خاتمی: حصرها برداشته و زندانیان آزاد شوند!

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» انتقاد از تداوم فضای امنیتی در کشور

سیدمحمدخاتمی رییس دولت اصلاحات با اشاره و استناد به گفته ها و اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای درباره “افزایش فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه” و لزوم برخورد با این بداخلاقی ها و همچنین نامگذاری سال 90 به عنوان سال “جهاد اقتصادی”  به انتقاد از شرایط جاری، ادامه “حصرها و بازداشت ها” و همچنین “امنیتی بودن فضای کشور” پرداخت و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد..

اوکه روز شنبه در دیدار با جمعی از قرآن پژوهان استان زادگاهش، یزد سخن می گفت، با اشاره به انتقادات آیت الله خامنه ای از رواج بداخلاقی، اهانت و هتک حرمت در جامعه گفت: “نمی دانم لزوم برخورد با چنین رفتارها و اعمالی عطف به ماسبق هم می شود؟ و بدترین بداخلاقی ها و تهمت زنی ها و فحاشی ها و کوبیدن های یک طرفه در بسیاری از رسانه ها و منابر و تریبون ها و محافل نیز مورد بررسی و برخورد قرار خواهد گرفت؟”

آیت الله خامنه ای  روز19 اسفنداز رواج بداخلاقی در جامعه انتقاد کرده و گفته بود: “فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکی از آن چیزهائی است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضای هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسی است. انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالی ندارد؛ اما دور از هتک حرمتها و اهانتها و فحاشی و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند. این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته میکند و اعصاب آرام جامعه را به هم میریزد - که امروز احتیاج به این آرامش هست - خدای متعال را هم از ما خشمگین میکند.”

آیت الله خامنه ای این اظهارات را دردیدار با اعضای مجلس خبرگان پس از برگزاری انتخابات در این مجلس و برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست خبرگان و همزمان با انتشار فیلم هتاکی به فرزندان هاشمی رفسنجانی در رسانه های مختلف عنوان کرده بود.

اینک سیدمحمدخاتمی ضمن اشاره به نام گذاری سال 90 از سوی رهبر حکومت مستقر به عنوان سال جهاد اقتصادی گفته است: “جهاد اقتصادی، در جامعه با نشاط و امیدوار میسر است و یکی از شرایط آن حضور همه نیروها و بخش ها و بخصوص سرمایه های کاردان انسانی جامعه در صحنه است. و برای این کار لازم است که فضای سیاسی جامعه باز و امن باشد. وقتی فضا امنیتی باشد و با بدبینی به همه کس و همه چیز نگاه شود و برخوردهای ناورا صورت گیرد نشاط نخواهد بود.”

او در ادامه به انتقاد از شرایط اقتصادی کشور پرداخته و افزوده است: “وقتی جهاد اقتصادی مطرح می شود معنایش این است که وضعیت اقتصادی فعلی چندان مناسب نیست و نیاز به جهاد همه جانبه برای پیشرفت و بهبود دارد و الحق که با درآمدهای شگفت انگیز نفتی در سالهای گذشته و با داشتن سند چشم انداز که نقشه راه جامعه است می بایست شاهد جهش های عظیم در عرصه تولید، سرمایه گذاری، اشتغال، حضور در بازارهای جهانی و بالارفتن سطح زندگی و معیشت مردم بخصوص برای بخش های کم درآمد تر جامعه باشیم که متأسفانه نیستیم.”

 

انتقاد از حصرها و بازداشت ها

سیدمحمد خاتمی همچنین تاکید کرد: “سال گذشته را در حالی پشت سر گذاشتیم که نه تنها زندانیان آزاد نشدند، بلکه کسانی که آزاد بودند نیز فراخوانده یا دستگیر شدند و نسبت به بسیاری از کسانی که در زندان اند و نسبت به بستگان آنان سخت گیریهایی بیشتر به عمل آمد و حصرها و محدودیت ها نیز بر آنها افزوده شد.”

 اشاره رییس جمهور سابق کشور به “بازداشت ها و حصرها” درحالی است که پس از راهپیمایی گسترده مردم در 25 بهمن ماه، رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان به صورت خانگی بازداشت شده اند. همچنین علاوه بر بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی کشور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و اعتراضات پس از آن بازداشت شده بودند در طی دو ماه بهمن و اسفند ماه سال گذشته نیز نهادهای امنیتی و نظامی به بازداشت گسترده اندک فعالین سیاسی و مدنی منتقد دولت پرداختند.

