اعتراف به مشارکت در سرکوب مردم سوریه

نویسنده
شیرین کریمی

» جانشین فرمانده سپاه قدس اعلام کرد

با گذشت شش فصل از سرکوب خونبار شهروندان سوریه توسط دولت بعث بشار اسد، یک مقام عالی رتبه سپاه قدس دیروز در گفتگو با یک خبرگزاری رسمی داخلی تایید کرد که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در ناآرامی های سوریه به طور فیزیکی و غیر فیزیکی نقش آفرینی کرده اند؛سخنانی که بعد از مدتی کوتاهی به سایت های دیگر راه یافت اما سپس حذف شد.جانشین فرمانده سپاه قدس در حالی به حضور نیروهای این سپاه در حوادث سوریه اذعان کرده که در دو سال گذشته مقام های وزارت خارجه تهران و دمشق پی در پی دخالت جمهوری اسلامی در سرکوب های مردم سوریه را رد کرده بودند.

شانزده ماه پس از آغاز خیزش شهروندان سوریه و سرکوب خونین آن ها توسط دولت بشار اسد، جانشین فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی دیروز سرانجام اذعان کرد نیروهای فرامرزی سپاه در وقایع سوریه حضور فیزیکی داشته و دارند. سردار اسماعیل فانی، جانشین سردار قاسم سلیمانی دیروز به خبرگزاری ایسنا گفت: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.”

این نخستین بار است که یک مقام نظامی یا سیاسی در جمهوری اسلامی صراحتا مشارکت در کشتار شهروندان سوریه را تایید می کند. جانشین فرمانده سپاه قدس گفته است اگر نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه نمی بودند “کشتار چندین برابر” شده بود.

 

حذف خبر از خروجی ایسنا

این خبر بعداز ظهر روز یکشنبه در سرویس سیاسی خبرگزاری دانشجویان منتشر شد. اما لحظاتی بعد به دلایلی که ایسنا در مورد آن توضیحی نداده از روی سایت برداشته شد. با این حال کاربران اینترنت قادر هستند با تایپ واژگان کلیدی + ISNA.ir هنوز تیتر آن را در گوگل پیدا کنند.

جانشین قاسم سلیمانی در گفتگوی خود با ایسنا دولت بشار اسد را “جغرافیای مقاومت” خوانده و متذکر شده است: “علت فشارهای آمریکا و اسرائیل به این دلیل است که دیدند تصرف آن امکان پذیر نیست.”

 

قتل عام کودکان در حوله

این اظهارات دو روز پس از آن مطرح می شود که ارتش سوریه دست به قتل عامی بی رحمانه در شهر حوله زده است. در حمام خون تازه ای که نظامیان و شبه نظامیان وفادار بشار اسد به راه انداختند دست کم 90 نفر از شهروندان سوری کشته شده اند. در میان کشته شدگان، اجساد 33 کودک زیر ده سال وغرق در خون پیدا شده است. به گفته مخالفان برخی از کشته شدگان در گلوله باران ارتشی ها از پای در آمده و تعدادی دیگر توسط توسط نیروهای شبه نظامی وابسته به حزب بعث اعدام شده اند.

این نیروهای شبه نظامی “الشبیحه” خوانده می شوند و به گفته ناظران عملکرد آنان شبیه شیوه های برخورد شبه نظامیان “بسیج و حزب الله” در جریان سرکوب خیابانی جنبش سبز پس از انتخابات سال 88 است. این نیروهای شبه نظامی هم 14 اردیبهشت امسال به خوابگاه دانشجویان در شهر حلب در شمال سوریه هجوم بردند و دست کم چهار دانشجو را به طرزی خونین کشتند؛ اتفاقی که یادآور شبیخون شبه نظامیان وابسته به سپاه به کوی دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد 1388 است.از همین روناظران می گویند با توجه به اینکه سپاه سرکوب جنبش سبز را تا حد زیادی به شبه نظامیان واگذار کرده بود، تجربیات ناشی از آن را به نیروهای “الشبیحه” منتقل کرده است.

اسماعیل فانی دیروز پس از مطرح کردن گزاره “تا وقتی در سوریه نبودیم…” توضیحی نداده است که آغاز حضور سپاه قدس در سوریه به چه زمانی باز می گردد.

