استراتژی ایران: بده بستان

نویسنده

» گزارش لوموند درباره معامله برسر زندانیان

دادگاه تجدید نظر پاریس پیش از اتخاذ تصمیم نسبت به استرداد مجید کاکاوند مهندس ایرانی بنا به درخواست آمریکا، دستور بررسی کارشناسی در این زمینه را صادر کرد. مجید کاکاوند از سوی ایالات متحده متهم به دست داشتن در خرید و ارسال غیرقانونی فن آوری حساس برای ایران شده است. بررسی مجدد این پرونده به 31 مارس احاله شده است.

دستگاه دادگستری فرانسه از اداره کلّ تسلیحات و وزارت دارائی خواسته است با اعلام “نظر فنی” خود روشن سازند که اموالی که مجید کاکاوند از ایالات متحده خریده و از طریق مالزی به ایران فرستاده طبق مقررات اروپا در زمره فن آوری های دارای کاربرد دوگانه صلح آمیز و نظامی قرار می گیرند یا نه.

مجید کاکاوند در مارس 2009 به درخواست مقامات آمریکائی در فرودگاه شارل دوگل پاریس دستگیر شد و پس از گذراندن پنج ماه در زندان فرن، در ماه اوت تحت نظارت خانگی قرار گرفت. مقامات فرانسوی وجود هر گونه ارتباط میان سرانجام کار کاکاوند و مدرس جوان فرانسوی کلوتیلد رایس را که از ماه ژوئیه در ایران به سر می برد تکذیب می کنند همچنانکه منکر وجود هرگونه معامله ای برای تعویض علی وکیلی راد یکی از قاتلان شاپور بختیار با کلوتید رایس هستند؛ شاپور بختیار نخست وزیر سابق ایران بود که در سال 1991 در منزل خود واقع در حومه پاریس با ضربات چاقو و قطع رگ های گردنش کشته شد. دادگستری فرانسه رسیدگی به تقاضای آزادی مشروط علی وکیلی راد را که 18 سال از دوران محکومیت خود را گذرانده است تا روز نهم مارس به تعویق انداخت.

وزیر امور خارجه فرانسه، برنار کوشنر روز هشتم فوریه تأثیر “شانتاژ” براحکام صادره برای کلوتیلد رایس و زندانیان ایرانی در فرانسه را رد کرد و “همزمانی” صدور این احکام را بی ارتباط به هم دانست. وی اظهار داشت:” صدور حکم از طرف دستگاه قضائی دو کشور به طور همزمان به معنای این نیست که توافقی صورت گرفته است”.

امّا تحقیقات گروه کارشناسان مؤسسه علوم و امنیت بین المللی در آمریکا به روشن شدن استراتژی ایران کمک می کند. ایران تلاش می کند با اتخاذ سیاست بده بستان ایرانیان زندانی در خارج را که در جریان تحقیقات آمریکا برای نابود کردن شبکه های مخفی تأمین فن آوری دارای کاربرد دوگانه برای جمهوری اسلامی دستگیر شده اند آزاد کند. در این گزارش می خوانیم: “ایران می کوشد اتباع آمریکا و کشورهای دیگر را که در خاک ایران بازداشت شده اند با زندانیان ایرانی که در فعالیت های غیرقانونی به خصوص در زمینه هسته ای دست داشته اند تاخت بزند”. در این گزارش به نام شش نفر اشاره شده است : مجید کاکاوند، دستگیری در فرانسه؛ امیرحسین اردبیلی، زندانی در آمریکا از سال 2007 ؛ حسینعلی خوشنویساد، دستگیری در آمریکا در مارس 2009 ؛ نصرت الله تاجیک دیپلمات ایرانی، دستگیری در انگلیس در اکتبر 2006؛ جمشید قاسمی افسر عالیرتبه، دستگیری در تایلند در سپتامبر 2008  و امیر حسین صیرفی که در ماه ژانویه در آلمان بازداشت شد.

ایران در اکتبر 2009 فهرست اسامی یازده ایرانی را که به گفته ایران “به ناحق” بازداشت شده اند به مقامات آمریکا تسلیم کرد. سه تن از اتباع آمریکا هم اکنون در خاک ایران زندانی هستند. این سه گردشگر که به طور غیرقانونی از مرز کردستان عراق وارد ایران شده اند در انتظار محاکمه به سر می برند.                     

 

منبع: لوموند 18 فوریه