رهبر ایران جایگزین دیکتاتور عرب

نویسنده

» گزارش آسوشیتدپرس از تصاویر خامنه ای در عراق

همزمان با افزایش نفوذ ایران در عراق ، نشانه ای جدید از حضور ایران در عراق خیابان ها را پر کرده است. هزاران پوستر تصویر رهبر ایران را به تصویر می کشد که به آرامی به جامعه ای لبخند می زند که در جنگی هشت ساله علیه جمهوری اسلامی بسیج شده بودند.

این تصاویر به گسترش تردید ها پیرامون مستقل ماندن عراق و اکثریت شیعه جمعیت این کشور از همسایه شرقی خود دامن زده است.

تصاویر آیت الله علی خامنه ای نخست در شش محله شیعه نشان در بغداد و بخش های جنوبی عراق که تحت سلطه شیعیان است به بهانه روز قدس و حمایت از فلسطینی ها در خیابان ها پخش شد. از آن زمان این تصاویر در خیابان های عراق باقی مانده است.

آسیم سلمان صاحب یک کافه ، شیعه و ۴۴ ساله است. او می گوید: “وقتی این عکس ها را می بینم احساس می کنم در تهران هستم و نه بغداد.” او می افزاید: “مقامات کشور باید این عکس ها را که ما را عصبانی کرده است از سطح شهر جمع آوری کنند.”

در شهر بصره که ۵۵۰ کیلومتر با جنوب پایتخت فاصله دارد، عکس های خامنه ای در کنار صندوق های خیریه آویزان شده است و نوشته هایی به دو زبان فارسی و عربی در کنارش به چشم می خورد.

یک مقام ارشد محلی در دولت عراق می گوید کارگران شهرداری از ترس شبه نظامیان وفادار به ایران جرات ندارند این پوستر ها را جمع کنند. او خودش هم تنها با این شرط سخن می گوید که به خاطر امنیتش نامش فاش نشود.

یکی از این گروه های شبه نظامی “مصائب اهل الحق” ، حتی مفتخر است که در راه اندازی کمپین پوستر ها نقش داشته است. آن ها مدعی هستند این کار باعث شود یک دهه تلاش ایالات متحده برای غربی کردن سبک زندگی در عراق به هدر رود.

شیخ علی الزیدی ، از مقامات ارشد این گروه شبه نظامی، می گوید آن ها در پخش ۲۰ هزار پوستر خامنه ای در سرایر عراق مشارکت داشته اند. او می گوید خامنه ای “از حمایت های عمومی در سرتاسر جهان” لذت می برد . از جمله در عراق جایی که وی به عنوان “رهبری سیاسی و مذهبی مورد ستایش قرار می گیرد.”

گروه مصائب اهل الحق سال گذشته پیش از خروج نیروهای آمریکایی از عراق حملات مرگباری علیه ان ها ترتیب داده بودند. این ماه نیز این گروه در واکنش به پخش فیلمی تمسخر آمیز از حضرت محمد تهدید کرد که منافع ایالات متحده در عراق را به خطر خواهد انداخت.

مقامات اطلاعاتی عراق و ایالات متحده برآورد کرده اند که ایران ماهانه 5 میلیون دلار پول نقد به همراه سلاح برای این گروه شبه نظامی می فرستد. این مقامات اعتقاد دارند که مصائب اهل الحق کمتر از هزار نفر عضو دارد و رهبرشان نیز در ایران زندگی می کند.

ایران با اسلحه، آموزش نظامی و میلیون ها دلار بودجه دست کم از سه گروه شبه نظامی در عراق پشتیبانی کرده است. تجارت میلیارد دلاری میان تهران و عراق در جریان است و ایران دست کم دو بانک در عراق تاسیس کرده است که در لیست سیاه ایالات متحده قرار دارد.

آمد و شد های مذهبی نیز بار دیگر از سر گرفته شده است. روزانه هزاران زائر ایرانی از اماکن مذهبی در عراق دیدن می کنند. به ویژه شهر نجف، جایی که ریال ایران همان اندازه رایج است که دینار عراق ؛ و فارسی نیز به راحتی فهمیده.

پوستر های خامنه ای می تواند منعکس کننده فشارهای گروه های شیعه برای ایجاد سیستم مذهبی شبیه به ایران باشد. ایران به شدت باور دارد که می تواند در عراق برای آیت الله محمود هاشمی شاهرودی ، یکی از اعضای حکومت مذهبی خودش، لابی کند تا از رهبر مذهبی ۸۱ ساله عراق یعنی آیت الله علی سیستانی پیشی بگیرد.

علی سیستانی مخالف در نظر گرفتن نقش رسمی سیاسی برای ساختار مذهب است. در حالی که شاهرودی بخشی از سیستم “ولایت فقیه” یا حکمرانی روحانیون است. گرچه کردها و سنتی های عراق هیچ علاقه ای به شیعه سیاسی و مذهب ندارند.

گفتنی است علی الدباغ سخنگوی دولت عراق پخش و آویزان کردن پوسترهای خامنه ای را محکوم کرده و گفته است این پوستر ها می توانند به ناارامی های سیاسی حال حاضر در این کشور دامن بزند. با این حال وی گفته دولت فدرال عراق ضعیف تر از آن است که قادر باشد آن ها را جمع آوری کند. به گفته علی وی: “این پوسترها باعث می شود مناقشه سیاسی جدیدی در عراق شکل بگیرد و اثرات منفی به جای خواهد گذاشت. دولت عراق ناچار است با چنین وضعیتی سر کند.”

حمید المطلق یکی از اعضای مجلس عراق می گوید: “در گذشته ما عادت داشتیم پوسترهای صدام حسین دیکتاتور عرب را بر چینیم.” او می گوید: “حالا پوستر های دیکتاتور ایران جایگزین شده است.”

منبع: آسوشیتدپرس – 25 سپتامبر