جزییات طرح برخورد با بدحجابی و ماهواره

نویسنده

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» که هفدهم مهر ماه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد به امضای ۳۶ نماینده رسیده است. در یکی از بندهای این طرح از نیروی انتظامی خواسته شده که با به کار گیری «زن‌های آموزش دیده» در انظار و اماکن عمومی به زنان «فاقد حجاب شرعی» تذکر دهند و آن‌ها متعهد به شرکت در دوره‌های آموزشی شده و سپس به پرداخت جریمه نقدی محکوم شوند. این جریمه از دو تا ده میلیون ریال برآورد شده است.

در ماده یک این طرح آمده است: «چنانچه راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه اقدام به کشف حجاب، روزه خواری، مزاحمت برای نوامیس یا حرکات غیرمتعارف خلاف عفت عمومی» کنند باید یک میلیون ریال جریمه شوند و در صورت تکرار علاوه بر ۱۰ نمره منفی، وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت توقیف می‌شود».

طبق ماده ۵ این طرح زنان در صورتی می‌توانند در واحدهای صنفی مشغول به کار شوند که ضمن «رعایت حرمت آن‌ها»٬ از اختلاط با مردان پرهیز شود. ساعات کار آن‌ها نیز ۷ صبح تا ۱۰ شب عنوان شده است. طبق این طرح مشاغلی که در ساعات شب به حضور زنان نیاز دارند٬ باید از نیروی انتظامی مجوز دریافت کنند.

در ماده ۷ این طرح «نصب و تعمیر» ماهواره ممنوع اعلام شده و مرتکب ابتدا محکوم به پرداخت جزای نقدی خواهد شد و در صورت تکرار به زندان خواهد رفت.

ماده ۲ این طرح با استناد به بندی از قانون تخلفات اداری که مجازات‌هایی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی در صورت رعایت نکردن حجاب اسلامی در نظر گرفته، تاکید شده است که هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری متخلفان را به توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی محکوم خواهند کرد و در صورت تکرار، خاطیان به کسر حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر تا یک سوم از یک ماه تا یک سال محکوم می شوند.

طبق ماده سه این طرح تمامی دستگاه های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری موظف هستند ترتیبی اتخاذ کنند که ورود و حضور بانوان مراجعه کننده با رعایت حجاب شرعی باشد.

طبق این گزارش درآمدهای ناشی از اجرای این قانون در اختیار نیروی انتظامی قرار خواهد گرفت تا صرف برنامه‌های آموزشی و تبلیغی «حجاب و عفاف» شود.