تغییرات در بدنه دولت؛ آمادگی برای انتخابات؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» استانداران بیشتری تغییر می کنند

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دیروز طی گزارشی از ادامه تغییرات در دولت و از جمله احتمال تغییر استاندار قزوین خبر داد.

خبرگزاری ایلنا با اشاره به تکذیبیه سخنگوی وزارت کشور در اینباره کنایه زده بود: “امیری تغییر استاندار کرمانشاه را نیز تکذیب کرده بود و به نظر می‌رسد وزارت کشور مایل نیست سخنگوی خود را در جریان اخبار انتصابات قرار دهد.”

نویسنده این خبرگزاری همچنین در گزارش خود آورده: “در خرداد امسال نیز اولین موج تغییرات با تغییر استاندار فارس و قم شروع شد. استاندار قم که گرایش اصولگرایانه داشت جای خود را به یک گزینه میانه‌رو داد و استاندار فارس که در قضیه حمله به علی مطهری با انتقادهای شدیدی مواجه شده بود، سه ماه بعد از آن اتفاق جای خود را به یکی از اعضای حزب اعتمادملی داد. در آن زمان اینطور گفته شد که هر دوی این افراد برای نامزدی در انتخابات مجلس از مسئولیت خود کنار رفته‌اند اما با گذشت سه ماه از آن استعفا هنوز خبری از شروع فعالیت‌های انتخاباتی آن دو استاندار نیست.”

البته شایعه تغییر استاندار قزوین، پیش از این هم منتشر شده بود. از جمله خبرگزاری مهر در اواخر شهریور ماه نوشته بود: “خبرها حاکی از آن است که انتخاب فریدون همتی به عنوان استاندار جدید استان قزوین قطعی شده است و وی پس از رای هیات دولت جایگزین مرتضی روزبه استاندار فعلی این استان خواهد شد. فریدون همتی مشاور ارشد وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی است که پس از استعفای محمدصادق صالحی منش مدتی سرپرست استانداری قم بود.”

تغییر برخی استانداران در ماه‌های اخیر علی‌رغم تکذیب‌های قبلی مسئولان دولتی، همچنان ادامه دارد. آخرین مورد این تغییرات، اواخر شهریور در استانداری کرمانشاه بود که ابراهیم رضایی بابادی استاندار سابق این استان جای خود را به اسدالله رازانی داد. هرچند که هر دو استاندار قبلی و کنونی این استان وابسته به جریان اصلاح‌طلب تلقی می‌شوند اما این تغییرات به معنی آمادگی برای انتخابات آینده تفسیر شد. خبرگزاری موج در گزارشی علت تغییرات در استانداری کرمانشاه را چنین توضیح داده بود: “یکی از فعالین اصلاح طلب گفته است که هنوز در برخی ادارات و استانداری ها مدیران دولت نهم و دهم هستند که نیاز بود که خانه تکانی اساسی صورت گیرد. این امر باعث عدم هماهنگی بین دستگاه ها در کرمانشاه شده بود که با آمدن رازانی این مشکل رفع خواهد شد.”

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، بعد از تغییر استاندار کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفته بود: “طبیعی است برای بهتر مدیریت شدن یک مجموعه تغییراتی صورت گیرد و جابجایی اگر در یک حوزه موثر باشد آن را انجام خواهیم داد. رازانی استان‌دار جدید کرمانشاه تجربه بسیاری در چندین استان داشته و باید برنامه‌های منسجم و موثری را برای هر چه بهتر اداره شدن استان کرمانشاه پیاده کنند. ما در هر زمانی که احساس کنیم تغییری به نفع مردم و یا دولت است در هر زمانی انجام خواهیم داد.”

اما به نظر می‌رسد که ماجرای تغییرات در بدنه دولت همچنان ادامه خواهد داشت. چند روز پیش، سایت خبرآنلاین در گزارشی با عنوان “پشت پرده تغییر استانداران چیست؟” با اشاره به تغییر استانداران قم، فارس و کرمانشاه به احتمال تغییر چند استاندار دیگر هم اشاره کرد و نوشت: “احتمال تغییر استاندار قزوین در شرایطی تقویت شده است که برخی چهره های تندرو اصولگرا به صف حامیان مرتضی روزبه استاندار قزوین پیوسته اند. نارضایتی از عملکرد روزبه از موقعی افزایش یافت که با وجود تغییر بیش از ۹۰ درصدی فرمانداران شهرستان های کشور ، از شش شهرستان قزوین تنها فرماندار سه شهرستان تغییر کرد و تازه یکی از آنها در دولت سابق هم فرماندار بوده و تنها با طی نمودن مسیری چند هزار کیلومتری از سیستان بلوچستان به قزوین، به تاکستان رفته است و در شهرستان های آوج، البرز و آبیک نیز همچنان سکان به دست فرمانداران دولت احمدی نژاد است.”

 نویسنده خبرآنلاین همچنین اضافه کرده بود: “افزون بر این ها، شنیده ها حاکی از تغییرات احتمالی در استانداری های اصفهان، ایلام و هرمزگان است. اینکه چقدر این گمانه زنی ها دقیق است معلوم نیست اما آنچنان که وزیر کشور گفته است هیچ استانداری حتی در روز انتخابات هم مصون از تغییر نخواهد بود.”

گفتنی است که زمزمه تغییرات در دولت از مدتها پیش مطرح بوده است. چند ماه پیش، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور درباره احتمال تغییر استانداران یا فرمانداران، گفته بود: “همه دستگاه‌های اجرایی روزانه در حال ارزیابی مدیران خود هستند اما اینکه این ارزیابی منجر به تغییر شود یا خیر، باید بگویم که این موضوع بستگی به نتایج دارد و اگر رضایتمندی وجود نداشته باشد این تغییرات ایجاد می‌شود.”

او البته تاکید کرده بود: “در حال حاضر هیچ تغییری در روند استانداران یا فرمانداران در دستور کار وزارت کشور نیست.” با اینهمه تغییرات در دستور کار قرار گرفت.

اواسط اردیبهشت ماه حسام‌الدین آشنا به مجله اندیشه پویا گفت: “برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیس‌جمهور روشن کرد که بر خلاف تصور اولیه بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات در دولت هم در سطح وزرا و هم در سطح استانداران اتفاق خواهد افتاد.”

 این سخنان واکنش‌های گسترده‌ای داشت و حتی موجب توضیحات مشاور روحانی هم شد، اما چندی بعد و با آغاز تغییرات مشخص شد که برنامه دولت از مدتها پیش مشخص شده است.

در آن زمان سایت رجانیوز وابسته به جبهه پایداری در گزارشی از “کلید خوردن تغییرات استانداران و فرمانداران” خبر داده و نوشته بود: “تغییرات در بدنه دولت در حالی صورت می‌گیرد که فشار جریانات اصلاح طلب تندرو برای تغییرات گسترده در فرمانداری‌ها و استانداری‌های سراسر کشور به عنوان مجری انتخابات مجلس، در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و نگرانی‌ها را از احتمال یک طراحی گسترده برای دخالت دولتی در انتخابات مجلس به وجود آورده است.”

 نویسنده این سایت پرسیده بود: “تغییرات اخیر در وزارت کشور، به عنوان مجری انتخابات مجلس این سوال را پیش آورده است که مگر قرار است چه اتفاقی در این انتخابات بیافتد که از نزدیک به یکسال مانده به انتخابات چنین تدارک گسترده ای از سوی دولت در حال شکل گیری است؟”