تهدید کیهان و پیش بینی احمدی نژاد درباره جنگ

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش به تحریم های جدید اتحادیه اروپا

پس از انتشار فهرست تحریم های تازه اتحادیه اروپا درباره 66 شرکت و شخصیت حقیقی مرتبط با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی که نام بانک های ملی، ملت و حتی شرکت بیمه ایران و نساجی مازندران نیز در بین آنها به چشم می خورد، مقامات حکومت اسلامی با وجود افزایش تبلیغات مبنی بر “بی تاثیری تحریم ها” و اقداماتی از قبیل تهدید به اخراج سفیر بریتانیا از ایران و یا استفاده از ظرفیت های تخریبی خود در دیگر کشورها،  از اعلام آمادگی برای آغاز مذاکره با غرب سخن می گویند و همچنان بر ارسال محموله اورانیوم تهران به ترکیه اصرار می ورزند. از دیگر سو اما، روزنامه کیهان، ارگان تحت نظارت آیت الله خامنه ای از تهدید نظامی سخن گفته و محمود احمدی نژاد نیز با وجود ادعای بی  تاثیری تحریم ها و لزوم مذاکره، وقوع دو جنگ در منطقه ظرف سه ماه آینده را “پیش بینی” کرده است.

انتشار فهرست تازه تحریم های اتحادیه اروپا، روز گذشته با واکنش محمود احمدی نژاد مواجه شد تا وی در اقدامی تبلیغاتی در یک سفر چند ساعته به عسلویه برود و درآنجا از “پیشرفت و آبادانی بی سابقه ایران در یکسال گذشته” سخن بگوید و در عین حال از آمادگی خود برای مذاکره دم بزند.

او صبح دیروز به عسلویه رفت تا حرفهای تکرار شده اش مبنی بر “حرکت ایران در مسیر پیشرفت روزافزون  به همراه  خودکفایی به سمت فتح قله‌های بلند” را اینبار به بهانه راه اندازی دو کارخانه پتروشیمی بازگو کند.

 بنا به گزارش فارس، رئیس دولت جمهوری اسلامی در این سفر تبلیغاتی به عسلویه گفته است: “امروز همه کشورهای دنیا از ایران به عنوان الگویی برتر برای انجام کارهای بزرگ بهره می‌گیرند و بدون شک اقدام ایران برای ساخت فازهای باقی‌مانده در عسلویه، علاوه بر اینکه دستاوردهای بزرگی برای ایران در پی داشته موجب حرکت رو به جلوی دیگر کشورهای در حال توسعه نیز شده است”.

او با این ابراز امیدواری که “بقیه فازهای پارس جنوبی نیز با پیمانکاران داخلی تکمیل شود” افزوده است: “در همین جا اعلام می‌کنم که کشور ما در حدود سه الی چهار سال آینده آماده خواهد بود کارها و پروژه‌های پتروشیمی کشورهای مختلف را ارزان‌تر و بهتر نسبت به سایر کشورها انجام دهد”. 

سخنان احمدی نژاد در عسلویه درحالی بیان می شود که  کمتر از دو هفته قبل، قرارگاه خاتم النبیاء که هم اکنون اصلی ترین سرمایه گذار موجود در منطقه عسلویه و پارس جنوبی است، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده بود به علت “تحریم های ظالمانه غرب” قادر به انجام پروژه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نیست.

او همچنین در حالی که هزاران نفر از کارکنان عسلویه بیکار شده ان، افزوده است: “تحریم‌ها دیگر هیچ اثری بر اراده ملت بزرگی مانند ایران ندارد و امروز با همت مضاعف به سمت توسعه و پیشرفت بیشتر حرکت می‌کنیم”.

احمدی نژاد از “پیشرفت بی سابقه ایران” حرف زده  و برای اثبات ادعای خود از تکمیل یک بیمارستان نیمه کاره در زنجان سخن گفته است: “زمانی که در دولت نهم بیمارستانی در زنجان 17 سال نیمه‌کاره باقی مانده بود، دولت آن را تحویل گرفت و به سرعت کارهای آن را انجام و به بهره‌برداری رساند”.

