توصیه به جنتی: کناره گیری کنید

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش به خطبه های امام جمعه موقت تهران

سخنان اخیر آیت الله جنتی در نمازجمعه تهران که پادشاه درگذشته عربستان را “قارون” خواند و همزمان به مردم تکلیف کرد که برای حفظ نظام، در روز تنها یک وعده غذا بخورند، واکنش گسترده ای در داخل و خارج کشور پی داشته است.تا آنجا که به او توصیه شده “استعفا کند و این تریبون مهم را به افراد دیگری واگذار کند.”

فردای روز نمازجمعه، سایت عصر ایران، نزدیک به دولت ، در مطلبی نوشت: “گیریم که جناب آقای جنتی، شخصاً از درگذشت ملک عبدالله، خوشحال هم شده باشد، آیا باید این را در تریبون نماز جمعه فریاد بزند و برای کشور هزینه درست کند؟!آیا اگر یک مقام ایرانی و مثلاً خود آیت الله جنتی -ـ که عمرشان دراز باد -ـ از دنیا برود، آیا مؤدبانه و انسانی خواهد بود که در خطبه های نماز جمعه عربستان، این موضوع را تبریک بگویند؟! آیا در شرایطی که ۱۲ ماه سال، زائران ایرانی در عربستان هستند، درست است که یک مقام ایرانی درگذشت شخص اول عربستان را تبریک بگوید، او را «قارون» بنامد و با جریحه دار کردن احساسات سعودی ها، کینه های ضد ایرانی شان را شعله ور کند تا هزینه و تاوانش را حاجیان ایرانی بپردازند؟! آیت الله جوادی آملی هفته پیش در این باره چنین گفته است: “ابراز شادی در مرگ افراد، چه ضرورتی دارد؟ این رفتار نه واجب است و نه مستحب؛ برای چه باید عواطف یک عده را جریحه دار کرد؟ علی الخصوص که حجاج ما برای انجام فریضه حج باید به این کشور سفر کنند”. اگر عده ای در سیاست خارجی، کمک حال کشور نیستند و دستی نمی گیرند، چرا باید سنگ اندازی کنند؟! آیا آیت الله جنتی که سکان انتخابات کشور در دستان اوست و درباره هزاران کاندیدای مجلس و ریاست جمهوری تصمیم می گیرد که کدام شان صلاحیت دارد و کدام شان ندارد و به خاطر این منصب فوق العاده حساس، باید بسیار «باتدبیر» باشد، این موضوع ساده را متوجه نیست که چنین سخنانی به ضرر کشور است؟از همه این ها گذشته، مگر با مرگ ملک عبدالله، فردی بهتر از او بر سر کار آمده است؟ عبدالله که میانه رو بود رفت و سلمان که به محافظه کاری شهره است، جای او آمد و در این بین، هیچ اتفاق مثبتی نه برای ایران رخ داد و نه برای شیعه. این جای تبریک دارد؟! آیا آب به آسیاب دشمن ریختن و خلاف منافع نظام عمل کردن، تنها از رسانه ها سر می زند که مستوجب برخورد هستند یا مقامات کشور نیز اگر چنین کنند، باید پاسخگو باشند؟! اگر آیت الله جنتی، به هر دلیلی از جمله کهولت سن، نمی تواند آن طور که شایسته است خطبه بگوید، -ضمن احترام- صلاح ایشان و جامعه در آن است که استعفا کند و این تریبون مهم را به افراد دیگری بسپارد”.

محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در مطلبی با عنوان«سخنی از سرپند با خطیب جمعه تهران» که در روزنامه شرق چاپ شد،تاکید کرد که«اظهار خرسندی ازمرگ پادشاه سعودی و تبریک به مسلمانان که اکثرا از اهل سنت هستند،باهیچ عقل و منطقی قابل توجیه نیست.»

حالا با گذشت چند روز از این اظهارات، کار به واکنش امارات متحده عربی و شورای همکاری خلیج فارس رسیده تا پیش بینی سایت عصر ایران درست از آب درآید.

سایت های داخلی از جمله فرارو نوشته اند: “عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس توهین دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران را به ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی محکوم کرد.شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود همچنین از مقامات ایرانی خواست جلوی این گونه اقدامات و رفتارها را بگیرند. در بیانیه دبیر شورای همکاری آمده است که توهین جنتی به ملک عبدالله در خطبه های نماز جمعه تهران اقدامی غیرمسؤولانه وغیرقابل پذیرش است. دبیر شورای همکاری خلیج فارس همچینن مقامات ایرانی را به «احترام مبانی حسن همجواری» فراخواند و از آنها خواست جلوی «اقدامات بیهوده و غیرمسؤولانه» را بگیرند و از این رفتارهای بیهوده دوری کنند رفتارهایی که به ایجاد روابط همسایگی براساس احترام متبادل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر کمک نمی کند. شش کشور جنوب خلیج فارس شامل کویت، قطر، بحرین، عربستان سعودی، عمان و امارات عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند”.

براساس خبری دیگر امارات هم سخنان جنتی در مورد درگذشت ملک عبدالله را محکوم کرده است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به تبریک درگذشت ملک عبدالله توسط جنتی گفته است: “حمله احمد جنتی خطیب جمعه تهران علیه فقید مرحوم ملک عبدالله بن عبدالعزیز و زندگی وی، همه ما را مورد هدف قرار داد و باعث ایجاد گره در روابط ایران با کشورهای عربی می شود. این چه اقدامی است که از منبرها برای انتشار تفکرات فرقه ای سوء استفاده می شود و به حرمت مرده تجاوز می شود و در امور داخلی کشورها، دخالت می کنند… اگر سخن خیری نمی گویی سکوت کن”.

او که یک هفته قبل، مخالفان با ادامه حصر رهبران جنبش اعتراضی را “عوضی” خطاب کرده بود، در اظهارات اخیر خود نیز به مردم توصیه کرده برای حفظ نظام حتی وعده های غذایی خود را به یک وعده کاهش دهند اما اعتراض نکنند؛ نکته ای که در اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی هم بازتاب داشته و او دیروز بدون نام بردن از جنتی گفته است: “طرفدار این نیستیم که مردم یک وعده غذا بخورند و این حرف سخن خوبی نیست. حتی امام راحل در زمان جنگ چنین حرفی به زبان نیاورد”.

 واکنش جهانگیری پس از آن بود که کاربران شبکه های اجتماعی به اظهارات اخیر جنتی واکنش نشان داده و به وی توصیه کرده اند به جای دستور به مردم برای ریاضت اقتصادی بیشتر، دست از حمایت از غارتگران و مفسدان اقتصادی بر دارد.