دوری بیشتر حماس از ایران

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از دیدار امیرقطر از نوار غزه

سفر امیر قطر به نوار غزه در روز سه‌شنبه با استقبال بسیار گرمی مواجه شد. از زمان پیروزی پنج سال پیش حماس در این نوار ساحلی، این اولین سفر رئیس یک کشور به این منطقه بوده است.

سفر مهم شیخ حامد بن خلیفه آل‌ثانی بزرگترین پیروزی دیپلماتیک برای حماس بوده است که توسط غرب تروریست خوانده می‌شود و تحت محاصره اسرائیل قرار دارد. این امر نشان از گسترش نفوذ قطر و اخوان المسلمین، که پدر حماس قلمداد می‌شود، دارد.

در حالیکه غزه ورود امیر را جشن گرفته بود، دولت فلسطینی محمود عباس در کرانه غربی علاقه کمتری از خود نشان داد و اسرائیل نیز این سفر را تقبیح کرد و آن را موجب تضعیف روند صلح خواند.

حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را از نیروهای سازمان فتح به رهبری عباس گرفت و مقامات کرانه غربی بیم آن دارند که سفر امیرقطر به حماس، که تحت حمایت ایران است، قدرت بیشتری بدهد و باعث جدایی عمیق تر میان دو بخش فلسطین شود.

امیر در دانشگاه اسلامی غزه گروه‌های فلسطینی را به آشتی تشویق کرد.

وی گفت: “چرا جدا مانده‌اید؟ هیچ مذاکرات صلحی در کار نیست و هیچ استراتژی روشنی برای مقاومت و آزادی وجود ندارد. چرا برادرها نمی‌نشینند و آشتی نمی‌کنند؟”

در حالیکه عباس از برنامه قطر برای کمک چند صد میلیون دلاری برای تقویت غزه استقبال کرد، وی همچنین در مکالمه تلفنی این هفته با رهبر قطر خاطر‌نشان کرد که از لحاظ بین‌المللی او رهبر فلسطینیان محسوب می‌شود.

اسرائیل که حماس را به خاطر بمب‌گذاری‌های انتحاری و هدف قرار دادن غیرنظامیان اسرائیلی تروریست می‌خواند این سفر را محکوم کرد.

یگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: “این کاملا عجیب است که امیر قطر طرف حماس را در مقابل فتح گرفته است و حتی تصمیم گرفته در درگیری‌های فلسطینی ها هم طرف یکی را بگیرد. از عجیب هم عجیب‌تر است، خصوصا اینکه حماس از لحاظ بین‌المللی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود… امیر قطر با در آغوش کشیدن حماس، روند صلح را کشته است.”

در غزه پرچم سفید و بلوطی قطر در خیابان‌ها به اهتزاز درآمده و ترانه‌ای با نام “تشکر، قطر” از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود. وقتی امیر از مصر وارد خاک غزه شد، حماس یک خیمه بزرگ مفروش برپا و مراسم نظامی برگزار کرد.

هزاران نفر از مردم غزه اطراف خیابان محل عبور امیر برای استقبال جمع شده‌ بودند و امیر برای آن‌ها از ماشین ضدگلوله‌اش دست تکان داد. زنان از روی ایوان‌ها بر کاروان او گل می‌ریختند.

ماجد طاولف یک معلم ۳۳ ساله می‌گوید: “این مرد خیلی باشهامت است. من او را دوست دارم. حداقل آمد و ما را دید و مثل بقیه وعده و وعید نداد. حماس امروز برنده بود و (عباس) بازنده.”

هنیه، نخست‌وزیر حماس گفت: “غزه تنها نیست و فلسطین در قلب اعراب جای دارد. سفر امروز شما رسما محاصره اقتصادی و سیاسی تحمیلی توسط نیروهای غیرعادل را اعلام کرد.”

او گفت امیر وعده داده که مجموعا ۴۰۰ میلیون دلار به غزه کمک خواهد کرد. امیر در طی سفر چهار ساعته خود یک پروژه ساختمانی و بیمارستانی را افتتاح کرد و مدرک افتخاری گرفت.

امیر در تصمیمی ناگهانی برنامه سخنرانی عمومی در استادیوم اصلی فوتبال را لغو کرد. حماس عنوان کرد که برنامه امیر پر بوده است اما در زمان لغو برنامه تنها تعداد کمی در استادیوم جمع شده بودند. امیر پس از سخنرانی در دانشگاه اسلامی غزه دکترای افتخاری و کلید خانه فلسطینیان را که اکنون در اسرائیل قرار دارد دریافت کرد. این کلید سمبلی برای فلسطینیانی است که خانه‌هایشان را در زمان تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از دست دادند.

سفر امیر تلاش قطر برای نفوذ در منطقه را نشان می‌دهد. کشورهای حاشیه خلیج فارس نفوذ منطقه‌ای خود را طی بهار عربی بالا بردند.

منبع: فاکس نیوز - ۲۴ اکتبر ۲۰۱۲