اما در کنار سخنان تبلیغاتی محمود احمدی نژاد در عسلویه او در گفت و گو با شبکه پرس تی وی که به “العالم انگلیسی” شهرت داد، چند پیشگویی درباره اسرائیل هم کرده واز درخواست خود برای مذاکره خبرداده است.  او همچنین فاش کرده است که تا کنون بارها از جرج بوش و اوباما، روسای جمهور سابق و کنونی آمریکا برای مذاکره درخواست کرده است.

بنا به گزارش سایت آفتاب، او به پرس تی وی می گوید: “من اطلاع می‌دهم، آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا سه ماه آینده علیه حداقل در 2 کشور منطقه عملیات انجام دهند. روشن هم هست که همه این بازی‌ها برای نجات رژیم صهیونیستی است”. 

احمدی نژاد یک سناریو را هم پیش بینی کرده است: “ما الان اطلاعات دقیقی داریم که امریکایی‌ها یک سناریویی نوشته‌اند که جنگ تبلیغاتی سنگینی علیه ایران راه اندازند و این حرف‌هایی که رئیس جمهور روسیه زد، در واقع آگهی پخش آن نمایش است. در این سناریو به گستردگی وارد می‌شوند و برخی از افرادی را که دزدیده‌اند و به امریکا برده‌اند و حرف‌هایی از آنها کشیده‌اند و این به تصور خودشان یک نمایش‌نامه کامل است. شروع می‌کنند به جنگ سنگین تبلیغاتی و افراد مختلف پشت سرهم حرف می‌زنند و بعدش هم برخی از کشورهای منطقه را مورد هجوم قرار بدهند برای اینکه ما را تحت فشار قرار دهند. این کلیت این سناریوست. همچنین با برخی‌ها در منطقه ما هماهنگی کرده‌اند، با برخی‌ها در داخل کشور هماهنگ کرده‌اند و این مسأله را کلید زده‌اند”.

وی درباره مذاکره نیز در این تلویزیون انگلیسی زبان گفته است: “این منطق که تصور کنند با صدور قطعنامه ما را وادار به مذاکره خواهند کرد از ابتدا شکست خورده است. ما از ابتدا همیشه گفت و ‌گو کرده و هیچ‌گاه آن را تعطیل نکرده‎ایم. این ادبیات تحریم برای آدم‌های شکست‌خورده و ضعیف است. اگر می‌گوییم که تحریم‌ها اثر ندارد، معنایش این نیست که قرار است جنگ شود. من گفتم چهار هزار قطع‌نامه، این‌ها سه تا قطع‌نامه صادر کرده بودند و برای فرار از آن‌ها چهارمین قطع‌نامه را علیه ایران صادر کردند و برای فرار از این قطع‌نامه پنجمین قطع‌نامه را صادر خواهند کرد”.

وی افزوده: “ما دشمن نیستیم با کسی. ما دوستیم. دلمان می‌سوزد. رودررو می‌توانیم حرف بزنیم. استدلال کنیم. یا آن‌ها ما را قانع کنند. بگویند کارشان درست است یا ما آن‌ها را قانع می‌کنیم. یا نه، حرف‌هایمان را می‌زنیم که دنیا حرف‌هایمان را بشنود. من حتی اعلام کردم آماده‌ام با آقای بوش گفت‌وگو کنم. با اینکه به علت شخصیت ویژه‌اش کسی حاضر به مذاکره با وی نبود. سال گذشته گفتم حاضرم با آقای اوباما هم مذاکره کنم. به نظر من این کشورها گفت‌و گو را هم نوعی ابزار سلطه می‌دانند. ما این نگاه را نداریم و معتقدیم گفت‌و گو برای تفاهم، صلح و تعمیق دوستی‌ها است”.

گفتنی است احمدی نژاد چند روز قبل از “آرزوی قلبی” اش برای تحریم کامل سخن گفته بود که با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شد و قدرت الله علیخانی در یادداشتی در سایت پارلمان نیوز به طعنه به احمدی نژاد گفت: “آرزو می کنم که آرزوی جنگ نکنید”.

انتشار فهرست جدید تحریم ها از سوی اتحادیه اروپا، علاوه بر احمدی نژاد با واکنش های دیگری از جمله روزنامه کیهان و برخی مقامات وزارت خارجه و البته نمایندگان مجلس که به عنوان تلافی،  خواهان اخراج سفیر بریتانیا از ایران هستند، هم همراه بوده است.

