گشودن در به روی سرمایه گذاران نفتی

نویسنده

» گزارش ال پائیس از رویکردهای جدید ایران

آنخلس اسپینوسا

دولت ایران قصد دارد جهان را از خواست خود برای تغییر و گشایش متقاعد سازد و چه بهتر که این رویکرد جدید را با شرکت در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس نشان دهد. رییس جمهور حسن روحانی از بهترین حربه های خود استفاده کرد تا با جذب کشورهای غربی بر انزوای بین المللی کشورش فائق آید. او که امید بسیاری به مردم ایران داده، در این سفر به همراه بیژن زنگنه، وزیر نفت، پیشنهاداتی را درخصوص دستیابی به ذخایر هیدروکربن ایران و ایجاد ثبات در بازار جهانی مطرح نمود. این سفر همچنین برای جذب شرکت های بین المللی بزرگی بود که در زمینه مدرن سازی صنایع نفتی فعالیت می کنند.

روحانی کمی قبل از حضور رسمی اش با تعدادی از رؤسای شرکت های نفتی دیدار کرد. او در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که کشورش در نظر دارد قراردادهای جدیدی را برای بهره برداری از ذخایر نفتی منعقد کند. روحانی و زنگنه هر دو بر خواست خود دایر بر گشایش صنایع نفتی ایران به روی سرمایه گذاران و فن آوری غربی تأکید کردند.

رییس جمهور ایران گفت: “جمهوری اسلامی ایران آماده است همکاری سازنده ای را برای ارتقای امنیت جهانی در زمینه انرژی، به ویژه ذخایر عظیم نفت و گاز، آغاز کند.”

او قبل از مطرح ساختن این پیشنهاد بار دیگر پیام “دوستی و همزیستی مسالمت آمیز” با تمامی کشورها را تکرار کرد. او بر این نکته تأکید ورزید که ایران “هیچ گاه به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نبوده” و هیچ گونه تبعیضی را هم درخصوص توسعه فن آوری هسته ای برای مصارف صلح آمیز نمی پذیرد. روحانی اظهار داشت که درنظر دارد کشورش را در رده ۱۰ کشور اول اقتصادی جهان وارد کند.

برخی شاهدان اظهار داشته اند که شرکت های چندملیتی نفتی تلاش کرده اند به هر قیمت ممکن با زنگنه قرار ملاقات بگیرند. یان برمر، رییس گروه اوراسیا، دراین خصوص گفت: “حرکت ایران بسیار هوشمندانه بود. روحانی با همراه کردن وزیر نفت به خوبی توجه اجلاس اقتصاد جهانی را به خود معطوف کرد. و به این هدف هم نایل آمد.”

تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران از سال ۲۰۱۲ باعث کند شدن روند مدرن سازی صنعت نفت ایران شده که به نوبه خود از سال ۱۹۷۹ ازسوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته. درنتیجه، از منابع این کشور استفاده کافی نشده و طی دو سال اخیر صادرات نفت خام به نصف تقلیل یافته و باعث شده تا این کشور از درآمد اصلی خود محروم شود.

روحانی از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت، روابط ایران را با غرب بهتر کرده و همواره نیم نگاهی به واشنگتن و لغو تحریم ها داشته است.

روحانی در داووس به اهمیت سرمایه گذاری های نفتی اشاره کرد. این درحالی است که این کشور مجبور است بخش بزرگی از بنزین مورد نیاز خود را وارد کند.

پائولو اسکارونی، رییس شرکت ایتالیایی “انی” [Eni] در مورد سفر روحانی گفت: “اینکه رییس جمهور ایران امروز به این اجلاس آمده، به خوبی نشان از خواست او برای ایجاد گشایش با شرکت های نفتی بین المللی دارد.”

در این اجلاس مسؤولان شرکت “توتال” فرانسه، “بی پی” بریتانیا، و “لوک اویل” روسی نیز شرکت داشتند. مشکل بتوان گفت که آیا شرکت آمریکایی ها نیز در این اجلاس شرکت کرده اند یا خیر. زنگنه ماه گذشته در وین آشکارا گفت که کشورش با شرکت های اتریشی مشکلی ندارد. او از میان هفت شرکتی که خواستار بازگشت شان شده بود [توتال، شل، انی، بی پی، استاتویل نروژ]، از دو شرکت اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس نیز نام برد. رپسول اسپانیا که تا سال ۲۰۱۲ در ایران فعالیت می کرد، در میان اسامی نبود.

ولی علاوه بر لغو تحریم ها که البته هنوز حداقل ۱۸ ماه از آن باقی است، شرکت ها همچنین انتظار دارند که ایران شرایط خود را در قبال شرکت های خارجی تغییر دهد. مسؤولان ایرانی به خوبی این موضوع را می دانند و اعلام کرده اند که در کنفرانس بین المللی بزرگ که در آوریل آینده برگزار خواهد شد، در نظر دارند مدل جدید قراردادهای نفتی را برای یک مدت طولانی تر افزایش دهند. این امید نیز می رود که شرکت ها در این کنفرانس مالکیت نفت استخراج شده را به دست آورند، چرا که براساس قانون اساسی ایران، امکان دسترسی به ذخایر وجود ندارد.

منبع: ال پائیس، ۲۴ ژانویه