تیتر جنگ در رسانه‌ حکومتی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» دلیل؛ تحریم بانک مرکزی

یکی از سایت های اصلی جناح حاکم در جمهوری اسلامی، از تیتری استفاده کرد که در آن از نزدیک بودن وقوع جنگ میان ایران و آمریکا خبر داده شده است.

سایت اصولگرای جهان نیوز متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده تهران و از مقامات سیاسی - امنیتی جمهوری اسلامی در گزارش خود به نقل از  هافینگتون پست  نوشت که “تحریم بانک مرکزی ایران زمینه ساز جنگ ایران و آمریکا است”.

انتخاب این تیتر برای یک گزارش خبری در حالی است که بنا بر یکی از ابلاغیه های شورای عالی امنیت ملی، انتشار هرگونه خبر و گزارشی در رسانه های داخل کشور که خطر قریب الوقوع بودن جنگ نظامی میان ایران و آمریکا را بازتاب دهد، ممنوع است.

جهان نیوز که  “هافینگتون پست” را اشتباها “هافتینگتون پست” معرفی کرده، در ترجمه خود از گزارش این رسانه نوشته که این رویه مناسبی برای “مقابله با تهدیدی به نام ایران” نیست.

اشاره این رسانه به افزایش احتمال تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط دولت ایالات متحده آمریکا است که این روزها در واشنگتن و لابی های درون آمریکا طرفداران زیادی دارد؛ اتفاقی که در صورت وقوع به گفته تحلیلگران می تواند ضربه ای وحشتناک به اقتصاد فرسوده ایران وارد کند.

مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، روز شنبه نسبت به تحریم بانک مرکزی هشدار داده و گفته بود این اقدام می‌تواند “ضربه محکمی” بر اقتصاد کشور تحمیل کند.

او از مسئولان کشور خواسته است که “بیش از هر چیز به مصلحت اقتصاد کشور بیاندیشند.”

پیش از او جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت کشور هم گفته بود اگر تحریم بانک مرکزی ایران عملی شود “بحث خیلی جدی‌تر خواهد شد”، چراکه به گفته او “کلیه معاملات مربوط به صادرات و واردات، فاینانس‌ها و سایر امور تا حدودی دچار مشکل می‌شود.”

 

واکنشی به طرح توطئه

تحریم احتمالی بانک مرکزی ایران یکی از واکنش های ایالات متحده آمریکا به طرح ادعایی ترور سفیر عربستان سعودی در این کشور و انفجار برخی اماکن دیپلماتیک مانند سفارتخانه های سعودی و اسرائیل است که مقامات ارشد آمریکایی می گویند قرار بوده با طراحی و اجرای نیروی قدس، واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران و نظر مساعد رهبران جمهوری اسلامی انجام شود.

این موضوع به یکی از جنجالی ترین پرونده های یک سال اخیر در محافل خبری و سیاسی بین المللی تبدیل شده و بر اساس آن دولت های عربستان سعودی و آمریکا به از جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده اند.

پیش از این سناتور دایان فاینستاین از اعضای بانفوذ کنگره آمریکا، ایران و آمریکا را در “مسیر برخورد” توصیف کرده و پیشنهاد داده بود برای جلوگیری از این رویداد، دولت ایالات متحده به شدت علیه جمهوری اسلامی عمل و از جمله بانک مرکزی ایران را تحریم کند.

گرچه پس از طرح علنی “توطئه ترور” سفیر سعودی شماری از مقامات و  قانونگذاران آمریکایی از تلاش واشینگتن برای تحریم بانک مرکزی ایران سخن گفتند، اما  18 مرداد امسال بود که بیش از 90 سناتور آمریکایی، در نامه‌ای  به باراک اوباما از او خواستند تحریم بانک مرکزی ایران را  به خاطر ادامه برنامه هسته‌ای‌اش در دستور کار قرار دهد.

در این نامه با اشاره به آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سناتورها از برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی و تصریح کرده‌اند: “ما باید فشار اقتصادی را بر این رژیم افزایش دهیم و به نظر ما ایالات متحده بهتر است یک راهبرد فراگیر در پیش بگیرد و بانک مرکزی ایران را تحریم کند.”

 این سناتورها در ادامه خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشته‌اند که تحریم بانک مرکزی ایران در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، طرفداران بسیاری دارد.

 سناتور جمهوری‌‌خواه، مارک کیرک، پیش از این گفته بود کاخ سفید اگر به تحریم‌ بانک مرکزی ایران اقدام نکند، کنگره آمریکا قانونی را در این مورد به تصویب خواهد رساند.

اما در هفته گذشته و پس از طرح اتهام ترور سفیر سعودی، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور مبارزه با تروریسم و امنیت ملی، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، واشنگتن در تلاش است کشورهای مختلف را برای اقدام مشترک علیه بانک مرکزی ایران قانع کند.

 

“غیر عادلانه و غیر منطقی”

 تحریم احتمالی بانک مرکزی از آن رو حائز اهمیت است که این بانک تسهیلات مالی مربوط به حوزه نفت و انرژی را تامین می‌کند و تحریم می‌تواند حتی بر بهای نفت نیز تاثیر داشته باشد.

 حتی پیش از گسترش تحریم‌های آمریکا به بانک مرکزی، کشورهایی چون هند و کره جنوبی در پرداخت وجوه خرید نفت از ایران دچار مشکل شده‌اند. تحریم بانک مرکزی انتقال وجوه واردات و صادرات ایران را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

در واکنش به این طرح احتمالی،  رئیس کل بانک مرکزی با “غیر عادلانه” و “غیر منطقی” خواندن این اقدام گفت، کشورهای جهان و نهادهای مالی بین‌المللی “زیر بار” چنین تحریمی نخواهند رفت.

محمود بهمنی روز شنبه در این باره گفت: “بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل و جدای از دولت است و اگر این چنین تصمیمی گرفته شود یک تصمیم غیرعادلانه و غیر منطقی قلمداد خواهد شد.”

محمود بهمنی با اشاره به اتهام “توطئه ترور” سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا که واشنگتن آن را به ایران نسبت داده، افزود: “اگر به اسم اینکه می‌خواسته یک اتفاقی بیفتد و به دروغ می‌خواستند یک تروری رخ دهد بگویند ما بانک مرکزی را تحریم کنیم، اصلا این موضوع چه ارتباطی به آن یکی دارد. بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل است و اصلا جدای دولت و این مسائل محسوب می‌شود.”

او گفت: “این موضوع یک بحث سیاسی است و از این بحث سیاسی قطعا خیلی کشورها تبعیت نمی‌کنند و این یکی از مواردی می‌شود که تحریم آن موفقیت‌آمیز نخواهد بود.”