جبهه پایداری؛ متهم نخست حمله به لاریجانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حاشیه‌های ۲۲ بهمن قم ادامه دارد

با گذشت نزدیک به یک ماه از ۲۲ بهمن و به هم زدن سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم، یک وب‌سایت اصول‌گرا با انتشار فیلمی از حامیان “جبهه پایداری” به عنوان متهمان ردیف نخست حمله به سخنرانی رییس مجلس در شهر قم نام برد.

وب‌سایت صراط ‌نیوز – که گفته می‌شود توسط نزدیکان حسین شریعتمداری اداره می‌شود – با انتشار فیلمی از سخنرانی علی لاریجانی در قم و برخی نشست‌های جبهه پایداری، نوشته است که حامیان این جبهه سیاسی عوامل اصلی حمله به علی لاریجانی بوده‌اند.

تصاویر صراط نیوز مربوط به جلساتی با عنوان”سلسله نشست‌های بصیرت” در شهر قم است که در دهه فجر، در شهر قم و توسط جبهه پایداری برگزار شده است. آن‌گونه که در این فیلم‌ها مشخص است، افرادی که معترض به لاریجانی بودند، حاضران ثابت در جلسات جبهه پایداری در قم هستند. سایت عصر ایران – نزدیک به محمدباقر قالیباف – نیز با بازنشر این فیلم نوشته است: “حمله کنندگان به لاریجانی در قم از محفل جبهه پایداری آمده بودند”.

جبهه پایداری در آستانه انتخابات مجلس نهم و با حضور برخی از وزرای سابق محمود احمدی‌نژاد و با محوریت مصباح‌یزدی تشکیل شد. این جبهه متشکل از افرادی چون غلام‌حسین الهام، کامران باقری لنکرانی، غلام‌حسین الهام، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و روح‌الله حسینیان است. جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم حاضر به ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان نشد و لیستی جداگانه برای انتخابات ارائه کرد. در انتخابات ریاست مجلس نیز از غلام‌علی حدادعادل در مقابل علی لاریجانی حمایت کرد و حاضر به حمایت از رییس مجلس هشتم نشد.

در این فیلم صحنه‌هایی از سخنرانی برخی اعضای جبهه پایداری هم‌چون حمید رسایی، محمدباقر لنکرانی و… پخش می‌شود که در شهر قم سخنرانی می‌کنند. محور این سخنرانی‌ها لزوم کشف منویات رهبر جمهوری اسلامی در خلال سخنرانی‌های وی، انتقاد از هاشمی‌رفسنجانی، انتقاد از علی لاریجانی و نمایندگان مجلس بابت طرح سوال از احمدی‌نژاد و… است. در این فیلم افرادی چون حمید رسایی، به تندی از علی لاریجانی انتقاد و وی را متهم به پنهان نگاه داشتن نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس متهم می‌کنند.

این فیلم اشاره به ناتمام ماندن سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم در سال‌روز پیروزی جمهوری‌اسلامی دارد. پس از وقوع این اتفاق، شخصیت‌های مختلف حکومتی و اصول‌گرایان به محکوم کردن آن پرداختند. از آن جمله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، این حادثه را “خیانت” نامید، آیت‌الله مکارم شیرازی به مسوولان قم برای پیگیری این قضیه هشدار داد و چند تن از مراجع تقلید نیز خواستار برخورد با حرکت‌های این چنینی شدند. نزدیک به یک هفته پس از اعتراض در سخنرانی لاریجانی، اعلام شد که برخی از مسببان این حادثه بازداشت شدند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند روز بعد، به صراحت اعلام کرد که با آن‌چه در شهر قم و در حین سخنرانی علی لاریجانی رخ داده، مخالف است. وی اضافه کرد که پیش از این نیز به مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی هشدار داده است. این در حالی است که سه سال پیش و در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد در حضور رهبر جمهوری اسلامی، اقدام به سر دادن شعار علیه سیدحسن خمینی کردند و مانع از سخنرانی وی شدند. رفتاری که واکنشی از سوی رهبر جمهوری اسلامی را به همراه نداشت.

گروه‌های مختلف اصول‌گرا در یک ماه گذشته بارها حمله به سخنرانی لاریجانی را “برنامه‌ریزی شده” توصیف کرده بودند. آن‌ها چندین بار نوشته بودند که این اعتراض، توسط “جریان انحرافی” طرح ریزی شده بود. این رسانه‌ها از جمله به حضور کارگردان فیلم “ظهور نزدیک است” در میان معترضان اشاره می‌کنند که از چهره‌های نزدیک به رحیم‌مشایی است. آن‌ها همچنین مدعی‌اند که فیلمی از جلسه تشکیلاتی برای حمله به این سخنرانی نیز موجود است. علی مطهری، نماینده منتقد احمدی‌نژاد در مجلس نیز پیش از این استاندار قم و برخی نهادهای امنیتی را به دست داشتن در حمله به لاریجانی متهم کرده بود.

