اثر شعارها روی خانه سینما باقی ست

حامد احمدی
حامد احمدی

» تکلیف بازگشایی هنوز روشن نیست

وقتی فرهاد توحیدی،رئیس خانه سینما برای ملاقات یکی از کارگردانان سینمای ایران که بعد از سکته‌ مغزی دوران نقاهت را می‌گذراند، رفت، در کنار گل و شیرینی، یک خبر هم همراه برد: بازگشایی خانه‌ سینما. حکم بازگشایی هم دست او بود؛هر چند هنوز دستخط انصار حزب الله که خبرگزاری فارس آن‌ها را “اهالی فرهنگ و هنر” می خواند، روی دیوارهای این خانه هست و دبیر شورای فرهنگ عمومی هم می گوید:حکم انحلال قطعی ست.

دیوان عدالت اداری، روز پنجشنبه حکم انحلال خانه‌ سینما را که بعد از یک درگیری مفصل و کش‌دار، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده بود نقض کرد و رای به بازگشایی دوباره‌ آن داد. پی‌گیران اخبار روز سینمای ایران اما خوب می‌دانستند، داستان به این ساد‌گی و با نقض یک حکم به آخر نمی‌رسد. با اینکه اس‌ام‌اس‌ها رد و بدل و تبریک‌ها فرستاده می‌شد، نگرانی‌ هم در چشم‌ها موج می‌زد. همه منتظر بودند این روند قانونی جایی به بن‌بست بخورد؛ انتظاری که البته طولانی هم نشد.

دو روز بعد از نقض حکم، منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی در مصاحبه‌ای که توسط خبرگزاری‌های دولتی و حکومتی منتشر شد، اعلام کرد که رای انحلال خانه‌ سینما قطعی‌ست و هیچ نهادی قدرت نقض‌ آن را ندارد. تمام درگیری پردامنه‌ سال گذشته هم توسط واعظی شورای فرهنگ عمومی در یک چیز خلاصه شد: بی‌توجهی خانه‌ سینما به مصوبات این شورا. واعظی که پیش از این و در دوران ریاست اش بر فرهنگسراها “کارکنان سازمان و مردم تهران شاهد دعواهای جنجال برانگیز” او بودند و حتی کارش به اشغال یکی از فرهنگسراها هم کشیده بود، اظهار کرد: “اساسنامه خانه سینما در سال‌های حدود 72 یا 73 به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده است در همان اساسنامه مصوب شده در شورا، بندی لحاظ شده است که هر نوع تغییری در اساسنامه باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد. درچند نوبت هیات مدیره خانه سینما اقدام به تغییراتی در مواد این اساسنامه کردند اما پیشنهادات خودشان را برای تصویب شورای فرهنگ عمومی ارایه ندادند.”

به این ترتیب خانه‌ سینما بدون اینکه فرصت جشن گرفتن بازگشایی مجدد را داشته باشد، دوباره حکم تعطیلی را مقابل خود می‌بیند.شورای فرهنگ عمومی که خود را متولی و بالادست خانه‌ سینما می‌داند، با ادعای حمایت از هنرمندان و سینماگران روی حکم انحلال پافشاری می‌کند.

به نظر می رسدمصاحبه‌ حجت‌الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری با خبرگزاری حکومتی فارس هم تاییدی بر نظر شورای فرهنگ عمومی باشد؛ مصاحبه‌ای که در آن منتظری نقض شدن حکم انحلال و در عین حال نقض نشدن آن را این‌گونه توضیح داده است: “انحلال خانه‌سینما در دو مرجع صورت گرفته است، یکی وزارت ارشاد و دیگری شورای فرهنگ عمومی. دیوان حکم وزارت ارشاد را نقض کرده اما اگر حکم شورای فرهنگ عمومی کشور قطعی باشد انحلال هنوز پابرجا است.”

بعد از این دو مصاحبه‌ بود که در حالی که جمال خندان‌کوچکی، وکیل خانه‌ سینما مفاد و موارد قانونی را توضیح می‌داد و شورای فرهنگ عمومی را فاقد صلاحیت می‌دانست و فرهاد توحیدی از ادامه‌ فعالیت خانه‌ سینما حرف می‌زد،جلو خانه‌ سینما غلغله‌ شد. جمعی با داشتن پلاکاردهایی در دست جلو خانه سینما تجمع و با بازگشایی آن مخالفت کردند؛ جمعی که خبرگزاری فارس آن‌ها را “اهالی فرهنگ و هنر” خواند اما دیگر رسانه هاآنها را “لباس شخصی”هایی معرفی کردند که به رهبری فردی به نام سهیل کریمی،از اعضای سابق انصار حزب الله، جمع شده بودند تا بگویند: “اگر دیوان عدالت اداری و قوه قضاییه این کار را ادامه دهند و به این خانه به ظاهر سینما اجازه فعالیت دهند.تجمعات خود را در مقابل آن ها ادامه خواهیم داد.”

این عناصر حزب اللهی البته در حد سخنرانی هم متوقف نماندند و در و دیوار خانه‌ سینما را با شعارهایشان و اسپری سیاه بی‌نصیب نگذاشتند تا نشان دهند این مرکز صنفی نمی تواند بار دیگر در آرامش به فعالیت ادامه بدهد.هر چند فرهاد توحیدی در مصاحبه ای که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده گفته: “حکم دست ماست و فعالیت خانه سینما از سر گرفته خواهد شد.”

 توحیدی حتی درباره جشن سالانه خانه سینما هم حرف زده و اظهار امیدواری کرده مشکل و سدی سر راه فعالیت خانه سینما نباشد.

کارگردان سینما هنوز روی تخت بیمارستان با بیماری‌اش دست و پنجه نرم می‌کند. انگار خبرهای خوش‌ زودگذر و برای دل‌خوشی‌ست. کمی آن‌ورتر، جلو خانه‌ سینما، حقیقت خشن و عریان ایستاده است: گروهی از افرادی که خود رادانشجو می نامندولی می توانند به وزیر ارشاد بگویند: ما هشدار می دهیم…