برادعی در آستانه دیدار از ایران

نویسنده

‏‏baradeie.jpg

در آستانه سفر محمد برادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیپلمات های مقیم ‏وین معتقدند ایران شروع به دادن اطلاعاتی از برنامه های هسته ای گذشته خود کرده که به ‏گمان سازمان ملل، در راستای تلاش برای تولید تسلیحات هسته ای بوده است.


ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس، گفت دکتر برادعی “با هدف حل و فصل تمامی مسایل ‏باقیمانده و قرار دادن آژانس در موقعیتی که از فعالیت های گذشته و حال ایران با اطمینان ‏سخن بگوید” روز جمعه و شنبه را در ایران به سر خواهد برد.


وی گفت لبرادعی قرار است با مقامات عالیرتبه ایران دیدار کند. اما یک دیپلمات مرتبط با ‏سفر البرادعی گفت انتظار می رود او با رهبر عالی ایران، آیت الله علی خامنه ای، و رییس ‏جمهور این کشور، محمود احمدی نژاد، هم دیدار داده باشد. این دیپلمات نخواست نامش فاش ‏شود زیرا اطلاعات این سفر محرمانه تلقی می شود.


سفر برادعی در زمانی انجام می شود که تلاش های جدیدی در سازمان ملل برای حفظ فشار ‏ها بر ایران بر سر برنامه هسته ای در دستور کار قرار گرفته است.


یک برآورد جدید امنیتی ایالات متحده از وجود یک برنامه مخفی تسلیحات هسته ای در ایران ‏خبر داده بود که پیگیری آن از چهار سال پیش متوقف شده است. این گزارش تلاش های ‏آمریکا در فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب دور سوم تحریم ها علیه ایران را ‏به خاطر متوقف نساختن غنی سازی با مشکل روبرو کرد.


ایران ادعا می کند برنامه هسته ای این کشور در خدمت مقاصد صلح جویانه است اما ایالات ‏متحده و هم پیمانانش معقدند ایران ممکن است از اورانیوم غنی شده در ساخت کلاهک هسته ‏ای استفاده کند.


یک مقام وزارت دفاع اسراییل هم به تازگی گفته است اسراییل در جریان دیدار خاورمیانه ای ‏بوش از اسراییل، به طور جدی از او خواهد خواست که در نتیجه گیری این کشور مبنی بر ‏توقف برنامه تسلیحات هسته ای ایران در سال 2003، تجدید نظر کند.


انتظار می رود ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، به بوش اطلاع دهد که تحلیلگران امنیتی ‏اسراییل نتیجه گرفته اند ایران هنوز برای تولید سلاح های هسته ای تلاش می کند.


بخشی از مدارک ارایه شده توسط آمریکا به هم پیمانان نزدیکش و نیز آژانس بین المللی هسته ‏ای، به اطلاعاتی باز می گردد که بر اساس گزارش ها از یک کامپیوتر قاچاق شده به خارج ‏از ایران به دست آمده است.


ایران از مدت ها پیش این اتهامات را رد کرده و حاضر به گفتگو در مورد آنها نیست. اما ‏یکی از دیپلمات های آشنا به پرونده ایران روز دوشنبه گفت، آنها تدریجاً در مورد مسایلی که ‏به “نظامی سازی” مربوط می شود، با کارشناسان آژانس شروع به مذاکره کرده اند. این ‏بخشی از تحقیقات آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران است. ‏

منبع: نیویرک تایمز – 8 ژانویه ‏