غرب دروغ گوست و دشمن جمهوری اسلامی

نویسنده
شیرین کریمی

» در آستانه مذاکرات اتمی مسکو مطرح شد

پانزده روز مانده به دور سوم مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی و غرب در روسیه، رهبر جمهوری اسلامی از رویکرد غرب نسبت به برنامه هسته ای نظام انتقاد کرد و همزمان به اسرائیل در خصوص حمله به تاسیسات هسته ای شدیدا هشدار داد.همزمان محمود احمدی نژاد کشورهای مذاکره کننده با تهران را “دشمن” خواند.این در حالیست که وزیر خارجه ایالات متحده ضمن اشاره به اینکه “چیز تازه ای” در اظهارات بالاترین مقام جمهوری اسلامی ندیده، از دست رفتن فرصت مسکو را به نفع هیچ کس ندانسته و نمایندگان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرارست روز جمعه همین هفته مذاکرات بر سر بازدید از سایت پارچین را از سر گیرند.

“مسئله هسته ای ایران را بزرگ نمایی می کنند.” این نظر ولی فقیه جمهوری اسلامی در مورد مواضع غرب در ارتباط با پرونده هسته ای بود. آیت الله خامنه ای که روز یکشنبه در سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی در آرامگاه وی سخنرانی می کرد، برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات اتمی با غرب در سال 91 به طور مستقیم وارد این منازعه شد و گفت: “آنها برای پوشاندن بحران و مشکلات خود و دور کردن ذهن ها، مسئله هسته ای ایران را بزرگ نمایی می کنند و آن را در صدر مسایل دنیا قرار می دهند و به دروغ، نام سلاح هسته ای را به میان می آورند.”

این مواضع دو هفته مانده به مذاکرات سرنوشت ساز مسکو مطرح شده است. پیش از این دیپلمات های تهران و کشورهای 1+5 دو دور مذاکرات را در استانبول و بغداد انجام داده اند، اولی امید بخش و دومی بی نتیجه. ناظران معتقدند سرنوشت این مذاکرات در روسیه رقم خواهد خورد. غرب از جمهوری اسلامی خواسته در مسکو اعتماد جامعه جهانی را نسبت به پرونده بحث برانگیز هسته ای خود جلب کند، اما آیت الله خامنه ای اتهامات ایالات متحده و متحدانش را رد کرده و گفته است: “واقعیت اینگونه نیست و تلاش آنها نیز به نتیجه نخواهد رسید.”

آیت الله خامنه ای که حرف اول و آخر را در برنامه های اتمی جمهوری اسلامی می زند همچنین غرب را متهم به “دروغ گویی” کرده و گفته است: “آن ها دروغ می‌گویند و آنچه از آن می‌ترسند، ایران هسته‌ای نیست، بلکه ایران اسلامی است.”

غرب دشمن است

 محمود احمدی نژاد نیز بیست و چهار ساعت پس از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در تهران در جمع تعدادی از روزنامه نگاران حاضر شده و با اشاره به “بهانه جویی” های غرب گفته است: “بسیاری از کشورهای ۱+۵ با ملت ایران دشمن هستند.”

گروه کشورهای 1+5 شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه بعلاوه آلمان است. در میان این کشورها جمهوری اسلامی با چین و روسیه روابط حسنه ای دارد و به این ترتیب باقی این کشورها دشمن محسوب می شوند. هر چند در هفته های اخیر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه نیز از سویه های نظامی برنامه اتمی تهران انتقاد کرده است.

رئیس دولت دیروز تصریح کرد: “بهانه جویی های هسته ای، گوشه ای از مانع تراشی هایی است که مستکبران علیه ملت ایران اعمال می کنند.”

 

مذاکره با آژانس بر سر پارچین

 پیش از مذاکرات اتمی مسکو در روزهای 29 و 30 خرداد، قرار است وین بار دیگر میزبان مذاکراتی میان جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. این خبر را روز گذشته یوکیا امانو اعلام کرد. دبیر کل آژانس که اول خرداد، دو روز پیش از آغاز مذاکرات بغداد به تهران سفر کرده بود، روز دوشنبه در جلسه شورای حکام آژانس گفت: “از ایران دعوت می‌کنم تا سند چارچوب همکاری ها را در اسرع وقت امضا و به مرحله اجرا در آورد و امکان دسترسی زودهنگام به سایت پارچین را فراهم کند.”

