جرم: اصلاح طلبی و فعالیت سیاسی

نویسنده

» مدارا با خارجی ها و بازداشت و احکام سنگین برای ایرانی ها

در حالی بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی و صدور احکام سنگین برای این فعالان همچنان ادامه دارد که مسولان دستگاه قضایی همچنان از اطلاع رسانی درباره بازداشت شدگان خودداری می کنند. این درحالیست که نگرانی ها درباره وضعیت این بازداشت شدگان به شدت بالا گرفته و افکار عمومی و خانواده های زندانیان به شدت نگران وضعیت عزیزان دربند خود هستند.

دکتر یدالله اسلامی( رئیس مجمع نمایندگان ادوارد مجلس)،  مصطفی دهقان (روزنامه نگار) و محمد رضا احمدی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه چمران اهواز، تازه ترین فعالان سیاسی و دانشجویی بازداشت شده هستند که از محل نگهداری، اتهامات و وضعیت آنها همچون سایر بازداشت شده های بعد از روز عاشورا خبری در دست نیست. علیزاده طباطبایی نیز اعلام کرده است که با وجود  گذشت ده روز از بازداشت، از محل نگهداری علی عرب مازار، محمدجواد مظفر،علی حکمت و محمد معین هیچ اطلاعی در دست نیست.

مهدی فروزنده پور، مسوول دفتر مهندس میرحسین موسوی نیز پس ازگذشت 6 روز از بازداشت در تماسی کوتاه با خانواده اش گفته است که نمیداند اتهاماتش چیست؟

براساس گزارش سایت کلمه، پیگیری های خانواده  و وکیل مدافع مهدی فروزنده پور برای مطلع شدن از اتهامات او هنوزنتیجه ای نداده  و  همچنان کسی نمی داند او به چه  اتهامی  در زندان است. این امر درباره دکتر علیرضا بهشتی نیز صدق میکند. هیچ جرم قضایی در پرونده فرزند آیت الله بهشتی تعریف نشده است و همسر دکتر بهشتی با ابراز نگرانی از وضعیت این فعال سیاسی خبرداده است که در این مدت حتی وکلای وی نیز اجازه ملاقات با او را نداشته اند.

 

سه سال حبس قطعی برای محمدرضا نوربخش

حکم  محمدرضا نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس قطعی تغییر یافت.

محمدرضا نوربخش، سردبیر روزنامه فرهیختگان و عضو ارشد شورای سردبیری سایت جمهوریت که از روز ۱۳ مرداد در بازداشت به سر می برد در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس قطعی تغییر یافت.

گفته می شود دو سال از این محکومیت سه ساله به دلیل شرکت وی در راهپیمایی آرام چند میلیون نفری معترضان به نتیجه انتخابات در روز 25 خرداد است. این در حالیست که براساس اصل27 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل اجتماعات و راهپیماییها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است.

دادستان تهران خبر از آزادی کاردار سفارت سوئیس و خبرنگار سوری تلویزیون دوبی که در روز عاشورا بازداشت شده بودند داد و با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده آذر منصوری، معاون سیاسی حزب مشارکت تاکید کرد: پرونده این متهمه با صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و به اتهامات نامبرده در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

 

ضرب و شتم مهدی محمودیان

مهدی محمودیان، عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت که به دلیل بیماری کلیوی نسبت به محدودیت استفاده از سرویس بهداشتی در زندان اوین اعتراض کرده بود، مورد ضرب و شتم مسئولان زندان قرار گرفت.

به گزارش نوروز، محمودیان هفته گذشته نسبت به استفاده ۶ ساعت یکبار از سرویس بهداشتی اعتراض کرده بود، که مسئولان پس از ضرب و شتم وی، او را به سلولی با دیوارهای بلند و بدون سقف منتقل کرده و درحالی که لباس او برای هوای سرد دی ماه بسیار کم بوده، چندین ساعت این فعال حقوق بشر را در این مکان نگاه داشتند.

به گفته خانواده محمودیان، در آخرین ملاقات او با خانواده اش که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، کبودی زیر چشم او کاملا مشهود و صورت وی نیز زخمی بوده است.

همچنین آثار ضرب و جرح بر روی بدن او نیز مشخص بوده است.

محمودیان که از تاریخ ۲۵ شهریور ماه در بازداشت به سر می برد، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین است و هنوز به بند عمومی منتقل نشده است. زمان برگزاری دادگاه این روزنامه نگار که نقش عمده ای در افشای فجایع کهریزک داشت نیز هنوز مشخص نشده است.

