موسوی توهم رییس‌جمهور شدن داشت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تبلیغات وسیع علیه جنبش سبز در سالگرد نهم دی

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ در روزهایی که انتقادهای اصول‌گرایان از رهبران جنبش سبز افزایش یافته٬ با پدر و مادر خود ملاقات کرده‌اند. پس از این ملاقات اعلام شده که زهرا رهنورد هم‌چنان از نظر جسمی دچار مشکلاتی است.

وب‌سایت کلمه٬‌ نزدیک به موسوی٬ نوشته است که دختران موسوی و رهنورد٬ به دیدار پدر و مادر خود رفته‌اند. به نوشته کلمه٬ موسوی و رهنورد در این دیدار “سختی‌های این روزها را از عنایات الهی دانسته و دعا کردند که بتوانند هم‌چنان در مسیر راست باقی بمانند”. براساس این خبر “فشار خون و ضربان قلب خانم رهنورد هنوز به حالت عادی برنگشته” و همین مساله نیز موجب نگرانی میرحسین موسوی شده است. از سوی دیگر٬ هم‌چنان امکان تماس تلفنی با موسوی و رهنورد٬ وجود ندارد.

این ملاقات در حالی انجام شده که طی روزهای گذشته و با نزدیک شدن به سال‌روز نهم دی ماه‌٬ حملات اصول‌گرایان علیه موسوی٬‌ کروبی و رهنورد افزایش یافته است.

محمدرضا نقدی٬ رییس سازمان بسیج٬ موسوی و کروبی را “مفسد فی‌الارض” توصیف کرد و گفت: “سران فتنه که سبب التهاب در کشور، ایجاد ناامنی در شهرها، حمله به مساجد، کشته شدن جوانان و تخریب پایگاه بسیج شدند… باید مجازات شوند تا برای دیگران که قصد دشمنی دارند درس عبرت شود”. نقدی ادامه داد: “در سال ۸۸ مانند جنگ تحمیلی، همه ابرقدرت‌ها در یک طرف و انقلاب اسلامی در یک طرف قرار داشت و برخی که بصیرت ملت ایران را درک نکرده بودند دست به فتنه‌گری زدند ولی ملت در ۹ دی قهرمانی خود در بصیرت را به نمایش گذاشتند”.

اما نقدی تنها فردی نیست که این روزها به انتقاد از موسوی و کروبی پرداخته است. عزت‌الله ضرغامی٬ رییس سازمان صدا و سیما٬ در گفتوگویی با نشریه ۹ دی - متعلق به حمید رسایی - گفته است که بعد از اعلام نتایج انتخابات مناقشه‌انگیز با میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیدار داشته: “طرف فکر کرد رئیس جمهور است و مردم همه منتظرند بگویند تو حقت را بگیر و نامه‌ای که موسوی به مراجع نوشت و شخصیتهای دیگر که بیایید در خیابان همین توهّم را نشان می‌داد. 25 خرداد که آن اتفاقات افتاد و چند نفر در تهران شهید شدند وقتی که آقای محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات تماسی می‌گیرد که با آقای موسوی صحبت کند و از ایشان دعوت می‌کند به محل سومی جهت جلسه،- چون نه ایشان می خواست بیاید وزارت نه آقای اژه‌ای برود منزل ایشان- وقتی که موسوی را دعوت می‌کند که در جایی بیاید آنطور که آقای اژه‌ای نقل می‌کنند به آقای اژه‌ای می‌گویند که ایشان فرصت ندارند و یا خواب هستند یا موقع خوابشان است… می‌‌بینید آنقدر توهّم رئیس‌جمهور شدن داشت که به وزیر اطلاعات می‌گوید وقت خوابم است! من دیدم فضای ذهنی این‌ها فضای بیانیه خواندن است و قصد تحریک بیشتر مردم را دارند و حتماً صداوسیما نباید و نمی‌توانست به این کار کمک کند چون بعداً اتفاقات دیگری که می افتاد و کشته ها و تلفات بیشتر می‌شد عامل اصلی اش صداوسیما می‌شد”.

