسخر و توهین خواستار اجرای سریع مراسم شلاق بودند به اجرا در آمد.”

خانم جمشیدی با غیرقانونی توصیف کردن اجرای این حکم می‌افزاید: “متاسفانه با اینکه آقای عارف محکوم به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری بودند، اما حکم ایشان به صورت حدی به اجرا در آمد.”

 پیمان عارف که عضو جبهه ملی ایران هم هست روز ۲۱ بهمن ۱۳۸۹، در آستانه راهپیمایی روز ۲۵ بهمن به همراه تعداد دیگری از فعالان سیاسی بار دیگر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

او سپس در دادگاهی به ریاست قاضی پیرعباس، درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت همیشگی از فعالیت مطبوعاتی و حضور در تشکل‌های سیاسی محکوم شد.

همسر آقای عارف گفته است همسرش پیمان عارف بار اول روز ۲۸ خردادماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و به مدت ۱۱ ماه در زندان اوین به سر برده بود.

 

مجازات شلاق

تازیانه یا شلاق یکی از انواع مجازات مصرح در قوانین مجازات اسلامی و تعزیرات است. در این مجازات تعداد مشخصی ضربه شلاق به بدن محکوم وارد می‌گردد. معمولا شلاق به شکل یک نوار چرمی به هم تابیده بطول تقریبی یک متر و به قطر تقریبی ۵/۱ سانتی متر است که بسته به نوع مجازات با شدت‌های مختلف زده می‌شود.

مجازات شلاق انواع مشخصی دارد، اما در قوانین مربوط به مجازات اسلامی به صورت کلی به دو دسته “حدی” و “تعزیری” تقسیم شده‌اند.

در نوع حدی این مجازات بر اساس موازین فقهی تعداد ضربات معین شده و پس از اثبات جرم بایستی اجرا شود. نظیر حد شرب خمر که ۸۰ ضربه است. در صورت عدم تحمل کیفر محکوم علیه امکان تبدیل آن به انواع دیگر مجازات وجود ندارد، اما نحوه اجرای حکم قابل تغییر است.

اما در صورت تعزیزی، حداکثر تعداد ضربات شلاق تعیین شده و در صورت اثبات جرم قاضی می‌تواند حکم به‌‌ همان تعداد یا کمتر بدهد. دراینجا امکان تبدیل کیفر شلاق به مجازات جایگزین و یا تغییر نحوه اجرای حکم وجود دارد.

در قوانین کیفری جمهوری اسلامی مصداق‌هایی برای تعیین انواع این مجازات  پیش بینی شده که بیشتر آن‌ها در ارتباط با جرایم کیفری و اجتماعی نظیر شرب خمر، لواط و یا تصدیق نامه خلاف واقع هستند.

 

افزایش احکام شلاق

همزمان با اجرای ۷۴ ضربه شلاق پیمان عارف گزارش‌ها حاکی از صدور حکم  یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق برای مرضیه وفامهر بازیگر سینماست.

به گزارش وبسایت سحام نیوز، مرضیه وفامهر بازیگر فیلم “تهران من حراج” که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته و نمایش داده شده بود، به اتهام بازی در این فیلم محکوم شده است.

این بازیگر سینما که در حال حاضر در زندان قرچک ورامین در بازداشت به سر می‌برد، همسر ناصر تقوایی کارگردان صاحب نام سینمای ایران است.

در همین راستا بیست و سوم  ماه گذشته هم حکم پنجاه ضربه شلاق برای سمیه توحیدلو، از فعالان ستاد میرحسین موسوی در دهمین انتخاب ریاست جمهوری،در زندان اوین تهران “به شکل نمادین” اجرا شد.

خانم توحید لو نیز مانند پیمان عارف به جرم توهین به محمود احمدی‌نژاد به تحمل این مجازات محکوم شده بود.

اجرای احکام شلاق در مورد زندانیان سیاسی و اجتماعی در ایران طی دو سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفته است.

این حکم در بهمن ماه ۱۳۷۸ در مورد دو فعال زن به نام‌های سوسن رازانی و شیوا خیرآبادی که در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر در شهر سنندج دستگیر شده بودند نیز به اجرا در آمد.