اصلاح‌طلبان چشم به خیابان دارند

نویسنده
نادر کرمی

» اصولگرایان در تردید میان شکایت یا وحدت

با گذشت بیش از سه ماه از علنی شدن وجود طرح وحدت ملی توسط هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران، نه تنها این طرح که به گفته رییس مجلس خبرگان از سوی برخی “دلسوزان نظام” تهیه شده به نتیجه‌ای هرچند مقدماتی نرسیده ، بلکه هاشمی رفسنجانی نیز پس از ایراد خطبه‌های نماز جمعه در 26 تیرماه اکنون 12 هفته است که مجالی برای گفتگوی مستقیم با افکار عمومی نیافته است.

 

طرحی که گفته می‌شود ایده اولیه آن توسط تعدادی از اصولگرایان حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده و اخیرا “عسگراولادی” و “محمدرضا باهنر” به طور رسمی مشارکت در تهیه آن را اعلام کرده‌اند، بنا به گفته منابع موثق اندکی پس از نمازجمعه هاشمی به کناری گذاشته شد اما با حضور غیر منتظره هواداران جنبش سبز در روز قدس بار دیگر از سوی تهیه‌کنندگان اولیه با مراجعه به هاشمی رفسنجانی پی‌گیری شد.

 

با این حال این طرح بیش و پیش از آنکه مفاد آن علنی و طرفین منازعه در آن مشخص شده باشند، به موضوعی مناقشه برانگیز میان طیف‌های مختلف اصولگرایان بدل شده است. از سویی پرسابقه‌ترین تشکل جناح اصولگرا یعنی “جامعه روحانیت مبارز” از تشکیل کارگروهی برای پی‌گیری “وحدت” خبر داده و عالی‌ترین روحانی عضو آن یعنی “آیت‌الله مهدوی کنی” از میانجیگری استقبال کرده است و از سوی دیگر برخی اصولگرایان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی شکایت صد نفره علیه میرحسین موسوی را علنی کرده اندو “حسینیان” یکی از چهره‌های شاخص آنان ضمن انتقاد آشکار از مهدوی کنی طرح وحدت ملی را “فتنه” خوانده است.

 

تشکیل کارگروه وحدت

 

بر این اساس روز گذشته حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه‌ی روحانیت مبارز، خبر از “تشکیل کارگروه تعیین راهکارهای مناسب برای انسجام و وحدت” در این تشکل اصولگرا داد. ابراهیمی همچنین اعضای این کارگروه را علاوه بر خود “مصباحی‌مقدم، نواب، پورمحمدی، رییسی” که عمدتا از چهره‌های مستقل نسبت به احمدی‌نژاد هم هستند اعلام کرد.

 

وی کارکرد این کارگروه را بررسی راهکارهای مناسب برای انسجام، وحدت و یکپارچگی عنوان کرد و گفت قرارست نتیجه‌ی کار در اختیار آیت‌الله مهدوی کنی گذاشته شود.

 

ناامید از تاثیر محاکمه

 

در عین حال در اعلام موضعی دیگر از سوی اصولگرایان، رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس از دیدار آتی اعضای مجمع با آیت‌الله مهدوی‌کنی خبر داد.محمدتقی رهبر بدون آنکه نسبت به استقبال مهدوی‌کنی از طرح وحدت ملی واکنشی نشان دهد گفت: “ ایشان به عنوان یکی از چهره‌های با سابقه نظام باید حرف‌هایشان را مطرح کنند و ما قصد داریم ضمن استماع نظرات‌شان، تبادل نظر و جریان شناسی نیز داشته باشیم”.

 

رهبر که نماینده اصفهان در محلس نیز هست، همچنین در خصوص شکایت تعدادی از نمایندگان از میرحسین موسوی نیز اظهار داشت: “این نامه دو ماه پیش تنظیم شده بود، اما به دلیل اینکه نمایندگان امیدوار به برقراری آرامش بودند ارایه نشد، اما وقتی دیدیم این التهابات ادامه دارد نامه را به دادستان کل کشور ارایه کردیم”. وی گفت: “اگر چه این افراد باید محاکمه شوند اما محاکمه آنها در شرایط فعلی با توجه به اینکه التهابات خوابیده باعث بزرگ‌تر شدن آنها می‌شود و چندان مثمرثمر نیست”.

