حذف میرحسین با حکم خامنه ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ترکیب جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

آیت الله خامنه ای، میرحسین موسوی، رهبر جنبش اعتراضی ایران را از ترکیب جدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف کرد. ایرج فاضل، وزیر بهداشت و درمان در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، دیگر فرد حذف شده در ترکیب تازه این شورا است. فاضل از معترضان به نتایج انتخابات جنجالی ریاست جمهوری است که در سال 88 و به دنبال نگارش نامه ای اعتراضی علیه محمود احمدی نژاد از ریاست فرهنگستان علوم پزشکی نیز برکنار شده بود.

برکناری میرحسین موسوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در شرایطی است که این شورا به ریاست محمود احمدی نژاد پیش از این و در دی ماه 1388 او را از ریاست فرهنگستان هنر ایران نیز برکنار کرده بود.

در آن هنگام محمود احمدی نژاد برای برکناری موسوی، سفر استانی خود به فارس را نیمه تمام رها کرد و به تهران بازگشت تا حکم برکناری رهبر جنبش سبز را شخصا صادر کند.

 

سرنوشت اولین و آخرین نخست وزیر

موسوی اگرچه سال ها بود که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شد اما بنا بر گزارش ها کمتر در جلسات این شورا حضور پیدا می کرد. این روند گاه و بیگاه، پس از برگزاری انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری ایران که در 22 خرداد 1388 برگزار شد، عملا و به طور کامل متوقف شد.

از آن هنگام موسوی رهبری جنبشی را بر عهده گرفت که ابتدا در اعتراض به نتایج انتخابات شکل گرفت اما به مرور زمان و با سرکوب خشونت بار معترضان، خواسته ها و اهداف جدیدی را به مطالبات خود اضافه کرد.

با برکناری میرحسین موسوی از ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی به حکم آیت الله خامنه ای، تنها منصب حکومتی در نظام جمهوری اسلامی که او کماکان لااقل به طور اسمی در اختیار دارد، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این در حالی است که مشابه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موسوی پس از 22 خرداد 1388 در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شرکت نکرده است.

ترکیب جدید شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قرار است تا آخر امسال معرفی شود که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، مقام رهبری وظیفه تعیین اعضای حقیقی و حقوقی آن را نیز بر عهده دارد. انتظار می رود در صورت رخ ندادن اتفاق غیر مترقبه ای، میرحسین موسوی توسط آیت الله خامنه ای از ترکیب این شورا نیز کنار گذاشته شود.

میرحسین موسوی، اولین و آخرین نخست وزیر نظام جمهوری اسلامی است که دوران نخست وزیری او، تقریبا به طور کامل با جنگ هشت ساله ایران و عراق همزمان بود. رئیس جمهور ایران در آن هنگام، حجت الاسلام سید علی خامنه ای بود که اگرچه در هر دو دوره ریاست جمهوری خود، تمایلی به معرفی میرحسین به عنوان نخست وزیر به مجلس نداشت اما تحت فشار افکار عمومی، رزمندگان دوران جنگ و جبهه ها و نیز حمایت های همه جانبه مجالس وقت و آیت الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، ناچار به این کار شد.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، همراه با مهدی کروبی دیگر رهبر جنبش سبز و همسر او فاطمه کروبی، از روز 25 بهمن سال 1389 بدون برگزاری دادگاه و صدور حکم در منازل خود زندانی هستند و امکان ارتباط با محیط خارج را ندارند.

 

“شورایی برای انقلاب در فرهنگ”

وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی که موسوی روز گذشته از ترکیب آن برکنار شد، طبق اساسنامه  گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی است.

در ترکیب جدید این شورا که روز گذشته با حکم آیت الله خامنه ای معرفی شده، دو روحانی به نام های حجت الاسلام حمید پارسانیا و حجت الاسلام علیرضا اعرافی به جای میرحسین موسوی و ایرج فاضل جایگزین شده اند. اعرافی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و پارسانیا از مدرسان حوزه علمیه و رئیس سابق دانشگاه باقرالعلوم قم هستند. این دو روحانی در محافل سیاسی و فکری ایران، نزدیک به طیف روحانیونی مانند محمدتقی مصباح یزدی شناخته می شوند.

وزیر ورزش و امور جوانان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم به جمع شخصیت های حقوقی حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه شده اند.

در حکم رهبر جمهوری اسلامی هیچ اشاره ای به نام موسوی و فاضل نشده است. او در عین حال، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری و حسن حبیبی معاون اول دولت های هاشمی و خاتمی را به عنوان اعضای افتخاری این شورا معرفی کرده است.

تنها عضو باقی مانده در ترکیب این شورا که نزدیک به اصلاح طلبان شناخته می شود، محمدرضا عارف معاون اول دولت دوم سید محمد خاتمی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری بلافاصله از معترضان جدا شد و به صف حامیان آیت الله خامنه ای پیوست.

در حکم آیت الله خامنه ای، رؤسای سه قوه، وزیران ارشاد، علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش، رؤسای سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهاد نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه ها، جهاد دانشگاهی، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای کمیسیون های فرهنگی، آموزش و بهداشت مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده اند.

افراد حقیقی عضو این شورا در دوره جدید نیز احمد احمدی، علیرضا اعرافی، حمید پارسانیا، غلامعلی حداد عادل، رضا داوری، حسن رحیم پور ازغدی، علی شریعتمداری، علی اکبر صادقی رشاد، علیرضا صدر حسینی، محمدرضا عارف، محسن قمی، محمدعلی کی نژاد، منصور کبکانیان، حسین کچوئیان، مهدی گلشنی، علی لاریجانی، محمود محمدی عراقی، محمدرضا مخبر، صادق واعظ زاده و علی اکبر ولایتی هستند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه سال ۱۳۶۳ به دستور آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به جای ستاد انقلاب فرهنگی تأسیس شد که در سال ۱۳۵۹ وظیفه گزینش اساتید و دانشجویان برای بازگشایی دانشگاه ها را به عهده داشت.