روزنامه کیهان، روزنامه ای که نماینده آیت الله خامنه ای آن را اداره می کند، در سرمقاله روز گذشته اش از “تهدید نظامی” سخن گفته و نوشته است: “غرب خیال می کند با جمعی از کودکان بازی می کند! یا شاید پالس های غلطی که از بازیگران سیاسی سابقاً خاکستری - و اخیراً ذغالی- دریافت می کند و آدرس های غلطی که سابقه داران بلاهت در عملیات فروغ جاویدان! می دهند، باعث بدفهمی در آن سو شده است. البته ما در وحشی گری نهفته پشت نقاب صلح و دست چدنی پنهان شده در دستکش مخملی هیچ تردیدی نداریم اما این هم واقعیتی مسلم برای جبهه مقابل است که واکنش ایران مطلقاً قابل برآورد و پیش بینی نیست. مقامات کارکشته پنتاگون بهتر از هر کس می دانند که روزگار بزن دررویی سالهاست سپری شده است و اگر غیر از این بود در مواجهه با گروهک خودساخته طالبان در افغانستان، 9 سال پرخسارت و خجالت آور را سپری نمی کردند چه رسد به زورآزمایی با ایران که مبنائاً با ماجرای افغانستان تفاوت می کند”.

کیهان با استقبال از جنگ می نویسد: “ایران پای میز مذاکره به حریف اجازه نداد زمین و قواعد بازی را دیکته کند و حرف خود را با کیاست و قاطعیت اندک اندک به کرسی نشاند، پس چگونه حاضر می شود در آوردگاه جنگ که دیگر خویشتنداری های دیپلماتیک هم معنا ندارد، مطابق نقشه دشمن و در سقف توقعات او بجنگد؟ خوب است برای طرف آمریکایی چرتکه بیندازیم یا محاسبه پیدا در ماشین حساب او را رؤیت کنیم. آنها خوب می دانند که نظامیانشان در منطقه ای به وسعت چند میلیون کیلومتر مربع- از عراق و افغانستان تا جنوب خلیج فارس- یک هدف نظامی تمام عیار برای ایران محسوب می شوند و بیش از آنکه بخواهند صیادی کنند، خود صید پا گذاشته در دام به شمار می آیند. می دانند مفهوم این رهنمود نظامی چند سال پیش که «اگر ناوهای آمریکایی دست از پا خطا کردند، حتما منهدمشان کنید و البته اگر سالم به غنیمت بگیرید و بیاورید، بهتر است» یعنی چه؟ می فهمند که ایرانی ها این بار نظامیان دستگیر شده را با کادو بدرقه نمی کنند و اگر قرار هم باشد کت و شلوار به تن آنها پوشانده شود به احتمال قوی در همان چند روز اول، از تن چند هزار جنازه آنها لباس نظامی را درمی آورند. و می دانند که چنان جنگی در مرزهای ایران و خلیج فارس متوقف نمی ماند و قطعاً به آب های آزاد بلکه به عمق واشنگتن و لندن و تل آویو می کشد. لفاظی دیپلمات ها و رسانه ها نیست که کلی تندی کنند اما خط اتوی شلوارشان هم ساییده نشود. اگر جنگ درگیرد قواعد خود را دارد. فکرش را بکنید نظامیان متجاوز انگلیسی در حالی که کادو می گرفتند تا بروند رنگ بر رخسارشان نبود، حالا اگر آمریکایی ها وسط معرکه جنگ به دام افتادند و به صورت گلّه ای به اسارتگاه در ایران منتقل شدند، رنگ به چهره جناب رابرت گیتس یا مایک مولن (رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا) باقی می ماند؟”

مقامات جمهوری اسلامی درحالی از جنگ سخن می گویند که جامعه جهانی همچنان بر راه حل های دیپلماتیک تاکید دارد؛ راه حل هایی که مذاکره یکی از آنهاست. راه حلی که با وجود گفته های تبلیغاتی احمدی نژاد مبنی بر بی تاثیری تحریم ها و یا حتی برخورد نظامی، از سوی وی با استقبال مواجه شده است.

در این میان، خبرگزاری امنیتی فارس نیز در چند گفت و گو با “کارشناسان” که اکثر آنان را چهره های وابسته به بسیج دانشجویی تشکیل می دهند، از لزوم بستن تنگه هرمز در صورت اقدام نظامی غرب بر علیه ایران سخن گفته است.