گپ

نویسنده
یوسف محمدی

گزارش نشست رسانه ای نمایش اسکیس در تهران

درگیر مباحث فلسفی نبودیم

 

آقای رمضانی، نگارش و تولید نمایش اسکیس در قالب یک اثر کارگاهی به وجود آمد یا با متن اولیه ای برای تمرین مواجه بودید؟

متن نمایش اسکیس طی دو سال گذشته با کمک و مشورت های محمد چرم شیر به نگارش درآمد و در زمان تمرین نیز آماده شد.

با توجه به پیچیدگی های محتوایی اثر در حوزه متن با میزانسن های ساده و تاثیر گذاری در حوزه کارگردانی روبرو هستیم. این نگاه بر آمده از تحلیل شما در مقام کارگردان است یا همفکری گروهی و ایده ی جمعی؟

در این اثر پنهان کاری هایی را در حوزه میزانسن و صحنه شاهدیم که در کنار سعید حسن لو طراحی آن را برعهده داشتم. نگاه ما به این موضوع یک تصمیم از پیش تعیین شده بود که بر اساس آن به همه خطوط حرکتی در حیطه کارگردانی و یازیگری دست پیدا کردیم.


و موضوع نمایش بر اساس کدام ایده شکل گرفت؟

از آنجا که موضوع مهاجرت و ترک وطن یکی از مباحث مکرری است که در جامعه امروزی مطرح می شود، نمایش اسکیس را نیز با این مضمون نگاشتم. داستان نمایش اسکیس درباره دختری به نام میراست که برای گرفتن اقامت در کشوری مجبور به ازدواج با مرد ناشناسی می شود و….

در تولید نمایش اسکیستا چه اندازه تحت تاثیر موضوعات فلسفی قرار گرفتید؟

ببینید دنیای پیرامون هر فردی سرشار از مباحث و موضوعات اجتماعی و فلسفی است که تنها باید برای پرداخت به آن ها دقت نظر بیشتری داشت. برای شکل دهی به این موضوعات ما تنها نگاهی کلی به سوژه و موضوع داشتیم و هرگز سعی نکردیم تا آن ها را به مخاطب گوشزد کرده یا ماجراها را تحلیل کنیم بلکه تمرکزمان این بود که بتوانیم رویدادها را به طور منظم پشت سر هم قرار داده و به درستی اجرا نماییم. تماشاگر است که به عنوان نماینده ی فکری هر قشری تحلیل گر است.

 

محمد چرم شیر از جمله نویسندگان خلاق و پر کار تئاتر در ایران مطرح است. آیا در مرحله همکاری به سادگی ارتباط نهایی در حوزه نگارش متن برقرار شد؟

به طور قطع. محمد چرم شیر هرگز در حوزه متن تاکیدی بر نظرات و پیشنهادات خود نداشت و همواره در مقام مشاور بهترین راهنمایی ها را به گروهمان کردند.

 

نوع هدایت بازیگران چگونه بود؟

تشریح وضعیت، تحلیل موقعیت و در نهایت چیدمان میزانسن ها در ترکیب بندی نهایی کاری بود که از سوی کارگردان و بازیگران به شکل دوسویه اتفاق می افتاد.

 

وضعیت استقبال تماشاگران از اجرایتان چگونه است؟

با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم و خوشبختانه در چندین نوبت نمایش تمدید شده است.

 

وضعیت قرارداد؟

هیچ. مرکز هنرهای نمایشی کوچکترین کمک اقتصادی را به گروهمان نکرد و تا این لحظه بر روی پای خودمان ایستاده ایم.