 

آیت الله خامنه ای: صریح می گوییم

دخالت سپاه قدس در ناآرامی های سوریه چهار ماه پس از آن فاش می شود که آیت الله خامنه ای 14 بهمن سال گذشته از تریبون نماز جمعه گفته بود: “ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح میگوئیم.”

 اواخر ماه فروردین هم سخنگوی وزارت خارجه حضور سپاه در سوریه را به شدت رد کرده و گفته بود :“صحت ندارد، ما از ثبات در سوریه حمایت می کنیم.”

این در حالی است که از همان هفته های نخست آغاز سرکوب مردم سوریه در اواخر سال 89، مخالفان و غرب از دخالت سپاه در سرکوب ها خبر داده بودند.

بهمن سال گذشته نیز که فواره خون در شهرهای مختلف سوریه بالا گرفته بود، امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه در یک نشست خبری در سفارت جمهوری اسلامی در دمشق پایتخت سوریه، در پاسخ به سئوالی درباره حضور سپاه قدس در سوریه برای مقابله با مخالفان گفته بود: “این موضوع را به شدت رد و هر گونه حضور و فعالیت نظامیان ایرانی در سوریه را تکذیب می کنیم. ایران به عدم دخالت در مسائل داخلی سوریه، پایبند است ولی در عین حال به ارائه حمایت های سیاسی و اقتصادی از سوریه، ادامه می دهد.”

 

کمک های جمهوری اسلامی به اسد

اسنفند سال 90 جان وریک و لیزی اسلای – نویسندگان روزنامه واشنگتن پست - با سه تن از مقامات رسمی ایالات متحده مصاحبه کرده و آن ها گفته بودند جمهوری اسلامی پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی گسترده ای از ارتش سوریه کرده است؛ پشتیبانی ای که هفته پیش از آن باعث خونریزی گسترده ای در حمص سوریه شده بود. در آن مقاله آمده بود :“ایران کمک هایش را به سوریه بیشتر کرده و این کمک ها روز به روز بیشتر در جهت کشتار متمرکز می شود.”

بر اساس آن مقاله نیروهای اپوزیسیون سوریه به سازمان اطلاعاتی ایالات متحده گزارش داده بودند که جمهوری اسلامی نقش مهمی در سرکوب شهروندان سوری ایفا کرده است.

همزمان با آغاز بهار عربی در شمال آفریقا، سوریه نیز یکی از کشورهایی بود که شهروندانش در اعتراض به نبود دموکراسی، علیه دولت بشار اسد دست به تظاهرات خیابانی زدند؛ تظاهراتی که بیش از یک سال است با سرکوب خونبار ارتش وفادار به حکومت روبروست.

آیت الله خامنه ای با وجودی که تمامی قیام هادر کشورهای عربی برای سرنگونی دیکتاتورها را تایید کرده، اعتراضات مردمی در سوریه را که مهم ترین متحد جمهوری اسلامی در خاورمیانه است بر نمی تابد. وی تابستان گذشته خیزش شهروندان سوریه را “انحرافی” خواند و آن را در رسته قیام هایی که وی “بیداری اسلامی” می خواند قرار نداد.

 سوریه کشوری با جمعیتی بیش از 22 میلیون نفر است که حدود 90 درصد آن مسلمان اند و در حالی که سنی ها 74 درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند، قدرت سیاسی و نظامی به طور مطلق در دست شیعیان علوی این کشور است که با 13 درصد جمعیت، “جمهوری عربی سوریه” را اداره می کنند. جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب روابط استراتژیکی با حافظ اسد و اینک پسر وی بشار اسد داشته است.

اپوزیسیون سوریه به همراه سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده گزارش هایی متعددی منتشر کرده اند که سپاه قدس – واحد عملیات های برون مرزی سپاه پاسداران - به ارتش سوریه برای چگونگی سرکوب معترضان و نبردهای خیابانی یاری رسانده است. این اقدامات باعث شد که آذر ماه سال گذشته هفت ایرانی در این کشور ربوده شدند. ربایندگان که گفته می شود به نیروهای مخالف اسد تعلق دارند بازداشت شدگان را وابسته به سپاه قدس و در خدمت نیروهای امنیتی دولت سوریه معرفی کردند.