جمهوری اسلامی حدود چهار ماه است که به بازرسان برای بازرسی از سایت نظامی پارچین در شرق تهران وعده سر خرمن می دهد. دیپلمات های جمهوری اسلامی در وین می گویند بازرسان می توانند از پارچین دیدن کنند، اما مقامات نظامی و دولتی می گویند سایت پارچین منطقه نظامی محسوب می شود و بازدید از آن را به تعویق می اندازند؛ تعویقی که از دیدگاه دبیرکل آژانس و دولتمردان غربی دلیلی جز پاکسازی ندارد. در همین راستاشش روز پیش آژانس تصاویری ماهواره ای از این سایت منتشر کرد که نشان می دهد احتمالا تهران مشغول محو کردن ردپای فعالیت های اتمی خود در آنجا است. بازرسان احتمال می دهند که جمهوری اسلامی انفجارهای پرقدرتی را آزمایش کرده است که می تواند با تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی مرتبط باشد.

تصاویری ماهواره ای اخیر در شش ماه گذشته گرفته شده و بر اساس گزارش ها در یکی از مهمترین آن ها، مکانی که گفته می شود مورد ظن بازرسان برای انجام آزمایش اتمی بوده، خاک برداری شده است.

با این حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمموری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون همیشه زیر بار چنین اتهاماتی نمی رود. وی اتهام فعالیت های اتمی در سایت رمزآلود پارچین را “جار و جنجال و ادعای بی‌اساس” می داند.

این تکذبیه های متوالی در شرایطی اعلام می شود که از روز دوشنبه تا جمعه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین با تمرکز بر روی منطقه پارچین برگزار خواهد شد.

 

اصرار بر سوخت کامل هسته ای

در خبری دیگر روز گذشته نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد باانتشار بیانیه ای از اصرار تهران برای برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته ای خبر داد.

علیرضا میریوسفی، مسئول مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در این بیانیه نوشته است: “بر اساس اصل احترام به حاکمیت ملی کشورها، هر کشور عضو ان‌پی‌تی، حق انتخاب و طراحی مستقل سیاست‌های انرژی خود را در سطح ملی دارد که بر اساس آن، تصمیم‌گیری درباره بهره‌گیری از چرخه سوخت هسته‌ای از اختیارات دولت‌های حاکم به شمار می‌رود.” گفتنی اینکه در همین روز خبرگزاری فارس مقاله ای منتشر کرده که در آن آمده حمله به کشورهای دارای چرخه کامل سوخت هسته‌ای می تواند خطرناک باشد.

سه سال پیش بود که محمود احمدی‌نژاد در کارخانه‌ تولید سوخت هسته‌ ای اصفهان، حاضر شد و اعلام کرد جمهوری اسلامی حلقه‌ چرخه‌ سوخت هسته‌ای را تکمیل کرده است. دولت آن روز ـ بیستم فروردین ـ را روز “جشن هسته ای” نام نهاده است.

 

هشدار خامنه ای به اسرائیل

جمهوری اسلامی به ویژه از پاییز گذشته با احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای مواجه شده است. از همین رو آیت الله خامنه ای روز یکشنبه در اظهارات خود شدیدا نسبت به تهاجم اسرائیل هشدار داد و گفت: “حمله اسرائیل به ایران مانند صاعقه ای بر سر خودش فرود خواهد آمد.”

 وزیر خارجه آمریکا سخنان آیت الله خامنه ای را فاقد “چیز تازه”ای توصیف اما خاطرنشان کرده “ا زمان گفتگوهای بعدی میان نمایندگان ایران و قدرت ها در مسکو درباره مواضع ایران داوری” نخواهد کرد.

اظهارات روز یکشنبه هیلاری کلینتون در پایتخت سوئد چیزی جز تکرار مواضع اخیر دیگر مقامات آمریکایی نیست چرا که وی گفته است: “ما خواهان یک راه حل دیپلماتیک هستیم. اکنون فرصتی برای دستیابی به آن داریم، و امیدواریم این فرصت از دست نرود چون به نفع هیچ کس نیست.”

مقامات آمریکا می گویند علاقه دارند بحران هسته ای جمهوری اسلامی به شیوه دیپلماتیک حل شود اما باراک اوباما همزمان گوشزد کرده که دریچه های دیپلماسی در حال بسته شدن است.