رودست خوردن اصلاح‌طلبان، ابقای قالیباف

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ریاست شورا را گرفتند و شهرداری را دادند

اصلاح‌طلبان پس از در اختیار گرفتن ریاست شورا، با اعتماد به نفس پا به جلسه دوم چهارمین دوره شورای شهر تهران گذاشتند. آنها مطمئن از اضافه شدن آرای سه ورزشکار شورا، محسن هاشمی را در کسوت شهرداری می‌دیدند. اما وقتی رای‌گیری ۱۵ بر ۱۵ مساوی شد و یک نفر رای ممتنع داد، حساسیت برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شورا به حداکثر رسید. در دور دوم رای‌گیری ورق برگشت و با رای دو عضو اصلاح‌طلب، قالیباف همچنان شهردار تهران باقی ماند. ترکیب نهایی آرا، ۱۶ رای برای قالیباف، ۱۴ رای به نفع هاشمی و یک رای مخدوش بود.

 

چه کسی رای سفید داد؟

اصولگرایان در روزهای اخیر سخت در تکاپو بودند تا مانع شهردار شدن محسن هاشمی شوند. بخشی از اصولگرایان حاضر در شورا، با اینکه در ابتدا مخالف شهردار شدن قالیباف بودند اما وقتی هاشمی به عنوان گزینه اصلاح‌طلبان معرفی شد، با حامیان شهردار مشهدی تهران به وحدتی تاکتیکی رسیدند. در مقابل اصلاح‌طلبان با اتکا به ۱۴ رای تضمین شده خود و امید به کسب آرای مستقل‌ها کوتاه نیامدند و برخی هشدارها مبنی بر پرهیز از دو قطبی کردن فضا را نادیده گرفتند. به این ترتیب صبح روز یکشنبه، ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۲ و در در دومین جلسه شورای شهر تهران، قالیباف و هاشمی خود را در معرض رای اعضای شورا گذاشتند.

این بار برخلاف ۱۰ سال گذشته، ریاست جلسه را احمد مسجدجامعی برعهده دارد اما او هم ادامه دهنده راه چمران است و جلسات روز یکشنبه، غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار می‌شود. خبرنگاران که امید داشتند این رسم برافتاده باشد، پشت در ماندند تا از همان ساعت ۹ صبح جو متشنج شود. حراست و خبرنگاران درگیری لفظی پیدا می‌کنند و تقی‌پور سخنگوی اصولگرای شورا خیال همه را راحت می‌کند؛ تا آخر امسال جلسات یک شنبه غیر علنی است. (عکس: 1، 2، 3)

محمد مهدی تندگویان، سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورا پیش از شروع جلسه، این شایعه را که اصلاح‌طلبان می‌خواهند جلسه به نتیجه نرسد و فعلا سرپرستی برای شهرداری انتخاب شود، تکذیب کرد. این طور به نظر می‌رسید که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان به انتخاب گزینه موردنظر خود اطمینان دارند.

جلسه از همان ابتدا پرتنش است و جرقه اول را پیرهادی، عضو اصولگرای شورا و مسئول بسیج شهرداری تهران می‌زند. او معترض است که چرا رضازاده را بین دو اصلاح‌طلب نشانده‌اند و می‌گوید که برخی دارند لابی می‌کنند. عباس جدیدی این اعتراضات را به خود می‌گیرد و پاسخ می‌دهد که من هم اصلاح طلب هستم و هم اصولگرا. او این روزها به دلیل رای دادن به مسجدجامعی در انتخاب رییس، به شدت از سوی اصولگرایان تحت فشار است و حتی “جهان‌نیوز” او را کاسب‌کار سطح پایین و ورزشکار دوپینگی نامیده است.

جالب اینکه علیرضا دبیر که در کنار پیرهادی نشسته، مدام در حال صحبت با تلفن است و از جای خود بلند می‌شود و با دیگران صحبت می‌کند، او پرجنب و جوش ترین مدافع قالیباف در این جلسه بود.

محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیداهای شهرداری تهران هرکدام ۳۰ دقیقه فرصت پیدا می‌کنند تا از برنامه‌های خود بگویند و با قرعه، نوبت اول به قالیباف می‌رسد. پس از آن نوبت به رای‌گیری می‌رسد اما دقیقا مانند سال ۸۶ که قالیباف در دور اول رای‌گیری با رسول خادم، ۷ بر ۷ مساوی شد، این بار هم با محسن هاشمی رای مساوی داشت؛ هرکدام ۱۵ رای.

گمانه‌زنی در مورد آن یک رای ممتنع بسیار صورت گرفته و حتی خبرنگاران در پایان جلسه این را از اعضای شورا پرسیده اند. نگاه‌ها معطوف به عباس شیبانی بود که در دادن رای سفید پرسابقه است اما گویا او به قالیباف رای داده است. از احمد دنیا مالی، عضو مشترک لیست‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پرسیدند که با خنده منکر و در نهایت همه نگاه‌ها به الهه راستگو معطوف شده است؛ عضو حزب اسلامی کار که در لیست اصلاح‌طلبان برای شورا قرار داشت و به عضویت هیات رئیسه شورا هم درآمده است.

 

رای رضازاده را خط زدند

قبل از رای‌گیری دوم از فرد رای سفید دهنده خواسته می‌شود تا رایش را اعلام کند که دوباره آرا مساوی نشود. اما این بار تغییر رای‌های دیگری هم در راه است. معاونان و مدیران شهرداری هم به خبرنگاران پیوسته‌اند و منتظر اعلام نتایج هستند، اما تعرفه کم آمده و یکی را فرستاده‌اند برای ۳۱ عضو شورا به اندازه کافی تعرفه بیاورد. هنوز نتایج رسمی اعلام نشده که خبرنگاران فارس با شادی فریاد می‌زنند “دکتر” شهردار شد. حتی وبسایت این خبرگزاری هم پیشاپیش به استقبال رفته و قبل از پایان رای‌گیری، قالیباف را شهردار تهران اعلام می‌کند.‌     

این بار ترکیب آرا، ۱۷ به ۱۴ به نفع قالیباف است، اما یک رای خط خوردگی دارد که ابتدا روی آن هاشمی نوشته شده اما سپس به قالیباف تغییر کرده است. این رای را مخدوش به حساب می آورند و نمی‌شمرند اما باز قالیباف ۱۶ به ۱۴ برنده است. اصلاح‌طلبان متحیرند و خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب هم دوباره سراغ موضوع منع قانونی انتخاب مجدد قالیباف می‌روند. اما اعضای شورا و خود محسن هاشمی موضوع را پایان یافته تلقی می کنند و به قالیباف تبریک می‌گویند. مدیران شهرداری هم با صلوات به استقبال رییس شان می‌روند.(عکس: 1، 2، 3)

ساعتی بعد از آن است که رسانه‌ها در پی این تغییر ترکیب آرا می‌گردند. اصلاح‌طلبان رودست خورده‌اند؛ آنها حساب کرده بودند که ۱۴ رایشان به همراه آرای جدیدی، ساعی و رضازاده، هاشمی را به شهرداری می‌رساند اما حساب الهه راستگو را نکرده بودند که دور اول رای سفید و در دور دوم به قالیباف رای داده است. احمد دنیامالی از مدیران سابق شهرداری هم برخلاف تصمیم اصلاح‌طلبان، روی مدیر سابقش نظر دارد و هر دوبار به او رای می‌دهد. تا اینجا دو رای از اصلاح‌طلبان کم شده، شاید آنها هنوز می‌توانستد به آرای سه ورزشکار شورا امیدوار باشند اما پیرهادی، برگه رای رضازاده را از او می‌گیرد و با خط زدن روی هاشمی، می‌نویسد قالیباف! این عضو اصولگرای شورا در گفت‌وگو با فارس، از “منش پهلوانی” رضازاده تقدیر کرد و گفت: “حسین رضازاده همانند آن زمانی که در مسابقات حضور پیدا می‌کرد در جلسه شورای شهر نیز همانند یک قهرمان با منش پهلوانی به محمدباقر قالیباف رأی داد.”