 خاتمی پیش از این نیز در نخستین روزهای اسفندماه سال گذشته از افزایش بازداشت فعالین سیاسی و مدنی و به ویژه حصر موسوی و کروبی و همسرانشان انتقاد کرده و گفته بود: “به جا بود که زندانیان که نوعاً انسان های امتحان داده و صادق و مؤمن اند آزاد شوند نه اینکه این روزها شاهد دستگیری های گسترده تازه و ایجاد محدودیت مجدد برای کسانی باشیم که اندکی از محدودیت آن ها کاسته شده بود و یا امید به کاسته شدن آنها می رفت.چرا باید کسانی چون جناب مهندس موسوی و جناب آقای کروبی و همسرانشان که سابقه درخشان در انقلاب و جمهوری اسلامی دارند و در دلبستگی شان به اصل انقلاب و نظام تردیدی نیست دچار حصر و محدودیت شوند و بی مهابا به انواع تهمت ها متهم شوند.”

وی همچنین در میان جمعی از اساتید دانشگاه و روحانیون خاطرنشان کرده بود که “گفتیم و باز هم می گوییم که کشور به همه نیروهای مخلص نیازمند است خواه منتقد باشند خواه نباشند. انتظار بوده و هست که پس از قریب دو سال تنش بی جا که با گفت و گو و تعامل و رعایت حقوق ملی و شهروندی قابل حل و پیشگیری بود و هنوز هم هست با تدبیر و حکمت راه بر همدلی و پیشرفت همه جانبه کشور گشوده شود.”

 

تکرار راهکارهای برون رفت از بحران

رییس دولت اصلاحات همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به پیش رو بودن نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که به گفته مقامات وزارت کشور 12 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفته: “در سال انتخابات اگر مصلحت کشور و نظام را می خواهیم نیازمند فضای با نشاط سیاسی هستیم.”

وی در ادامه با اشاره به تنش های دوسال گذشته و لزوم رفع عواملی که موجب نارضایتی مردم بوده است، تصریح کرده: “بارها نیز از سوی خیرخواهان که در دل بستگی آنان به نظام و انقلاب و کشور تردیدی نیست در این باب تذکر داده شده، ولی متأسفانه در حالی به سال جدید وارد شدیم که نشانی از رفتن به سوی این فضا ندیدیم بلکه سخت گیری ها و برخوردهای خشن بیشتر شد.”

وی که پیش از این در دیدار با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس شرط ها و کف مطالبات اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات آتی را عنوان کرده بود در ادامه افزوده: “در سالی که بیش از همیشه نیاز به نشاط و حضور ملت داریم باز هم پیشنهاد ما این است که حصرها برداشته شود و زندانیان آزاد شوند، فضای سیاسی و رسانه ای جامعه طبق موازین و قانون باز شود، حضور و فعالیت احزاب و تشکل ها ممکن و امن گردد و به سوی انتخابات آزاد و سالم حرکت کنیم.”

او دراین باره تاکید کرده: “انتخابات مطلوب گرچه ناشناخته نیست ولی اجمالاً در صورتی خواهد بود که حذف های ناروا نباشد و همه بتوانند با امنیت در معرض انتخاب کردن و انتخاب شدن قرار گیرند. البته در این باب باز هم نیاز به بحث بیشتر داریم.”

این اظهارات سید محمد خاتمی در شرایطی بیان می شود که طی دو سال گذشته هم رهبران جنبش سبز و هم چهره های منتقد دیگر همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی  بارها خطاب به مقامات حکومت مستقر مطالبات خود و طرفدارانشان را اعلام کرده اند؛ مطالباتی که تاکنون از سوی حاکمیت مورد توجه قرار نگرفته است و در بسیاری موارد حتی به مطرح کنندگان آنها متهم به فتنه گری شده و برخلاف گفته های آنها نیز عمل شده است.

از جمله در همین راستا هاشمی رفسنجانی نیز در آخرین نماز جمعه ای که در 26 تیرماه 88 تهران امامت کرد و تنها نماز جمعه ای در آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی و سید محمد خاتمی نیز حضور داشتند ضمن تاکید بر تشریفاتی نبودن جمهوری اسلامی با انتقاد از شورای نگهبان برای تایید شتابزده صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای خروج کشور از بحران  خواستار “پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی”، “ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات”، “آزادی زندانیان” و “جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان”  از سوی مسئولان شده بود.  

همچنین میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز نیز در بیانیه شماره 17 خود راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط بحرانی کنونی در کشور به حاکمان جمهوری اسلامی ارایه کرده بود که در آن خواستار”اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت، مجلس و قوه قضاییه”، “تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخابات”، “آزادی زندانیان سیاسی و احیای حیثیت و آبروی آنها”، “آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقیف شده” و “به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و گروه ها” شده بود.

موسوی همچنین در دوم خردادماه سال گذشته در اظهاراتی خطاب به گردانندگان تاکید کرده بود: “ جنبش سبز می گوید راه حل برگشت به سوی مردم است. راه حل در جلب حمایت مردم است و اینکار جز از طریق به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود ممکن نیست. فصل سوم قانون اساسی را بدون کوچکترین تغییری اجرا کنید. خواهید دید که دوباره دورنمای صبح امید پیدا خواهد شد.”