پاسخ وزیر بهداشت پاسخ قانع کننده نبود

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» در سومین روز اعتراض دانشگاهیان

دیروز برای سومین روز متوالی هزاران دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعتراض به انحلال غیر قانونی این دانشگاه دست به دو جمع اعتراضی زدند. شمار کثیری از دانشجویان معترض هم دیروز به هنگام حضور وزیر بهداشت جهت پاسخگویی به نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس، در مقابل مجلس تجمع و علیه این این اقدام وزارت بهداشت شعار سر دادند.همزمان خبرگزاری فارس وابسته به محافل امنیتی و سیاسی در حالی که شمار دانشجویان تجمع کننده مقابل دانشگاه علوم پزشکی و مجلس را کمتر از 50 نفر اعلام کرد، به نقل از یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر از انحلال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آینده ای نزدیک داد.

گزارش های خبری از سومین روز اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران حاکی از آن است که روز گذشته نیز هزاران تن از دانشجویان در دو تجمع جداگانه شرکت کردند. دانشجویان تجمع کننده در مقابل مجلس با سر دادن شعاری هایی علیه وزارت بهداشت از نمایندگان مجلس خواستند نسبت به این مساله واکنش جدی نشان دهند.

در تجمع مقابل دانشگاه نیز دانشجویان در اعتراض به انحلال دانشگاه خود علاوه بر صدور دو بیانیه اعتراضی، در پاسخ به اقدام نیروهای بسیجی این دانشگاه که بر روی تابلوی سر در دانشگاه نام “تهران” را جایگزین نام “ایران” کرده بودند، دوباره نام ایران را بر تابلوی سر در دانشگاه نصب کردند.

به گزارش ایلنا یکی از دانشجویان معترض با بیان اینکه شمار دانشجویان معترض دیروز بسیار بیشتر از دو روز اول این اعتراضات بوده، خبر از استعفای برخی دیگر از اساتید این دانشگاه داده و همچنین گفته است: “امروز با همکاری بسیج دانشجویی و کادر اداری دانشگاه، کلیه دانشگاه‌های ایران، تعطیل و دانشجویان در بیمارستان‌ها حاضر نشده‌اند”.

خبر استعفای برخی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران، تغییر در سطح مدیریت و هچنین در معاونت های همین دانشگاه به دنبال اعلام انحلال آن، روز دوشنبه به تائید برخی منابع خبری دیگر از جمله خبر آنلاین، هم رسیده بود.

تجمعات اعتراضی دیروز دانشجویان در حالی با افزایش شمار معترضان برگزار شد که مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت بنا به درخواست کمیسیون بهداشت مجلس برای پاسخگویی نسبت به این مساله و ابهامات آن در مجلس حضور یافت، اما به گفته سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس توضیحات و پاسخ وی اعضای این کمیسیون را قانع نکرد.حسین تامینی لیچانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه جلسه روز گذشته این کمیسیون در مجلس که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد یک جلسه اضطراری بود، به  خبرآنلاین  گفته: “پاسخگویی وزیر بهداشت برای هیچ یک از اعضای این کمیسیون قانع کننده نبود.”

براساس گزارش های خبری مرضیه دستجردی در این جلسه با بیان اینکه اختیارات وی در انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، قانونی بوده از خود دفاع کرده، ولی اعضای کمیسیون بنا به استعلام حقوقی اداره امور حقوقی مجلس، این انحلال را در حیطه اختیارات وی ندانسته اند.

در ادامه گزارش خبرآنلاین با اشاره به بخش دیگری از گفته های سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در همین خصوص آمده: “حسن تامینی در گفتگو با خبرآنلاین ضمن اشاره به مستند قانونی وزیر بهداشت از صورت جلسه ای سخن می گوید که در روز پنجشنبه گذشته از طرف شورای گسترش دانشگاه های کشور تنظیم شده و در آن انحلال چهارمین دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور با 26 بیمارستان و نزدیک به 14 هزار کارمند، مصوب شده است. با این حال، وی می افزاید: قرار شد کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت بهداشت، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون اصل 90 مجلس، تشکیل شوند تا درباره اختیارات قانونی وزیر بهداشت در ادغام یا انحلال مجموعه های بزرگ درمانی و آموزشی تصمیم بگیرند”.

در پایان این گزارش همچنین صحبت از اعلام استعفای احتمالی وزیر بهداشت به دلیل فشارهای ناشی از انحلال دانشگاه علوم پزشکی به میان آمده، اما وزیر بهداشت در واکنش به چنین مساله ای گفته “این حرف های دروغ برخی از رسانه هاست و او استعفا نداده است.”

از سوی دیگر اما خبرگزاری فارس وابسته به محافل امنیتی و نظامی، که در روز اول اعتراض دانشجویان، شمار شرکت کنندگان در تحصن دانشگاه علوم پزشکی ایران را بیشتر از 800 نفر اعلام کرده بود، دیروز شمار معترضان را کمتر از 50 نفر دانست و علاوه بر این به نقل از یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خبر از انحلال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در آینده ای نزدیک داد.

به نوشته فارس، علی دباغیان با بیان این مطلب عنوان کرده از این پس دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها دانشگاه آموزشی بهداشت و درمان به فعالیت خواهد پرداخت.

این عضو هیات علمی دانشگاه بدون بیان جزئیات مربوط به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران و احتمال انحلال دانشگاه شهید بهشتی، افزوده: “بنابر هیچ یک از قوانین کشور، انحلال دانشگاه‌ها در حوزه اختیارات وزیر بهداشت و وزارت بهداشت نیست و بر این اساس وزیر بهداشت قدرت انحلال یک دانشگاه را ندارد و در شرح وظایف وزیر بهداشت تنها موضوع توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی آورده شده است.”

انحلال ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حکم رسمی مرضیه وحید دستجردی که اول هفته جاری صورت گرفت و با موج واکنش های منفی منتقدان و حتی برخی از موافقان دولت احمدی نژاد نیز همراه شد، در حالی همچنان با واکنش ها و حساسیات های گروه های سیاسی و محافل دانشگاهی و آموزشی توام است که تاکنون هیچ یک از مقامات دولتی نزدیک به احمدی نژاد در این ارتباط اظهار نظری نکرده اند. با این همه تقریبا همه منتقدان و مخالفان این مساله، انحلال هیچ دانشگاهی را در حیطه اختیارات وزیر بهداشت نمی دانند.