پیش از این فراکسیون رهروان ولایت – که فراکسیون حامی علی لاریجانی در مجلس است – در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از پشت پرده این جریان اطلاع دارد، اما “از بیان ناگفته‌های مرتبط و عوامل اصلی و پشت پرده این اقدام بنا بر حفظ مصالح نظام و رعایت رهنمودهای مقام معظم رهبری صرف نظر می کند و از ارگان ها و دستگاه های ذی ربط می خواهد تا در اسرع وقت ، به طور قاطع با عوامل و ریشه های این اقدام خلاف امنیت ملی کشور برخورد نمایند”.

روز ۲۲ بهمن هم ‌زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور پیدا کرد. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای برخی از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

پیش تر، سایت مجلس، معترضان را “عده‌ای اندک” توصیف کرده و مدعی شده بود که این افراد “برای ایجاد آشوب از قبل سازماندهی شده بودند”. این سایت همچنین اقدام به انتشار عکس‌هایی از این افراد کرده بود، اما ایرنا – خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی - معترضان را “ولایت‌مدار” خوانده بود. ایلنا هم نوشته بود که صبح روز ۲۲ بهمن و پس از حضور لاریجانی در تظاهرات شهر قم، “جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد و رهبر معظم انقلاب با شعار “زنده باد بهار” و “تو به ما جرأت طوفان دادی” را به دست داشتند؛ به دنبال علی لاریجانی، شعارهای “لاریجانی بصیرت بصیرت” و “رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم” سردادند”.

اما حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، خبر از آن داده بود که “بسیاری از برادرانی” که در ماجرای “اخلالگری روز ۲۲ بهمن شهر قم” به “اصل ماجرا” پی برده‌اند٬ در “تماس با کیهان گفته‌اند از اقدام دشمن پسند خود پشیمانند”. شریعتمداری به نقل از این افراد نوشته بود: “بعد از آنکه مشاهده کردیم تعدادی از شعاردهندگان به سوی رئیس مجلس مهر و… پرتاب می‌کنند و در پی برهم زدن مراسم باشکوه ۲۲ بهمن هستند، متوجه شدیم فریب خورده‌ایم و فردای آن روز وقتی یادداشت کیهان را که در آن به کلام حضرت آقا استناد شده و آمده بود ایشان هر حرکت تشنج‌آفرین را با عبارت قطعاً خیانت به کشور است٬ توصیف فرموده‌اند، احساس گناه کردیم”.

وی همچنین درگیری در مجلس میان علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد را که یک هفته پیشتر رخ داده بود و همچنین اعتراض در سخنرانی رییس مجلس در قم را “دستاویزی برای یک حرکت اخلالگرانه هماهنگ شده با آن سوی آب ها” دانسته و خبر از آن داده بود که بعد از اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی اس.ام.اسی با این مضمون دست به دست شده است: “یکشنبه انتقام، پاسخی به یکشنبه سیاه! دست خدا از آستین مردم بیرون آمد”.

نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، به صراحت در سرمقاله این روزنامه از محموداحمدی‌نژاد به عنوان “مقصر اصلی” اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح وزیر کار یاد کرده و گفته بود که اعتراض‌ به سخنرانی لاریجانی در شهر قم “ اقدامی عجولانه بود که برای کاستن از آثار شکننده این شکست طراحی شده بود”.

درگیری میان محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی پس از آن رخ داد که رابطه میان مجلس و دولت در ماه گذشته به تشنج کشیده شد. در ابتدا بحث طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس مطرح شد که با دستور رهبر جمهوری اسلامی متوقف ماند. سپس نمایندگان مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، اقدام به استیضاح شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، کردند. درجلسه استیضاح وی محمود احمدی‌نژاد اقدام به پخش فیلمی از دیدار فاضل لایجانی – یکی از برادران لاریجانی – با سعید مرتضوی کرد. فاضل لاریجانی در این فیلم به مرتضوی تضمین می‌دهد که در صورت همکاری با وی، از نفوذ خود بر برادرانش استفاده کرده و مشکلات وی در قوه قضاییه و مجلس را حل خواهد کرد. او اضافه کرده بود که پیش از این نیز اقدامات این چنینی را انجام داده است.

این ادعا با واکنش تند علی لاریجانی و برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. نمایندگان مجلس با رایی بالا اقدام به برکناری وزیر کار کردند و علی لاریجانی نیز در سخنرانی تندی، به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد پرداخت. تنها یک هفته پس از این اتفاقات در مجلس – که اصول‌گرایان از آن با عنوان “یکشنبه سیاه” نام می‌برند – سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم توسط معترضان نیمه‌تمام باقی ماند.

چندی پس از آن رهبر جمهوری اسلامی این استیضاح را “غلط” توصیف کرد و به انتقاد از سخنان علی لاریجانی و اقدامات محمود احمدی‌نژاد پرداخت.