 

وحدت یا تطهیر سران آشوب

 

اما از سوی دیگر، نزدیکان احمدی‌نژاد در میان اصولگرایان همچنان موضع شدیدالحن خود را علیه “وحدت” حفظ کرده‌اند.بر همین اساس، فدایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به فارس گفته است: “ اگر طراحان طرح وحدت ملی با این هدف که عمق مسئله اغتشاشات اخیر که بعد از انقلاب اسلامی که یک فتنه به شمار می‌آمد را به فراموشی بسپارند و در حقیقت فتنه‌گران را به وحدت دعوت کنند تا رفتار آنها فراموش شود، باید گفت که در این طرح خیرخواهی وجود ندارد”.

 

 حسین فدایی همچنین این سوال را مطرح کرده است که “کسانی که اخیرا این مباحث را مطرح کردند به دنبال چه هدفی هستند؟”

 

در عین حال سایت‌های وابسته به جریان اصولگرا، متن نامه جمعیت ایثارگران که دبیرکلی آن را فدایی برعهده دارد به هاشمی  منتشر کرده‌اند.

 

در این نامه نیز با حمله به طرح وحدت ملی آمده است:‌ “اکنون که گردوغبار و دود و آتش فتنه‌ها فرو نشسته و کودتاگران دروغگو از موفقیت فتنه خود مأیوس شده‌اند و طشت رسوایی دروغگویی‌‌های آنها پی‌در‌پی از پشت‌بام به زمین میافتد، بحث از تفاهم و وحدت جز در مسیر تنزیه و تطهیر سران آشوب است؟ وحدت و تفاهم با چه کسانی و بر چه مبنایی و بر چه محوری؟ با کسانی که با ادعاهای دروغین و مشمئزکننده خود، حیثیت ملی ما را در دنیا لکه‌دار، دوستانمان را نگران و دشمنانمان را شاد کردند؟ وحدت و تفاهم با کسانی که جوانان پاکدل و سلیم‌النفس این کشور را فریب دادند و با بیانیه‌های مبتنی بر دروغ و توهم خود، احساسات پاک آنها را به تنفر و عصیان آوردند؟”

 

وحدت یا نجات هاشمی

 

از سوی دیگر “جوان آنلاین” گزارش داده است که “طرح موسوم به وحدت ملی اساسا ربطی به میرحسین موسوی نداشته و زوایای دیگری از حوادث اخیر را پوشش می دهد”. 

 

جوان که عموما دیدگاه افراطی‌ و امنیتی‌ترین طیف اصولگرایان را منتشر می‌سازد، در خبر خود وحدت ملی را راهی برای نجات هاشمی دانسته و آورده است:‌ “شنیده شده است که در طرح وحدت ملی اساسا برنامه ای برای آشتی با موسوی  طراحی نشده و طراحان مهندس موسوی را بدلیل وضعیت بعد از انتخابات مقصر می دانند”.

 

جوان آنلاین می‌افزاید: “منابع آگاه می‌گویند به عبارت دیگر هدف از طرح مذکور حفظ وضعیت مناسب برای هاشمی در چارچوب نظام است و اصلاح روایط با موسوی یا کروبی هدف طراحان نیست”.

 

مواضع متناقض اصولگرایان که حکایت از درگیری‌های درون‌گروهی آنان دارد درحالی ادامه دارد که رهبران جریان معترض به نتایج انتخابات و حوادث پس از آن تاکنون اعتنای اندکی به طرح وحدت ملی کرده اند؛ تنها چند روز پیش میرحسین موسوی در بخشی از مصاحبه تصویری خود گفت: “‌ تا موقعی که مردم به حساب نیایند، تا موقعی که حق مردم قبول نشود برای تعیین سرنوشت خودشان، راه حل جامعی برای رفع مشکل پیدا نخواهد شد”.

 

اما اکنون و در شرایطی که جنبش معترضان همچنان بیش از آنکه دل در گرو مذاکرات طرح وحدت ملی ببندد،چشم به حضور گسترده مردم در خیابانها در روز 13 آبان دارد، مشخص نیست مسیر “شکایت” در میان اصولگرایان از هواداران بیشتری برخوردار است یا “وحدت”؟