به گفته ضرغامی “آقای موسوی با رفتارش نشان داد مرکز ثقل فتنه است، البته بدون تردید اصل طراحی و مدیریت فتنه دست استکبار جهانی بود، اما ثقل فتنه یا راس فتنه در داخل آقای موسوی بود”.

علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ هم در سخنرانی پیش از خطبه‌های خود در نمازجمعه٬ چنین درباره جنبش سبز سخن گفت: “فتنه ۸۸ زیبنده نظام نبود. و زیبنده نبود کسانی که یار امام(ره) را یدک می‌کشیدند در برابر حاکمیت بایستند. یک شباهت بین فتنه ۸۸ با فتنه جمل است. هردو با تهمت شروع می‌شود؛ تهمت به امیرالمومنین(ع) درمورد قتل عثمان؛ تقدس گرایی هم از شباهت هایی بود که در دو فتنه موجود بود –در زمان جمل شتر همسر پیامبر را قداست بخشیدند و پشکل شتر را برمی‌داشتند و می‌گفتند این پشکل بوی مشک می‌دهد- در فتنه ۸۸ هم رنگ سبز را تقدس بخشیدند. در فتنه جمل هم در برابر حاکمیت اردوکشی کردند. طیف بندی خواص هم در فتنه جمل موجود بود. عبرت آموزی مصونیت آور است. نباید این حوادث تکرار شوند. همه دلسوزان نظام باید توجه کنند”.

مواضع اخیر اصول‌گرایان درباره اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به دلیل نزدیک شدن به سال‌روز نهم دی ماه است. پس از حضور معترضان در روز عاشورای سال ۸۸ - برابر با ششم دی ماه - تظاهراتی انجام شد که با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد و برخی معترضان کشته شدند. در فیلم‌هایی که از اعتراض‌های آن روز منتشر شد٬ نشان می‌داد که ماشین نیروی انتظامی از روی معترضان رد شده است. به دلیل این مساله٬ برخی معترضان جان باختند.

از دیگر جان‌باختگان آن روز می‌توان به علی موسوی٬ خواهرزاده میرحسین موسوی هم اشاره کرد که به گفته اعضای خانواده‌اش٬ با شناسایی قبلی٬‌ کشته شد.

چند روز پس از این اعتراض‌ها٬ تظاهراتی در تهران و سراسر کشور برگزار شد. این راه‌پیمایی که توسط حامیان حکومت برگزار شد٬ آن‌ها خواستار برخورد و محاکمه با موسوی و کروبی شده بودند. مسوولان جمهوری‌اسلامی از این روز با عنوان “حماسه ۹ دی” نام می‌برند.

اکنون حزب موتلفه اسلامی به مناسبت فرارسیدن سال روز این راه‌پیمایی٬ در بیانیه‌ای نوشته است: “فتنه‌گران بااصل نظام و اسلامیت نظام مخالف بودند و شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» در روز عاشورای ۸۸ و حمله به دستجات مذهبی و هیئت‌ها و آتش کشیدن مسجد، ماهیت واقعی خود را نشان دادند. لذا باید مراقب باز تولید فتنه باشیم. سران فتنه به دلیل ارتکاب جرم محاربه باید محاکمه شوند و به اشد مجازات محکوم گردند”.

از سوی دیگر رضا اکرمی٬ رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری٬ نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری نسیم٬ چنین درباره اعتراض‌های سال ۸۸ سخن گفته است: “هر آنچه اردوکشی، فتنه، آتش سوزی و مخالفت بود و آنچه در روز عاشورا رخ داد؛ عکس امام (ره) را پاره کردند٬ من این مسئله را صد در صد محکوم می‌کنم، این مخالفت را از همان روز اول نیز اعلام کردم و حرف امروز من نیست”.