 

راستگو، راست نگفت؟

چرخش عجیب الهه راستگو هم با واکنش شدید برخی وبسایت‌های اصلاح‌طلبان مواجه می‌شود. وبسایت “سلام‌ نو” نوشته است: “برادر الهه راستگو، خود یکی از پیمانکاران تبلیغاتی شهرداری تهران است که از طریق قراردادهای مالی سنگینی که با قالیباف دارد، سود هنگفتی نصیبش می‌شود. اکنون در بین ناظرین و فعالین سیاسی اصلاح طلب، این شبهه به وجود آمده که چه ارتباطی بین مناسبات مالی برادر راستگو و رای مشکوک وی وجود دارد؟ آن برگه رایی که در دست الهه راستگو قرار داشت، امانت مردم تهران بود که به ایشان سپرده شده بود. قطعا خانم راستگو وقتی با ادعای اصلاح طلبی و قرارگرفتن در لیست اصلاحات، رای مردم را گرفته و وارد شورای شهر شده است، حق ندارد که به گزینه اصولگرایان رای دهد.”

خبرگزاری تدبیر هم معتقد است: “الهه راستگو مصداق بارز خیانت سیاسی و زیرآبی رفتن تشکیلاتی است. اگر نام او در فهرست اصلاح طلبان نبود همچون دفعات قبل امکان نداشت در انتخابات موفق شود و به شورای شهر تهران راه یابد […] آیا شهروندان اصلاح طلب تهران که با اعتماد به سران اصلاحات رای خود به نام این خانم به صندوق انداخته اند حق دارند صدای اعتراض خود را بلند کنند؟ اصلا به کدام مرجع باید اعتراض کرد؟ آقای احمد مسجد جامعی سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات[…] حاضر است پاسخگوی سئوال رای دهندگان تهرانی باشد که به نام ایشان در صدر فهرست اصلاح طلبان اعتماد کردند؟”

محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورا هم می‌گوید: “آقای دنیامالی و خانم راستگو به آقای قالیباف رای دادند و بنده ذهنیتم این است که دیگر این دوستان در فراکسیون اصلاح طلبان باقی نخواهند ماند. هنوز مشخص نیست به چه دلیل این کار انجام داده‌اند. حتما یا به این موضوع اعتقاد داشته اند یا منافع خاصی را دنبال می کردند. چون خانم راستگو بارها گفته بود که رایش به آقای مهندس هاشمی است و حتی مصاحبه ای هم در زمینه انجام داده بود و در جلسات ما هم بارها به این امر تاکید کرده بود. حال چه اتفاقی افتاده که این دو به آقای قالیباف رای دادند، قابل بررسی است.”

دنیامالی اما از رای خود دفاع می‌کند و می‌گوید: “مگر قرار است هر کسی با لیست اصلاح طلبان به شورا آمد، به کاندیدای آنها رای بدهد؟” او خواستار این شده که قالیباف معاونت حمل و نقل و ترافیک را به هاشمی بسپارد.

 

هاشمی دوباره در شهرداری؟

محسن هاشمی و محمدباقر قالیباف که پیش از این نیز سابقه همکاری در شهرداری را داشتند، در حین و پس از جلسه شورا به یکدیگر اظهار لطف فراوان کردند، تا جایی که هاشمی، شهردار را پیشکسوت خود نامید و گفت: “قالیباف باعث شد تا من در رقابت شهرداری شرکت کنم. او زمانی که من مدیرعامل مترو بودم معتقد بود باید در پست های بالاتر فعالیت کنم و خواهان این بود که در انتخابات شورای شهر و شهرداری حاضر شوم.”

قالیباف هم متقابلا با بیان اینکه “آقای هاشمی از دوستان و همکاران خوب من هستند و همین حالا نیز به عنوان یک عضو شهرداری به ما کمک می‌کنند” عنوان کرد: “این رقابت‌ها بسیار زیباست و خارج از حرف‌هایی که گفته می‌شود رابطه دوستانه و کاری من و آقای هاشمی هیچ مشکلی ندارد و حتی وقتی وی می‌خواست برای نامزدی شهرداری اعلام موضع کند پیش من آمد و از من اجازه خواست اما من گفتم که اشکالی ندارد و باید رقابت وجود داشته باشد.”