اوایل زمستان پارسال نیز گزارش های تایید نشده حاکی از سفر یکی از نزدیکان قاسم سلیمانی به نام “حاج محمد فرد” و از فرماندهان ارشد سپاه قدس به سوریه بود.
براساس این گزارش ها حاج محمدفرد با هماهنگی آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و ماهر الاسد برادر وی برای بررسی چگونگی مقابله با مخالفان و جلوگیری از سرنگونی رژیم به سوریه اعزام شده بود.

گفته می شود حاج محمد فرد در دهه هشتاد فعالیت های نظامی گسترده ای در جنگ داخلی لبنان داشته است. همزمان در آخرین روزهای ماه گذشته مقامات نظامی ارتش جمهوری اسلامی ادعا کردند ناوی را به مدیترانه اعزام کرده اند؛ امری که از سوی ناظران به عنوان پیام تهران برای حمایت نظامی از سوریه در صورت حمله نظامی غرب به این دمشق تعبیر شد.

جمهوری اسلامی و سوریه پیمان دفاعی مشترک امضا کرده اند و در همین راستا اواخر سال گذشته احمد وحیدی، وزیر دفاع، سوریه را به عنوان “خط مقدم جبهه” توصیف کرده و گفته بود جمهوری اسلامی تسلیم “استکبار جهانی” نمی شود و با ایجاد یک “لبنان دوم” مبارزه می کند.

 

قاسم سلیمانی، “نخبه شرور”

بهمن ماه نیز سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، که ناظران وی را مسئول “صدور انقلاب اسلامی” می دانند از دمشق دیدار کرد تا بر حمایت از اسد تاکید کند. در آن زمان منابع لبنانی گفتند نیروی قدس دو واحد از حزب الله لبنان را تجهیز کرده است تا در سوریه دخالت و اسد را در سرکوب مخالفان یاری کنند.

وال استریت ژورنال در مقاله ای که دو ماه پیش منتشر کرد به نقل از ریچارد کلارک – مقام سابق اطلاعاتی ایالات متحده – فرمانده سپاه قدس را چنین توصیف کرد: “من سلیمانی را بعنوان یک نخبه شرور می‌دانم که پشت تمامی فعالیت‌هایی است که سپاه قدس انجام داده است و در پشت تمامی عملیات‌های گسترش نفوذ ایران نیز قرار دارد.”

 

نقش حزب الله لبنان و جیش المهدی

بر اساس گزارش ها جمهوری اسلامی به غیر از کمک های مستقیم به سوریه، همچنین از طریق جنبش شبه نظامی “حزب الله” لبنان نیز در خونریزی های سوریه نقش آفرینی می کند. حزب الله که مهمترین حزب سیاسی شیعه در لبنان محسوب می شود در دهه هشتاد و در زمان جنگ داخلی لبنان توسط سپاه جمهوری اسلامی بنا نهاده شد. این حزب یک شاخه شبه نظامی هم دارد که ناظران آن را قدرتمند تر از ارتش لبنان می دانند.

همزمان گفته می شود جمهوری اسلامی از طریق مقتدا صدر ـ روحانی تندرو شیعه در عراق ـ نیز کوشش کرده است سرکوب شهروندان سوری را گسترش دهد. مقتدا صدر که به جمهوری اسلامی نزدیک است رهبر نیروهای شبه نظامی “جیش المهدی” است. وی البته اسفند پارسال هرگونه دخالت جیش المهدی در امور داخلی سوریه را انکار و تأکید کرده بود که در امور دیگران دخالت نمی‌کند و علاقه‌ای هم به این دخالت ندارد.

او در پاسخ به سؤال یکی از هوادارانش درباره اظهارات سخنگوی “ارتش آزاد سوریه” درباره حمایت جیش المهدی از حکومت سوریه خاطرنشان کرده بود: “اگر می‌خواستیم چنین کنیم تردید نمی‌کردیم و در آن صورت وضعیت سوریه این‌گونه نمی‌بود.”

صدر در عین حال از سخنگوی ارتش آزاد سوریه خواسته بود که از خدا بترسد و سخن شایسته بگوید.