 

انتقال کامران آسا به زندان قزل حصار

کامران آسا یک ماه پس از بازداشت از زندان اوین به زندان قزل حصار منتقل شد.
 در جریان انتقال دسته جمعی گروهی از زندانیان اوین به دیگر زندان‌های استان تهران که طی روزهای اخیر انجام گرفته است؛ کامران آسا، برادر دانشجوی جان باخته کیانوش آسا نیز به زندان قزل حصار در کرج انتقال یافت. وی هم اکنون در بند محکومان جرایم سنگین این زندان نگهداری می‌شود.
 کامران آسا روز ۱۶ آذر زمانی که قصد داشت برای شرکت در مراسم بزرگداشت برادرش در دانشگاه علم و صنعت وارد این دانشگاه شود توسط مأموران انتظامی بازداشت شد.
 سایت دیده بان حقوق بشر کردستان گزارش داده است با وجود این‌که گواهی پزشکی دال بر بیماری قلبی کامران آسا توسط خانواده وی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارائه شده اما قاضی مقیسه با تایید قرار بازداشت، از آزادی کامران آسا خودداری کرده است.
 مادر و خواهران داغدار کیانوش و کامران آسا، پس از شهادت کیانوش طی وقایع اخیر، با بازداشت کامران و انتقال وی به زندان قزل حصار بسیار نگران وضعیت نگهداری و سلامتی وی هستند.

 

 

نگرانی از وضعیت جسمانی و سلامت دکتر ملکی در زندان

خانواده دکتر محمد ملکی اعلام کردند که نسبت به وضعیت این زندانی سیاسی با توجه به بیماری جسمی و کهولت سن، بسیار نگران هستند.

خانواده دکتر ملکی با انتشار متنی به تشریح آخرین وضعیت این زندانی سیاسی پرداخته و نوشته اند: با گذشت نزدیک به پنج ماه از بازداشت دکتر محمد ملکی و علیرغم کهولت سن و رنج بردن از بیمارهای متعدد، ایشان هنوز در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. تاکنون چندین بار وعده های دروغین درباره آزادی داده شده تا بدین ترتیب وی و خانواده را مورد آزار مضاعف قرار دهند. در آخرین بار، کارشناس پرونده آزادی قطعی ایشان را تا اوایل دی ماه وعده داده بود. درحالیکه از مدتها پیش بازجویی از دکتر محمد ملکی پایان یافته بود، مشخص نیست که به چه دلیل و بهانه ای او را هنوز در زندان نگه داشته اند. همچنین با توجه به شلوغ تر شدن اتاقهای عمومی بند ۲۰۹، شرایط زندان به هیچ وجه مناسب وضعیت سنی و سلامتی ایشان نمی باشد.

خانواده دکتر ملکی افزوده اند: اکنون نزدیک به پنج ماه است درمان بیماری سرطان پروستات ایشان متوقف شده است، درحالیکه پزشکان زندان نیز تاکید کرده اند که معاینه و ادامه درمان باید توسط پزشک متخصصی که در جریان پرونده پزشکی و فرآیند درمان قرار داشته، انجام پذیرد. اما متاسفانه بنظر میرسد که به این ترتیب مقامات امنیتی و قضایی با بی توجهی و اتلاف زمان، قصد صدمه زدن تدریجی و فرسودن فیزیکی ایشان را دارند.

خانواده دکتر ملکی یکبار دیگر ابراز نگرانی جدی خود را از وضعیت سلامتی دکتر محمد ملکی اعلام کرده و خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شده اند.

 

زمان آخرین دادگاه کلوتید ریس

وکیل مدافع کلوتید ریس خبر داد که  آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات این تبعه فرانسه روز شنبه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی فارس،  محمد علی مهدوی ثابت، وکیل مدافع کلوتیلد ریس که در جریان حوادث پس از انتخابات دستگیر شده بود، اظهار داشت: روز شنبه آخرین جلسه رسیدگی به پرونده موکلم است و بنده به عنوان وکیل ریس به دفاع از وی خواهم پرداخت.

وی افزود: این جلسه از دادگاه نیز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود که امیدوارم دادگاه با توجه به دفاعیات، حکم برائت را برای متهم صادر کند.

وکیل مدافع ریس در ادامه بیان داشت: برگزاری آخرین جلسه از دادگاه را به اطلاع سفارت فرانسه رسانده‌ام.

دادگاه قبلی ریس در تاریخ دوم دی ماه سال جاری برگزار شد که سه ساعت به طول انجامیده بود و ادامه دادگاه به جلسه دیگری موکول شد.