تازه چه خبر

نویسنده
مرضیه حسینی

پایان نامه اوتادی…

خبر محافل خبری داخلی ساده بود و کوتاه و به غایت متاثر کننده و جنجال ساز؛ لیلا اوتادی در نقش ندا آقا سلطان در این فیلم نقش آفرینی می کند.
در همین زمینه کافه سینما نوشت :فیلم پایان نامه با موضوع جنگ نرم و حوادث بعد از انتخابات به تهیه کنندگی روح الله شمقدری و کارگردانی حامد کلاهداری جلوی دوربین رفت. موضوع فیلم درباره استاد دانشگاهی است که دارای فعالیتهای جاسوسی و ارتباط با بیگانه است و ۴ دانشجویی که با این استاد پایان نامه دارند. این پایان نامه بهانه ای می شود برای ورود این دانشجویان به دنیای پر خطر سیاست.

 

در پی اعلام ساخت فیلمی درباره زندگی و قتل نداآقا سلطان به کارگردانی حامد کلاهداری و تهیه کنندگی روح الله شمقدری در سینمای ایران ،جریان های حامی وزارت ارشاد با انتشار اخباری بر علیه مخالفان مردمی این نوع از سینما ،هرگونه توهین به این تولید داخلی را توهین به نظام اسلامی ایرانی عنوان کرده و مخالفان با اثر سفارشی ارشاد را غیرایرانی خطاب کردند.

با گذشت بیش از یک سال از قتل ندا آقا سلطان توسط نیروهای بسیج و سپاه جمهوری اسلامی ایران و طراحی سناریوهای مختلف از سوی دولتمردان نظامی به جهت کمرنگ جلوه دادن این رویداد،همچنان تحرکات متنوعی درباره ی این رسوایی اخلاقی میان کودتاچیان دیده می شود تا هرآن چه که از آن به عنوان لکه ننگ بر دامان حکومت ایران درمیان اذهان جهانی یاد می شود از بین ببرند.

سفارش تولید فیلم”پایان نامه با موضوع جنگ نرم” با بازی لیلا اوتادی در نقش نداآقا سلطان ازبرنامه های معاونت سینمایی دولت محمود احمدی نژاد است که درطی روزهای اخیر واکنش های متعددی را دربر داشته است.

به گزارش آینده درروز شنبه ، با وجود آن که اوتادی به دلیل بازی و چهره خاصش، بین عامه مردم طرفداران زیادی داشت و پیش از این به وفور عکس وی روی جلد مجلات زرد به چاپ رسیده بود، تنها انتشار خبر حضور وی در این این اثر، موجب شد تا موجی از اعتراضات در وب فارسی علیه وی شکل بگیرد و نیمه شب گذشته در شبکه فیس بوک حدود 5000 اعتراض منتشر شد. به گزارش دیگرسایت های خبری ایران تعداد این افراد تا این لحظه به بیش از 2 میلیون نفر رسیده و حجم انتقادات روز به روز شکل گسترده تری به خود می گیرد. واکنش بعدی به اوتادی، هک سایتش بود. تنها چند ساعت پس از انتشار خبر حضور وی در این اثر، سایت شخصی وی هک شد و در آن تصاویری از ندا آقاسلطان به نمایش در آمد. 

