بسیج سلاح توزیع می‌کند؛ امنیت سیستان و بلوچستان شکننده شده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» درگیری در ایرانشهر؛ معلمی با چهار فرزند قربانی شد

نیروهای پلیس استان سیستان و بلوچستان از کشته‌شدن یک مأمور این نیرو و یک معلم در جریان درگیری با “اشرار” در ایرانشهر خبر داده‌اند. یکی از بستگان این معلم به روز می‌گوید خانواده از طریق فرمانداری و اداره آموزش و پرورش پیگر علل کشته شدن پرویز روشناس شده‌اند. یک خبرنگار بلوچ هم می‌گوید توزیع سلاح از طریق بسیج بین تعدادی از مردم، امنیت را در این استان شکننده کرده است.

بر اساس گزارش‌ها درگیری ایرانشهر، دوشنبه شب، ۱۳ مهرماه، در یک پمپ بنزین واقع در کمربندی بامری رخ داده است.

به گزراش خبرگزاری ایسنا ماموران کلانتری ۱۲ شهرستان ایرانشهر در حین گشت زنی در کمربندی مکران بودند که افرادی مسلح با یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ در کنار خودرو آنان قرار گرفتند و ماموران را به رگبار بستند.

سرهنگ دوستعلی جلیلیان فرمانده انتظامی ایرانشهر نیز توضیح داده که علاوه بر گروهبان یکم حسینعلی سبحانیان، که از نیروهای پلیس بوده، یک معلم ایرانشهری نیز که در صف پمپ بنزین بوده مورد اصابت قرار گرفته و کشته شده است.

سردار رحیمی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان نیز گفته است: “در این زمینه شناسایی عوامل پلیس به نتایج خوبی رسیده که متعاقبا اعلام می‎کنیم.”

او همچنین به “اشرار و قاچاقچیان” هشدار داده که “هرگونه حادثه‌ای در منطقه رخ دهد تا نتیجه نگیریم موضوع را رها نمی‎کنیم.”

مرجان محبی‌تبار، فعال رسانه‌ای در ایرانشهر و از بستگان پرویز روشناس، معلم کشته شده، به روز می‌گوید خانواده وی از طریق اداره آموزش و پرورش و فرمانداری پیگیر علل مرگ او هستند.

به گفته خانم محبی‌تبار، آقای روشناس از خانواده‌ای فرهنگی، فردی “ساده زیست و مومن” بوده و حدود ۲۴ سال سابقه معلمی داشته است. او دارای چهار فرزند بود و در دبستان “شهید کشوری” این شهرستان در پایه چهارم ابتدایی تدریس می‌کرد.

 

قتل؛ از صف نانوایی تا صف پمپ بنزین

سالانه ده‌ها نفر در استان سیستان و بلوچستان در نتیجه درگیری‌های مسلحانه پلیس با قاچاقچیان کشته می‌شوند.

در مورد اخیر ایرانشهر نیز پلیس گفته است که مهاجمان از “اشرار” بوده‌اند.

مسولان قضایی و انتظامی به طرف‌های درگیر با نیروهای دولتی اعم از قاچاقچیان یا مخالفان مسلح “اشرار” می گویند.

حبیب‌الله سربازی، مدیر کمپین فعالین بلوچ به روز می‌گوید هنوز مشخص نیست عاملان حمله دوشنبه شب ایرانشهر دقیقا چه افراد یا گروه‌هایی هستند.

این اولینبار نیست که معلمان در استان سیستان و بلوچستان در نزاع‌های مسلحانه جان خود را از دست می‌دهند. در ۱۲ دی‌ماه سال ۹۳، عیسی شهرکی‌زاد، معلم بومی ساکن روستا و ادهم صبوری یکی از اعضای بسیجی بلوچ سنی مذهب هم هنگامی که در صف نانوایی بودند، مورد حمله قرار گرفتند و کشته شدند.

در اردیبهشت‌ماه همان سال نیز، همزمان با اولین روز سفر روحانی به سیستان و بلوچستان، معلمی در شهرستان سرباز به دست افراد مسلح ناشناس کشته شد.

سال گذشته نادر قاضی پور، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس قتل معلمان را به گروه مسلح جیش العدل یا آنطور که او گفته “گروهگ تروریستی شیطان صفت” نسبت داده بود.

آنزمان روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، از دستگیری اعضای “یک باند تروریستی” در منطقه سرباز در حدود صد کیلومتری جنوب شرق ایرانشهر و در نزدیکی مرز پاکستان خبر داد. در اطلاعیه سپاه آمده بود این گروه “در چندین اقدام کور تروریستی تعدادی معلم و نیروهای بسیجی را در منطقه جنوب شرق کشور” کشته است.

 

قتل‌های هدفمند یا تصادفی؟

این درحالیست که فعالان رسانه‌ای بلوچ می‌گویند در بیشتر موارد معلمان قربانی اتفاقی نزاع‌های مختلف در استان هستند.

حبیب‌الله سربازی، خبرنگار بلوچ به روز می‌گوید: “اینطور نیست که یک معلم به دلیل تعلق به این جایگاه مورد هدف قرار بگیرد. چنانچه در موارد گذشته مانند مورد خاش و ایرانشهر نیز بعدا مشخص شده که آنها در جریان درگیری‌های طایفی و خانوادگی به قتل رسیده‌اند.”

به گفته آقای سربازی سالانه از قشرهای مختلف مانند کارمندان، نظامیان و معلمان کشته می‌شوند.

او می‌گوید سال گذشته در پی اظهار نظر چند نماینده در مجلس این تصور ایجاد شد که گویا معلمان از قصد مورد هدف قرار می‌گیرند درحالیکه این درست نیست چون در میان معلمان هم از شیعیان سیستانی هستند هم از بلوچ‌های اهل سنت.

به گفته این خبرنگار بلوچ، سلاح‌هایی که سپاه از طریق بسیج در اختیار برخی شهروندان قرار داده، امنیت را در استان شکننده کرده و برخی در خلال نزاع‌های خانوادگی مغرضانه از آنها استفاده می‌کنند.

وبسایت افراطی اویس، با عنوان فرعی “بررسی وقایع جهان اسلام” سال گذشته با انتشار یادداشتی ضمن انتقاد از سکوت مسئولان استان سیستان و بلوچستان نوشته بود که “برای تروریست‌ها شیعه و سنی فرق نمی‌کند. در واقع هدف تنها نشانه گرفتن جریان علم و دانش و آگاهی در استان است.”

استان سیستان و بلوچستان همواره یکی از ناآرام ترین استانهای ایران بوده و سالانه چندین درگیری نظامی در شهرهای مختلف این استان رخ می‌دهد.