اوتادی نیز در واکنش به این اخبار مطلبی را در سایت خود قرار داد که محتوای آن چینن بود:طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیشماری پیام و مطلب چه در اینجا چه در سایت های دیگر به خصوص سایت های اجتماعی دیدم.همه معترضان و منتقدان این ماجرایی که قرار است آغاز شود.ولی متاسفانه گاها رفتارها و الفاظی را مشاهده کردم که به هیچ وجه در خور و شایسته یک ایرانی نیست.اینکه ما منتقد ، مخالف یا حتی دشمن یک جریان فکری ، یک رفتار ، یک حرکت هستیم دلیلی نمیشود که با فحاشی و الفاظ رکیک از آن یاد کنیم.در فیس بوک چندین و چند Page در این زمینه مشاهده کردم که متاسفانه در بردارنده سخنان بسیار ناشایستی بود و این به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.سایت ایشان هک شده که باز هم رفتار نادرستی بود .این نوع اعتراض و انتقاد به هیچ وجه در مورد یک هنرمند درست نیست.کاش فرصت میدادیم ببینیم موضوع چیست ، کاش کاملا بر موضوع آگاه میشدیم و لااقل بعد این هجمه ها و توهین ها را آغاز میکردیم. درسته اگر این فیلم آنچه باشد که ما فکر میکنیم ، آیا مقصر اصلی آن بازیگران آن هستند ؟ چرا ما سناریو نویسان اصلی آن را رها کردیم و به موارد درجه دو و سه آن میپردازیم.اگر تیر انتقاد و اعتراضی است نخست به آنهاست و نه به هنرمندان .درسته بازهم میگویم اگر خبر صد رد صد درست باشد هنرمندان این سناریو هم مقصرندو اگر این خبر نادرست باشد و یا حداقل آن چیزی نباشد که ما فکر میکنیم ، پاسخگوی این توهین ها و جسارت ها به هنرمندانمان و بویژه خانم اوتادی کیست ؟آیا شخصیت یک فرد انقدر بی ارزش شده که هر چه خواستیم بگوییم و تهمت بزنیم و الفاظ ناشایست بکار ببریم و بعد اگر نادرست بود گویی که آب از آب تکان نخورده ؟؟؟؟؟ آیا تجربه این رفتارهای غلط و احساسی را قبلا نداشتیم که امروز اینچنین و گاها بی شرمانه به هنرمندی ایرانی حمله میشود. امیدوارم در ادامه این روند فراموش نکنیم که اگر اعتراض و انتقادی هست منصفانه و منطقی انتقاد کنیم نه از روی احساسات و بی منطق . قرار نبود تا مشخص شدن موضوع بنویسم ولی متاسفانه رفتارهای نادرست و توهین آمیزی را که دیدم مرا بر این داشت که بیایم و هنوز از هنرمندم در برابر این هجمه ها دفاع کنم ، با اینکه اولین معترض و منتقد ایشان “ در صورت تایید خبر و اتفاق افتادن سناریویی که در ذهنمان هست ” شخص خود من هستم.ولی فعلا من شخصا هیچ تصمیم گیری نمیکنم ، منتظر خبرهای رسمی تر از این موضوع هستم امیدوارم هنرمند محبوبم که از سال ۸۵ در دنیای مجازی در حمایت و پشتیبانی ازشون قلم میزنم و همواره سعی کرده در همه موارد که ممکن بوده نگاه بی انصافانه ای در مورد ایشان صورت پذیرد حمایتشون کردم ، این بار نیز نشان دهند که من ومای دوستدار و طرفدارشون اشتباه نکردیم و باز هم مثل گذشته تا همیشه در همه روزها پشتیبان و حامیان اصلیشان (حداقل در دنیای مجازی) باشیم.

در پی انتشار این مطلب حامد کلاهداری،کارگردان فیلم در نشست رسانه ای فیلم خود درباره اوتادی می گوید:قرار نیست خانم اوتادی نقش ندا آقا سلطان را بازی کند.این فیلم تنها به مساله دانشجویی می پردازد که درباره انتخابات دچار مشکلاتی شده و به قتل می رسد. کلاهداری پیش از این پایان نامه را صریح ترین فیلم سیاسی ایران با موضوع حوادث بعد از انتخابات معرفی کرده بود که دستاوردهای خوبی هم برای مردم و هم برای نظام جمهوری اسلامی دارد.

از سوی دیگر امیر آقایی یکی از بازیگران اصلی فیلم با انتشار نامه ای به رسانه های داخلی از حضور خود در این فیلم انصراف داده و می نویسد:“امیدوارم سازندگان فیلم هرآنچه د رسر دارند را برای صلاح سینمای ایران به کارگیرند.“داریوش ارجمند،محمدرضا شریفی نیا،حامد کمیلی و بهاره افشاری از دیگر بازیگران این فیلم هستند.